Orice produs poate fi un cadou, daca il cumperi cu aceasta intentie.
Insa cu siguranta e interesant sa iti construiesti un business in jurul unui domeniu atat de emotional, precum este cel al cadourilor.
Ideea de baza e sa stii cum sa te diferentiezi, avand in vedere cat de mare si aglomerata este aceasta piata.
Mai trebuie sa stii ca, in general, femeile cumpara mai multe cadouri decat barbatii, iar cautarile pentru cadouri au tendinta sa inceapa devreme, mai ales in preajma sarbatorilor populare.
Sunt lucruri de care sa tii cont in pregatirea campaniilor de marketing, daca vrei ca oferta ta sa ajunga la oamenii potriviti, in momentul potrivit.
Aici vei gasi un ghid complet despre cum sa iti gandesti afacerea de cadouri online, dar si cateva idei de promovare, gata de aplicat.
Cuprins Ghid: Cum vinzi cadouri online
- Gaseste ce te diferentiaza – Bune practici de branding in nisa cadouri
- Raspunde la intrebarile frecvente, in multiple pagini
- Aplicatii Gomag recomandate pentru un magazin de cadouri
- Atentie la fotografiile de produs
- Foloseste filtrele corect
- Adauga vouchere cadou, pe langa produse
- Ai nevoie de un program de fidelizare, neaparat
Idei de promovare pentru un magazin online de cadouri
- Impinge in fata produsele vedeta, pentru a aduce trafic in magazin
- Idei de articole pe blog pentru un magazin online de cadouri
- Ce postezi pe Facebook, Instagram, TikTok, YouTube etc., cand vinzi cadouri?
- Campaniile de marketing pentru clienti noi vs. clienti existenti
- Creeaza campanii dedicate pe o tema anume
- Fa parteneriate cu alte firme si cu influenceri
- Idei pentru campaniile tale PPC
Cum sa iti gandesti afacerea cand vinzi cadouri online
1. Gaseste ce te diferentiaza – Bune practici de branding in nisa cadouri
Vinzi cadouri corporate? Pentru copii? Cadouri personalizate? Produse specifice pentru un anumit public (pescari, pasionati de mare, de sport, de anumite culturi)?
Cadouri pentru ocazii specifice: nunti, botezuri, aniversari, onomastici, Craciun, 8 Martie, Paste, Valentine’s Day?
Cadouri feminine, in culori pastelate? Cadouri vintage?
Hotaraste-te ce vinzi, cu un ochi pe Google Trends, si altul pe magazinele existente de cadouri (chiar si cele pe care le cunosti la nivel local).
Sigur, ar fi ideal sa aduci in magazin obiecte de care ti-e drag, personal, insa e important sa intelegi profitabilitatea produselor vs. competitie.
Pentru ca, atunci cand esti la inceput, e greu sa obtii un profit bunicel (de care ai nevoie pentru a-l reinvesti), fata de firmele cunoscute deja pe piata care vand aceleasi produse.
Planul de actiune:
- Descrie ce vrei sa vinzi – fa-ti o lista cu produsele pe care vrei sa le pui la vanzare. Ce le face unice? La ce folosesc si ce reactii pot trezi? Cuvintele pe care le folosesti acum iti vor fi de folos in momentul in care imbunatatesti descrierile de produse.
- Gandeste-te cine sunt potentialii tai completitori – varsta, gen, locatie, interese, nevoi, obiceiuri etc. Poti vinde catre toata lumea, sau poti vinde catre audiente mai specifice. Ai grija doar sa nu fie prea specifice, prea mici.
- Analizeaza-ti bine competitia – nu adu acelasi tip de produse, pentru ca vei lupta din start pentru pozitii in Google si vizibilitate cu cineva care are deja experienta in aceasta zona.
- Prezinta echipa – confera umanitate magazinului prin descrierea echipei si a oamenilor care urmeaza sa se ocupe de comenzile clientilor. Foloseste numele lor, fotografii cu colegii tai si cu tine, o mascota a magazinului, precum si recomandari sau preferinte care va fac unici.
- Alege un nume descriptiv, dar usor de memorat si de scris – e important ca oamenii sa te retina, pentru a se intoarce in magazin.
- Ce oferi in plus – puncte de paritate (adica sa faci aceleasi actiuni ca si competitorii, pentru ca oamenii se asteapta sa le ai) sunt livrarea direct catre destinatarul cadoului, fara factura in colet, ambalarea de cadou, adaugarea unei felicitari cu mesaj. Dar gandeste-te si la punctele de diferentiere: pachete misterioase? Personalizare? Continut premium? Produse extra in colet? Program VIP cu beneficii diferite de ale competitorilor?
