Unul dintre lucrurile ce ii determina pe multi dintre clientii nostri sa aleaga platforma Gomag este oportunitatea de a-si construi singuri site-ul magazinului online.

Practic, iti punem la dispozitie sute de functionalitati si aplicatii astfel incat sa iti realizezi site-ul exact asa cum doresti, exact asa cum il visezi.

Poti sa iti pui la bataie propriile talente si creativitatea, sau poti alege sa externalizezi catre profesionisti. Ori ai posibilitatea sa ne ceri un magazin la cheie, si atunci tot ce iti ramane de facut este sa urci produsele in site (aici te ajuta aplicatia de import produse, daca ai multe repere).

Revenind la subiectul zilei de azi, e foarte posibil ca tu sa ai pentru prima oara contact cu acest domeniu. Poate nu ai cunostinte specializate, sau poate nu stii precis de ce sa te apuci prima oara.

Asadar, astazi venim cu un ghid practic in care povestim despre cum sa iti faci singur(a) un site atractiv. 

Exista o multime de instrumente care sa iti valorifice ideile la potentialul maxim, chiar daca nu ai cunostinte sau experienta in design, copywriting ori altele necesare pentru frontend-ul magazinului – pentru ceea ce vad clientii cu ochiul liber cand iti acceseaza site-ul.

Iar noi iti vom oferi cateva idei pentru cum sa le accesezi si sa le fructifici astfel incat sa obtii rezultate fantastice, chiar si cu minim de resurse!

Esti gata?

 

Cuprins Idei  & Solutii pentru un site atractiv

  1. Prima impresie nu se uita 
  2. Experienta utilizatorilor, de la start la finish
  3. Continutul e rege – dar doar cand multumeste poporul
  4. Finalizare comanda, taramul tuturor posibilitatilor
  5. Ai nevoie de marketing ca de aer
  6. Siguranta, Suport si Sisteme

1. Prima impresie nu se uita 

Ceea ce trebuie sa faci printre primele lucruri cand te apuci de treaba este sa te pui in pantofii clientului. Ce vede prima data cand iti acceseaza magazinul online?

Si mai important, vede ceva ce ii place sau la ce se asteapta?

Luand in calcul aceste doua intrebari, iata cateva idei de care sa tii cont pentru magazinul tau online:

  • Creeaza un document initial in care sa specifici ce ti-ai dori tu de la magazinul online: cum visezi sa arate, ce elemente sa aiba, cu ce sa semene etc.
  • Creeaza un alt document in care sa centralizezi niste date despre audienta la care vrei sa ajungi cu magazinul tau online. Practic, vezi statistici despre piata si nisa in care vei intra, ia din Google Trends cautarile pe nisa ta, date demografice despre publicul tau, interese, obiceiuri, preferinte. Inainte sa lansezi poti afla aceste date doar din statisticile oficiale, si prin chestionare / sondaje realizate in randul audientei tale. Sau, sigur, presupui, intr-o anumita masura.
  • Ia in calcul si modul in care arata site-urile competitorilor tai – in functie de nisa, s-ar putea sa existe niste puncte de paritate (lucruri pe care le faci la fel ca si competitia) pe care clientii se asteapta sa le gaseasca SI in magazinul tau.
  • Centralizeaza informatiile din cele 3 documente de mai sus si creeaza, pe baza lor, un plan pentru cum va arata website-ul magazinului tau.
  • Alege una dintre cele 19 temele de baza din platforma Gomag. Desi fiecare dintre aceste teme este cea mai recomandata unei anumite nise, toate pot fi personalizate, inclusiv in mod avansat, astfel incat sa raspunda perfect nevoilor tale.
  • Populeaza paginile principale cu bannere functionale – NU lasa banner fara link directionat spre o pagina cu forta de vanzare (landing page, pagina de categorie, pagina unui produs vedeta, cum ar fi unul bestseller etc.).
  • Foloseste cu incredere ChatGPT sau alt tool AI de creare copy pentru a veni cu idei de text si micro-copy pentru bannere.
  • Foloseste componenta Continut Promo din pagini pentru a afisa text + buton de chemare la actiune pe post de banner SAU foloseste template-urile Canva, adaptate la mesajele tale. Pur si simplu iei dimensiunile recomandate din admin (la Bannere), creezi un fisier la dimensiunile personalizate si adaptezi template-urile / generezi continut cu AI, prin Canva.

 

Exemple de bannere de care vei avea nevoie:

  • Banner Homepage Carousel (1920px X 580px) 

Unul singur e cel mai recomandat. Sfatul meu este sa il schimbi regulat, pentru a afisa cel mai important lucru pe care trebuie sa il stie clientii cand intra pe home. 

