Vrei sa vinzi alimente online?
Super, ai ajuns in locul potrivit.
Pana recent vanzarea alimentelor in online era privita cu reticenta. Si asta pentru ca parea o corvoada toata hartogaria legala, pe langa problemele legate de livrare.
Spre deosebire de alte produse fizice, alimentele au deseori conditii speciale de pastrare si livrare. Iar asta vine cu anumite costuri.
Insa nu te descuraja. Poti sa faci un profit frumos din vanzarea de produse alimentare.
In ghidul de fata vei gasi mai multe detalii despre cum sa iti gandesti afacerea online cu alimente, dar si cateva idei de promovare, numai bune de folosit.
Cuprins Ghid Cum sa vinzi alimente online
- Decide ce tip de produse alimentare vrei sa vinzi
- Aspecte legale pentru vanzarea de alimente online
- Impactul fotografiei de produs
- Zona geografica deservita
- Alege o abordare unica
- Fidelizarea clientilor
Idei de promovare pentru un site cu produse alimentare
- Foloseste descrieri complete de produs
- Idei de articole pe blog pentru nisa alimente
- Cum sa iti gandesti strategia de PPC
- Parteneriate si recomandari de la specialisti
- Atrage primii 100 de clienti si transforma-i in ambasadori
- Idei de postari pe Facebook si Instagram pentru nisa alimentare
- Incepe local si extinde-te
Citeste si: Cum sa vinzi bauturi online – Idei de promovare magazin bauturi alcoolice (si nu numai)
Cum gandesti afacerea ta cu alimente online
1. Decide ce tip de produse alimentare vrei sa vinzi
Ce produse poti vinde:
- Alimente homemade: conserve, siropuri, sosuri, dulceturi, muraturi, ciocolata si alte deserturi
- Ingrediente: ulei (ulei presat la rece), faina, zahar vanilat, ingrediente preambalate pentru prajituri, condimente, baza pentru mancaruri etc.
- Produse artizanale si / sau produse crude: branzaturi, pui de tara, mezeluri, carne, kefir, oua, lapte, fructe, legume.
- Productie proprie: miere, de exemplu.
- Cofetarie, patiserie sau restaurant: burgeri, meniul zilei, pizza etc.
- Alimente de la diferiti furnizori
- Alimente pentru diverse probleme de sanatate: intoleranta la gluten, la lactoza, histamina etc.
- Alimente cu un anumit specific: dintr-o anume tara, bio, pentru diete sau create printr-un anumit procedeu.
Cum le alegi pe cele potrivite
Pai depinde de ce dispui deja, si de ceea ce esti pasionat.
Daca esti producator, e natural sa iti vinzi propriile produse si, poate, sa iti extinzi catalogul cu produse din aceeasi zona, de la alti furnizori.
De asemenea, gandeste-te la valabilitatea produselor si conditiile de pastrare.
In functie de costuri si nivelul de dificultate al gestiunii pe care esti dispus sa il duci, vei decide daca merita sa vinzi in tara sau sa vinzi peste hotare (poate chiar in magazine specializate pentru clientii dintr-o tara anume).
Se aplica aceleasi reguli si cand vinzi produse de la unul sau mai multi furnizori.
2. Aspecte legale pentru vanzarea de alimente online
In principiu, daca vinzi alimente de la furnizor, esti obligat sa respecti anumite conditii de pastrare, in functie de tipul de produs. De asemenea, daca starea alimentelor poate fi afectata pe parcursul livrarii, si acolo trebuie sa asiguri anumite conditii.
Legea te obliga sa afisezi clar detaliile de produs in paginile de vanzare (paginile de produs): ingrediente, termen de valabilitate, posibili alergeni (sunt informatii pe care le primesti prin feed-urile de la furnizor).
Practic, informatiile din eticheta.
Completeaza si paginile cu informatii despre livrare, link spre ANPC (si A.N.S.V.S.A. daca esti producator) si detaliile despre politica de returnare.
In cazul in care esti producator de alimente
Pe langa aspectele legale aplicate in cazul vanzarii, stocarii si livrarii, va trebui sa respecti mai multe cerinte in timpul procesului de productie.