- Fa-ti clientii sa zambeasca – acorda atentie imaginilor, descrierilor de produse, triggerelor (lead magnet de tip roata norocului), creeaza bannere cu mesaje dragute sau amuzante, ascunde easter eggs prin site (poti folosi marcaje promotionale pentru a le semnaliza) si, foarte important, continua sa trezesti emotii inclusiv dupa cumparare (mesajele de confirmare comanda si experienta la despachetare).
Citeste si: Idei de promovare pentru un magazin online cu produse personalizate
2. Raspunde la intrebarile frecvente, in multiple pagini
Intrebarile frecvente ale clientilor sunt, practic, obiectiile din mintea lor.
Faptul ca le cunosti si ai raspunsuri care sa vina in intampinarea lor, reprezinta un avantaj enorm pentru tine.
In principiu, vei afla specific intrebarile frecvente ale clientilor tai in timp. Le poti culege din discutiile telefonice, de pe live chat sau discutiile cu persoanele de la suport si vanzari.
Insa poti preconiza anumite intrebari din start:
- Intrebari legate de comenzi si magazin – cum sa cumpere, ce trebuie sa stie, termen de livrare, costuri suplimentare, retur daca nu sunt multumiti, ce nu se poate returna, metode de plata, la ce sa se astepte dupa comanda.
- Intrebari legate de produse specifice – raspunzi prin intermediul descrierilor de produs (dar si a imaginilor din descrieri): la ce foloseste produsul, cum poate fi folosit, in ce conditii, daca poate fi personalizat si cum, din ce material sunt create etc.
Pont!
Poti semnaliza in pagini cand se aprope o ocazie pentru cadouri. De exemplu, poti crea un calendar cu evenimentele de care nu trebuie sa uite:
- Zi onomastice – Maria, Stefan, Vasile, Gheorghe, Ion, Paula, Nicolae etc.
- Craciun
- Paste
- Valentine’s Day
- 8 Martie
- Anul nou
- Ziua copilului
- Zile internationale – Ziua sotului / sotiei, ziua internationala a fericirii, ziua pacalelilor, ziua iubitorilor de carti, ziua pisicii, ziua internationala a cafelei etc.
- Inceputul si finalul unor semne zodiacale
- Festivaluri si alte evenimente locale
3. Aplicatii Gomag recomandate pentru un magazin de cadouri:
- Produs configurabil – util cand vrei sa oferi produse personalizate sau beneficii extra personalizate (felicitari, gravari, make your box – cu optiuni de produse dintre care sa aleaga etc.).
- Pachete de produse – poti face pachete din diverse produse sau produs + produs mai ieftin gratuit.
- Produse bundle – creezi un nou produs, de sine statator, din multiple produse aflate la vanzare in magazin (kit-uri, cutia petrecaretului etc.). Produsul bundle te ajuta prin faptul ca stocul produselor implicate scade automat la fiecare comanda.
- Servicii extra – felicitare, personalizare, servicii de la parteneri (vouchere la restaurante, escape room sau alte experiente extreme).
- Recomandari avansate – in cos, in pagina – impachetare cadou, produse complementare la un pret bun.
- Cadou in cos – poti prezenta produse cadou astfel incat achizitia sa fie extra satisfacatoare.
- Galerie imagini – poti prezenta imagini primite de la clienti cu produsele tale sau poti crea o galerie cu procesul de trimitere si experienta la despachetare a unui cadou.
Citeste si: 8 Aplicatii Gomag pentru Bijuterii & Cadouri in magazinul tau
4. Atentie la fotografiile de produs
Descrierile de produs si imaginile sunt cele care iti vor vinde produsele in magazin.
Fotografiile atrag primele atentia si formeaza o idee in mintea clientului – va potrivi ceea ce vede, cu o anumita reactie din partea destinatarului cadoului. Acesta e primul stimul ce contribuie la decizia lui.
Asa ca acorda atentie fotografiilor:
- Foloseste imagini mari, clare – 6-8 fotografii, cu produsul din mai multe unghiuri.
- Afiseaza produsul pe fundal alb, dar si in context (in timp ce este folosit sau purtat).
- Adauga fotografii in primul ecran, langa buy box, dar si in interiorul descrierii de produs, mai ales daca sunt exemplificative pentru anumite scenarii.
- Nu uita de video – ar fi ideal sa surprinzi produsul in actiune, reactii la unboxing si primirea cadoului.