Ideal, e vorba de promovarea campaniei curente + modificare banner in ultimele zile de campanie, pentru a urgenta decizia de cumparare.

Daca nu ai o campanie speciala, promoveaza cel mai important diferentiator sau USP-ul / sloganul magazinului. Si neaparat sa ai link spre un punct de vanzare persuasiv din site!

  • Homepage: Bannere Principale (410px X 560px)

In general, sunt realizate in suita de 3, pentru a reprezenta vizual cele mai importante 3 categorii de produse, ori 1-2 categorii + produsele vedeta sau servicii aditionale premium.

  • Iconuri de trust (40px X 40px)

Te ajuta sa reprezinti vizual diferentiatorii magazinului tau (Ex. livrare la un cost fix, perioada de retur extinsa, daca esti importator / producator unic, daca ai cadou / transport gratuit / alt beneficiu la fiecare comanda etc.).

Foloseste acelasi stil de icon-uri pentru un transmite un mesaj unitar si, daca e cazul ca oamenii sa stie mai multe detalii, adauga informatii in plus sau link pe icon-uri, acolo unde e nevoie. 

De asemenea, iti poti diferentia icon-urile in functie de categorie / pagina (le poti plasa exclusiv acolo unde doresti).

Aceste 3 tipuri de banner sunt minimul standard de care ai nevoie. 

Apoi, in functie de planul tau de design, poti sa adaugi bannere de categorie cu produsele vedeta ale categoriei, de exemplu.

Sau poti adauga un banner in cos, cu beneficiile luarii deciziei ACUM sau call-to-action sa aleaga produse relevante din Recomandarile Avansate etc.

Citeste si: Cum gandesti design-ul magazinului tau pentru a atrage conversii


2. Experienta utilizatorilor, de la start la finish

Discutam in continuare despre design, dar si despre alte componente legate de urmatorul lucru la care trebuie sa fii super atent(a).

Experienta utilizatorilor.

Practic, ar trebuie sa stii exact daca, in orice moment sau loc din site se afla clientul, are o experienta placuta la interactiunea cu elementele magazinului tau online.

De la meniu, pana la link-uri, continut, pop-up-uri, formulare si bannere, toate aceste elemente au rolul de a ghida clientul prin site, fara sa il constranga, sa ii puna piedici sau sa il frustreze.

Acestea fac o munca grea pentru a crea un echilibru fragil, pe care il poti consolida doar dupa ce testezi mai multe ipoteze.

Pana ajungi, insa, la un anumit numar de vizitatori constanti, astfel incat sa iti permiti sa testezi pe baza propriilor date si audiente, iata cateva bune practici de tinut minte pentru a asigura o experienta buna:

  • Evita imaginile stock – incearca sa folosesti fotografii originale de produs sau compozitii cu produsele, echipa si elementele tale de brand, atat pentru imaginile de produs, cat si pentru bannere. 
  • Optimizeaza modul de afisare al paginilor 404 – oamenii mai dau peste ele, desi ideal e sa nu se intampla asta. Din platforma Gomag > Pagini ai posibilitatea sa optimizezi cum se vede pagina 404.
  • Respecta bunele practici legate de fonturi – alege un font usor de citit si variaza relevant dimensiunile (mai mari pentru titluri, mai mici pentru paragrafe). Evita sa pui bold sau italic pe tot continutul text, ci foloseste-le mai degraba pentru a sublinia aspectele importante care trebuie sa iasa in evidenta. De asemenea, evita sa afisezi textele in diferite culori – sunt mai greu de citit, decat negru pe alb.
  • Foloseste-te generos de spatiile albe – cele mai utilizate site-uri – cum ar fi Google – respecta acest concept. Spatiile albe te ajuta sa structurezi pagina in mod prietenos, astfel incat sa fie scanata usor dintr-o privire.
  • Evita sa insiri zeci de categorii in meniu. Daca ai foarte multe categorii si subcategorii, e mai indicat un meniu vertical. In acelasi timp, daca alegi un meniu orizontal, nu il incarca pe 2-3 randuri, ci creeaza mai degraba subcategorii care sa se afiseze printr-un drop-down. 
  • Foloseste etichete-text pentru numele categoriilor care sa fie relevante si descriptive pentru clienti – nu incerca sa fii istet din cale-afara. Poti afisa metode alternative de accesare a produselor, cum ar fi dupa anumite atribute (varsta, ocazie, locatie, obiectiv – sau ce altceva e relevant).
  • In formulare, pastreaza numarul campurilor de completat la minimum – de exemplu, poti afisa formulare in blogul magazinului, intr-o pagina dedicata pentru servicii etc. Nu cere date extra sensibile si asigura-te ca vei creste rata de completare prin reducerea numarului de campuri.
  • Nu declansa popup-uri imediat ce utilizatorul intra in magazin – mai degraba, programeaza-le sa se afiseze la scroll (cu exceptia situatiei in care e un popup CTA care semnalizeaza un cod de voucher sau ceva foarte important pentru a sprijini vanzarea).