5. Foloseste filtrele corect
Uite cateva posibile filtre pe care le poti folosi (depind de categorii si tipul de produse):
- Tip de produse
- Destinatar cadou
- Pret
- Marimi
- Producatori
- Status stoc
- Rating
Ideea e sa folosesti filtre cat mai specifice care sa simplifice procesul de cautare al clientilor.
Asa ca nu iti fie teama sa te lungesti cu filtrele de genul tip de produse (pentru ce ocazie, pentru ce tip de personalitate, pentru ce destinatie).
6. Adauga vouchere cadou, pe langa produse
Voucherele au ajuns un cadou din ce in ce mai popular, mai ales cand trebuie sa iei ceva cuiva despre care nu stii mare lucru.
Sau pur si simplu preferi ca destinatarul cadoului sa aleaga ceva de care are neaparata nevoie.
Voucherele cadou sunt potrivite pentru orice tip de magazin online, nu doar pentru unul specific de cadouri.
Cum poti sa prezinti vouchere cadou folosind Gomag?
Creeaza un produs nou in magazin (sau mai multe, daca nu vrei sa specifici multiple valori prin aplicatia Produs configurabil).
Adauga imaginea unui card, imagine pe care o poti crea simplu din Canva sau alte programe de editare. O descriere atragatoare cu accent pe beneficii si gata, noul tau produs poate fi facut public.
Poti avea multiple produse de tip gift card, in functie de valoarea acestora. Sau poti avea un singur produs, cu optiuni la alegere prezentate prin Produs configurabil.
Odata produsul cumparat, este trimis un email cu un cod de reducere unic pe care il poate folosi (daca este trimis direct la destinatar) sau il poate trimite destinatarului, pentru a face cumparaturi in magazinul tau, de valoarea specificata.
Citeste si: Cupoane de reducere: cum le folosesti sa vinzi profitabil in magazinul tau online
7. Ai nevoie de un program de fidelizare, neaparat
Industria cadourilor online este una foarte propice pentru implementarea unui program de fidelizare.
Iti doresti clienti loiali, multumiti de achizitiile lor, care sa se tot intoarca in magazin si sa cumpere. Nu-i asa?
Normal ca da. Clientii fideli sunt mai ieftin de atras / convins si, in plus, sunt foarte predispusi sa te promoveze gratis in fata prietenilor.
Ce tehnici de fidelizare poti folosi in magazinul tau de cadouri?
-
- Asigura-te ca ai persoane competente pe live chat si suport clienti – mai mult decat iti poti imagina, discutiile cu angajatii tai determina modul in care afacerea ta este perceputa de catre clienti.
- Ofera puncte de fidelitate la fiecare achizitie – folosesti aplicatia Puncte de fidelitate din Gomag, atat pentru comenzi, cat si pentru crearea unui cont in magazin.
- Asigura o experienta wow la despachetare – indiferent unde ajunge coletul tau (direct la destinatar sau la client), asigura-te ca factura nu e in pachet (se trimite doar pe email), iar coletul contine atentii extra – ceva dulce, un bilet, un voucher pentru o viitoare comanda.
- Trimite email-uri de reminder in functie de istoricul de cumparare – daca anul trecut, in aceasta perioada, un client a cumparat pentru cineva un cadou, aminteste-i sa faca acelasi lucru si anul asta.
- Creeaza si un landing page / pagina statica in care sa prezinti regulile programului.
- Ofera clientilor fideli beneficii speciale – coduri de reducere vizibile doar in email-urile pe care le primesc ei, acces early bird la produsele noi in magazin, ghiduri si cataloage cu idei de cadouri, cadouri extra de care sa se bucure, scrisori de multumire etc.
Citeste si: Principalele strategii de fidelizare a clientilor in eCommerce
Idei de promovare pentru un magazin online de cadouri
1. Impinge in fata produsele vedeta, pentru a aduce trafic in magazin
Produsele vedeta sunt cele unice in magazinul tau sau best sellers.
Pot fi produse create de tine sau ceva ce nu se mai gaseste pe piata, dar de care oamenii au nevoie. Asa ca le cauta.
Produsele vedeta sunt cele care atrag trafic si creeaza tractiune pentru alte produse din magazin. Asa ca pariaza pe ele in campaniile de marketing, in special cele de reclama platita.
E posibil sa ai un catalog foarte divers in magazin. Asa ca e dificil sa ai un buget consistent pentru promovarea fiecarui produs in parte.
De aceea exista produsele vedeta – odata ce clientii intra in magazin, poti folosi pop-up-uri si landing page-uri specifice pentru a-i ghida mai departe spre produse similare sau potrivite pentru intentia lor de cautare.
2. Idei de articole pe blog pentru un magazin online de cadouri
- Cele mai tari cadouri pentru [persoana] de [ocazie]
- Cadouri pentru iubitorii de [hobby]
- Ghid complet de cadouri pentru [ocazie]
- Idei de cadouri pentru [zodie, grad de rudenie, tip de personalitate]
- Interviu cu un coleg din echipa (unde poate oferi si recomandari dintre produsele lui preferate)
- Manifestul magazinului – despre ideile in care crezi si scopul pentru care ai creat magazinul, misiunea si valorile.
- Educa-ti clientii – cum sa aleaga cadoul perfect, cum sa se pregateasca pentru un sezon de cadouri, cum sa se asigure ca produsul ales ajunge fara probleme la destinatie, cum sa aleaga serviciul extra potrivit.
- Idei de mesaje si urari de [ocazie]
- Interviu video si text cu un influencer
- Concurs sau tombola legata de o anumita campanie de marketing sau ocazie
- Lucruri pe care nu le stiai despre [ocazii, tip de produse, zodii]
- Despre beneficiile programului tau de fidelizare
- Video sau povesti primite de la clienti cu despachetare sau reactia destinatarilor cadourilor
- Cum arata o zi la magazinul [nume magazin]
Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori
3. Ce postezi pe Facebook, Instagram, TikTok, YouTube etc., cand vinzi cadouri?
- Sarbatoreste zilele internationale in legatura cu produsele tale.
- Creeaza un calendar de evenimente lunare de care sa tina cont pentru a lua cadouri din timp.
- Posteaza recenzii de la clienti si povesti despre reactiile destinatarilor.
- Promoveaza video-uri, articole pe blog si evenimente la care participi.
- Employee takeover sau cu un brand partener – o zi / saptamana in care sa posteze altcineva decat specialistul de social media sau tu.
- Invita urmaritorii sa se aboneze in comunitatea ta.
- Intrebari cu alegere intre mai multe variante.
- Meme-uri pentru tip de personalitate cu tag catre cineva care obisnuieste sa faca acelasi lucru.
- Tips & tricks pentru alegerea cadoului perfect pentru [ocazie, tip de personalitate, grad de rudenie etc.].
- Concurs cele mai kitchoase urari de [ocazie].
- Carusel cu sugestii de cadouri pentru [ocazie, tip de personalitate etc.].
- Video-uri unboxing, review sau descriptive pentru diverse cadouri, incepand cu produsele vedeta.
- Aceasta zi in istorie
- Stirile saptamanii
- Teasing pentru campanii
- Cele mai vandute luna asta.
- Live impreuna cu un influencer sau de la un eveniment organizat la birou.
- Grafice cu subiecte din blog sau folosite in anumite articole.
Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media
4. Campaniile de marketing pentru clienti noi vs. clienti existenti
La fel ca in orice alta industrie, poti sa iti scazi costurile de marketing daca iti segmentezi clientii si le faci oferte relevante.
Nu te hazarda sa trimiti aceleasi mesaje si promotii catre toata lumea.
Clientii tai sunt oameni diferiti, cu nevoi si idei diferite, asa ca nu au cum sa fie relevante pentru toti.
Cel mai simplu e sa iti segmentezi clientii in clienti noi si clienti existenti.
Sigur, segmentarea poate merge mai departe in functie de interese sau criterii demografice, istoricul de achizitie sau preferintele identificate.
Dar deocamdata hai sa ne concentram pe primul grad de segmentare.
Cum faci campanii pentru achizitie clienti noi
-
- Targeteaza pe interese, ocazii si diverse criterii demografice – varsta, sex, locatie (pentru livrarea mai rapida in apropierea locatiei tale).
- Marseaza pe vizual – du-ti produsele prin carusele pe Facebook Ads si postari colorate (totusi, atentie la paleta de culori a brandului).
- Promoveaza inclusiv blogul si video-urile de educare – vrei sa iti pregatesti lead-urile pentru a face achizitia si pentru a te asigura ca totul e in regula pana la final.
- Poti folosi un lead magnet pentru a obtine adresele lor de email sau alte date de contact, de unde iti va fi mai usor sa le faci oferte si sa le transmiti diverse mesaje.