Citeste si: Optimizarea unui site web cu Gomag: ghid compact, de la A la Z

3. Continutul e rege – dar doar cand multumeste poporul

Sufletul site-ului tau este insusi continutul lui. 

La drept vorbind, ceea ce determina decizia de cumparare in magazinul tau este continutul – fotografiile de produs, textele care constituie descrierile lui, pretul, informatiile importante legate de stoc, livrare etc., video-urile, gif-urile (daca e cazul).

Asadar, iata cateva idei de mentionat pentru partea de continut, astfel incat site-ul tau sa fie unul atractiv:

  • Realizeaza continut in formate si tipuri variate, pentru a raspunde nevoilor tuturor utilizatorilor cu potential – text, imagini, video-uri, gif-uri etc.
  • Concentreaza-ti continutul pe beneficii si pe ceea ce au de castigat clientii, mai putin pe functionalitati si caracteristici. Bineinteles ca si acestea sunt necesare, insa beneficiile sunt cele care conving, la nivel emotional.
  • Adauga cele mai importante informatii in primul ecran – asta inseamna, de exemplu, ca inclusiv pe mobil caseta produsului si butonul adauga in cos sa fie vizibile din primul ecran, fara sa fie nevoie ca omul sa dea scroll.
  • Afiseaza multiple fotografii de produs in caseta de produs, dar si in interiorul descrierii de produs.
  • Foloseste-te de testimoniale, recenzii si continut primit de la utilizatori, fie inserat direct in site, fie preluat prin InstaApp.
  • Asigura-te ca raspunzi la cele mai frecvente intrebari in multiple locuri din site, inclusiv in paginile de produs.

Citeste si: Cum as putea sa creez continut care sa vanda

4. Finalizare comanda, taramul tuturor posibilitatilor

Una dintre paginile cruciale ale magazinului – poate chiar cea mai importanta dintre toate – este pagina de finalizare comanda. 

Aici clientul completeaza formularul de comanda si, ideal, incheie tranzactia.

Legat de checkout, recomandarile noastre sunt urmatoarele:

  • Asigura-te ca ai un checkout simplu, clar si usor de completat, astfel incat sa nu interfereze cu experienta utilizatorului. In acest scop, noi am implementat un checkout standard in platforma, cu minim de pasi, astfel incat omul sa nu fie tentat sa iasa inainte de a finaliza comanda.
  • Poti personaliza si optimiza aceasta pagina adaugand, de exemplu, servicii extra (cu plata sau nu), cum ar fi garantii, impachetare speciala, personalizare produs etc.
  • Poti creste valoarea cosului de cumparaturi in ultimul moment, activand un produs OTO in checkout. Acesta poate sa fie un produs universal din site, un produs surpriza (cu o valoare cuprinsa intre x si y, dar ce poate fi cumparat la un pret unic) sau produse diferite, in functie de categoria din care a fost ales produsul initial.
  • Activeaza afisarea testimonialelor in aceasta pagina, astfel incat omul sa aiba mereu sub ochi dovezi solide de incredere, care sa ii sprijine decizia de cumparare.

Citeste si: 11 Sfaturi pentru pagina de finalizare comanda in magazin [Video]

5. Ai nevoie de marketing ca de aer

La modul ideal, ar trebui sa fii peste tot pe unde umbla si ochii publicului tau. Fara marketing, pur si simplu magazinul tau nu exista.

Ai nevoie sa atragi mai intai oamenii in site, pentru ca acesta sa devina atractiv pentru ei si sa le vanda, pentru ca tu sa faci profit si sa obtii ceea ce iti doresti de la viata.

Uite cateva sfaturi de care sa tii cont, si care nu tin in mod direct de site-ul tau, dar sunt absolut necesare:

  • Alege canalele de marketing pe care se afla tipul tau de clienti.
  • In mod standard, asigura-te ca ai cel putin un cont de Facebook sau Instagram – acesta functioneaza ca o metoda de validare a magazinului, ca el exista si are activitate. Bineinteles, va trebui sa fii activ pe canalele alese, dar aici te ajuta mult materialele din Academie si ChatGPT pentru crearea unui plan editorial sau chiar a postarilor in sine.
  • Fa cel putin minimum de SEO. Asta inseamna sa incarci harta site-ului in Google Search Console, sa te asiguri ca ai denumiri relevante pentru imaginile incarcate (iar acestea sa nu aiba dimensiuni px prea mari, pentru a nu afecta timpul de incarcare) si sa ai continut util pentru oameni in magazin. Vezi aici mai multe ponturi de SEO: Gomag SEO Challenge – 30 de zile pentru super optimizari in magazinul tau online.
  • Aloca un buget cel putin minim pe zi pentru PPC, chiar daca e vorba de 20-30 de lei. Toti competitorii tai folosesc reclamele platite pentru a se promova, asadar nu iti permiti sa le refuzi. 
  • Investeste resurse in crearea unei comunitati, fie ca e grup de Facebook, sau canal pe WhatsApp si asa mai departe. Construieste oportunitati exclusive pentru membrii comunitatii tale, astfel incat sa le mentii treaz interesul si sa ii provoci sa te recomande mai departe.
  • Fa email marketing, pentru ca are un cost relativ mic, dar un impact fantastic. Atrage lead-uri in mod constant si comunica-le, construind secvente de email-uri, automatisme si autorespondere pre si post-comanda.

Citeste si: Cum sa creez un magazin online si tips despre marketing & SEO

6. Siguranta, Suport si Sisteme

Nu in ultimul rand – pentru ca, de fapt, acestea sunt lucrurile intriseci care influenteaza experienta clientilor, sunt 3 elemente de baza: 

  • securitatea site-ului si a datelor clientilor
  • acordarea de asistenta atunci cand este necesar 
  • si mentinerea unor sisteme functionale care sa reactioneze instant la actiunile clientilor.

Magazinul tau are nevoie de un certifical SSL, iar pentru platile cu cardul, logo-urile cardurilor procesate si ale procesatorilor de plati functioneaza ca dovezi suplimentare de incredere si linistire a clientului.

Apoi, faptul ca ai live chat in magazin sau, aditional ori in absenta lui, ai afisate numerele de telefon / WhatsApp peste tot pe site, pune la indemana clientului o metoda rapida de a lua legatura cu o persoana informata, ce ii poate raspunde la intrebari. 

E un mare plus, ce influenteaza decizia de cumparare.

De asemenea, ceea ce nu se vede cu ochiul liber, sunt sistemele din spate de care ai nevoie si pe care, uzual, ti le pune platforma la dispozitie. 

Ce fac acestea?

  • Modifica automat statusul comenzilor pentru a declansa email-uri, SMS-uri si notificari catre clientii care au comandat.
  • Modifica automat afisarea produselor in functie stoc, pret, timp etc., imediat ce conditiile au fost indeplinite, si chiar daca e 2 noaptea.
  • Completeaza automat datele clientilor in formulare, din istoricul comenzilor anterioare sau a setarilor realizate, pentru a economisi timp la checkout.
  • Afiseaza automat recomandari de produs, dupa ce un anumit produs a fost adaugat in cos.
  • Transmit automat email-uri de notificare cand clientii solicita alerte de stoc pentru un produs pe care si-l doresc.
  • Elimina automat din promotii sau noutati produsele care nu mai indeplinesc acele conditii.
  • Sau dimpotriva, le adauga automat in respectivele marcaje, pentru a fi prezentate instant clientilor interesati.

Este vorba de GoBoti, pentru o buna parte din aceste exemple, dar si de alte aplicatii si functii Gomag care reactioneaza automat la indeplinirea setarilor si conditiilor stabilite. 

Tu setezi conditiile si contextul de activare, conform nevoilor si obiectivelor tale de business.

Iar aceste sisteme sunt, azi, mai mult decat nice to have, ci must-have – pentru ca ai o competitie apriga din toate directiile, ce dispune deja de sisteme asemanatoare.

In acest context, modul in care le folosesti pe ale tale si lucrurile pe care le aduci in plus te pot diferentia si iti pot face magazinul mai atractiv pentru publicul tau.

Citeste si: Cum sa iti faci singur un magazin online

Exista sute de bune practici legate de optimizarea site-ului tau. 

Cele pe care le-am mentionat azi sunt standard, astfel incat sa ai un template eficient si gata de urmat, cand te apuci de treaba.

Sau, daca ai inceput deja, sa te auto-verifici.

Pana la urma, cel mai bun moment in care sa treci la actiune este chiar acum. Asa ca nu te mai tin la povesti, ci iti urez mult spor!

PS. Foloseste-te la maximum de oportunitatile platformei Gomag. 

Indiferent ca esti incepator sau ai deja experienta solida in piata, vei descoperi aici solutii utile, potrivite pentru tine. Incepe cu 15 zile demo gratuit, in care ai timp sa testezi platforma cap-coada. 

Abonamentele noastre incep de la 7 euro pe luna, cu doar 1 euro / luna in primele 3 luni!

Cosmin Daraban