- Fa SEO onsite (meta tag-uri, optimizarea imaginilor, adaugarea sitemap in Google Search Console) si offsite (atragi backlink-uri – de exemplu, in ghiduri cu idei de cadouri create de diversi bloggeri).
- Analizeaza datele din Google Analytics si concentreaza-ti eforturile (si bugetul) pe canalele care iti aduc clienti.
- Fa campanii in functie de stadiul din funnel – early bird pentru cumparatorii care cumpara devreme, gift card si livrare in 2 ore pentru cumparatorii de ultim minut, alege dintre best sellers cu stocul in scadere.
- Foloseste dovezi de credibilitate – rating bun, recenzii de la clienti, continut primit de la clienti. Afiseaza-l peste tot in site, si in special in locurile de decizie (pagina de produs, cos si checkout).
- Activeaza un exit pop-up cu o mica reducere.
- Promoveaza beneficiile de care se bucura clientii fideli.
Campaniile pentru clientii existenti si clientii fideli
- Foloseste remarketing pentru a recupera interesul si cosurile abandonate.
- Trimite-le oferte si reduceri valabile exclusiv pentru ei.
- Trimite remindere in functie de istoricul de cumparare si activitatea in site.
- Invita clientii sa iti recomande magazinul – le poti oferi coduri specifice de reduceri pe care sa le promoveze pe conturile lor sau prin mesagerie (asa vei stii si de unde ajung clientii noi).
- Aloca un anumit tag clientilor fideli sau aloca-i intr-un grup VIP – apoi foloseste GoBotii din Gomag pentru a le trimite email-uri si SMS-uri in functie de ocazie (sarbatori, zile onomastice, valoarea cosurilor).
- Trimite-le email-uri cu recomandari de produse complementare ca idei de cadouri.
- Trimite-le ocazional articole si continut inspirational care ii pot distra sau invata ceva.
Citeste si: Planul de marketing 2021 – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare
5. Creeaza campanii dedicate pe o tema anume
In nisa cadouri ai o multime de ocazii sa organizezi campanii de marketing. O gramada de sarbatori, zile onomastice si zile internationale pe care nu trebuie sa le ratezi.
Poti face campanii de o zi, dar si campanii pe o perioada indelungata, organizate ca la carte.
Cu obiective, perioada de teasing, mail-uri de reminder, targetari si materiale de marketing diverse.
In fiecare campanie e indicat sa ai un landing page cu produse alese conform temei de campanie.
Faptul ca iti faci astfel de campanii iti permite automat sa folosesti grafice super variate legate de tema respectiva, astfel incat vei fi relevant in acel moment.
6. Fa parteneriate cu alte firme si cu influenceri
O metoda buna de promovare in industria cadourilor e sa iti alegi parteneri de business care sa o iti faca reclama in fata publicului lor.
Acesti parteneri pot fi clientii fideli ai magazinului, alte branduri care au legatura cu industria cadourilor (sau nu) sau influenceri si bloggeri, lideri de opinie.
Nisa cadourilor e una extrem de versatila.
Nu ai nevoie neaparat de parteneri nisati pe domeniul tau, pentru a te promova.
Pana la urma, toata lumea face cadouri si ce ne intereseaza e sa aflam magazine cu oferte faine de care sa putem profita.
Fa o lista cu posibili parteneri si apoi contacteaza-i. Vezi care sunt conditiile de colaborare, pe termen lung sau scurt, si creati actiuni frumoase impreuna.
7. Idei in campaniile tale PPC pentru vanzarea de cadouri online
- Google Shopping Ads ar trebui sa fie de capatai – adauga feed-ul din Gomag in Merchant Center si incepe sa iti promovezi produsele pe Google.
- Foloseste carusele cu catalogul tau de produse, inclusiv pe remarketing (Facebook Ads).
- Ruleaza reclamele din Facebook si pe Instagram, in special pe cele cu vizualuri deosebite.
- Foloseste culori vii, care atrag atentia – inclusiv gif-uri!!!
- Foloseste extensii de apel si sitelinks pentru search Ads.
- Adauga un cronometru cu numaratoare inversa in reclamele search, mai ales cand se apropie perioada de final a campaniei.
- Promoveaza ghiduri de cadouri cu Google Display Ads (pe post de lead magnet) si video-uri cu testimoniale filmate sau cum se comanda din magazin, cu reclame pe YouTube / Facebook.
- Pune accent pe ceea ce e mai important, in functie de platforma folosita – de exemplu, pe Facebook si Insta merge bine transportul gratuit si reducerile.
Cauti o platforma puternica pentru magazinul tau online de cadouri? Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.