E tentant sa iti deschizi un magazin online cu briose, pentru ca iti place sa face astfel de deserturi acasa.
E un inceput bun.
Dar daca vrei sa vinzi online, legal, cu brandul tau, va trebui sa respecti aceleasi proceduri ca si cum ti-ai deschide un restaurant.
Ai nevoie de un spatiu dedicat care sa respecte standardele de igiena si unde nu poate intra niciun animal de companie. Vei fi verificat.
Aici ai o colectie de legi si norme de respectat pentru diverse situatii de productie si comercializare alimente, daca vrei sa afli mai multe.
De asemenea, eticheta ta trebuie sa contina informatii esentiale:
- Denumirea alimentului.
- Lista ingredientelor, substante si aditivi folositi la producerea alimentului.
- Cantitatea din anumite ingrediente, in procente.
- Data limita minima de consumare sau data limita.
- Cantitatea neta a alimentului (daca este ambalat).
- Conditii de folosire si de depozitare.
- Locul de origine sau provenienta, in cazul in care ar putea exista confuzii.
- Adresa si denumirea producatorului / ambalatorului / distribuitorului.
- Instructuri de utilizare, daca este necesar.
Sursa: Legislatie.just.ro
In afara cerintelor minime legale, eticheta ta poate fi un material de marketing in sine. Alege culori vibrante si mesaje care sa iti scoata produsul in evidenta.
3. Impactul fotografiei de produs pentru alimentele online
Mai mult decat in cazul altor produse fizice, fotografiile fac vanzarea de alimente.
Daca la raft sau in magazinele specializate suntem atrasi de culori, textura si arome, in online clientii nu au acces la o astfel de experienta. Dar tu o poti suplini prin fotografii atragatoare.
E recomandat sa ai multiple fotografii de produs! Nu lasa doar una, n-ai facut nimic cu ea.
Uite si cateva bune practici pentru fotografia de produse alimentare:
- Afiseaza imagini cu produsul, individual, dar si cu rezultatul final al folosirii acestuia (sugestie de prezentare).
- Foloseste imagini cu lumina potrivita, fara umbre prea tari, mai ales cand sunt realizate cu mancarea gata preparata.
- Foloseste un fundal cu spatiu generos, nu il incarca folosind prea multe lingurite sau prosoape de bucatarie.
- Foloseste fotografii cu produsul din unghiuri diferite – clientul trebuie sa inteleaga care este textura, care sunt culorile, adancimea, tipul de experienta de care se va putea bucura.
- Afiseaza fotografii pe stilul tau (estetica) – de exemplu, poti folosi acelasi tip de fundal, pe care oamenii vor ajunge sa il asocieze automat brandului tau.
Cand faci astfel de fotografii, nu uita nici de bannere, postari social media sau reclame. Tot fotografiile vor functiona si aici ca niste agenti personali de vanzari.
Citeste si: Cum sa pregatesti fotografiile de produs pentru magazinul tau online
4. Zona geografica deservita
Un alt aspect la care sa te gandesti cand deschizi o afacere cu produse alimentare, preambalate sau nu, este zona geografica in care vei putea livra.
Vezi tu, nimeni nu te impiedica sa vinzi online burgeri din restaurantul tau, doar in localitatea in care ai sediul.
Nimeni nu te impiedica sa livrezi conserve sau siropuri sau salata de vinete facuta “in casa”, doar in 2-3 localitati din apropiere.
Dimpotriva, e o oportunitate pentru tine sa mergi online si sa fii mai usor de gasit de catre toti potentialii clienti din locatia respectiva.
E un start bun, mai ales daca trebuie sa respecti conditii speciale de livrare sau produsele au un termen de valabilitate redus. Produci in cantitate mica si vinzi catre o clientela obisnuita cu programul tau de livrare in locatiile stabilite de tine.
Poti vinde produse perisabile si la nivel national sau international, sigur. Daca ai bugetul si parteneriatele necesare (de exemplu, transport frigorific), mergi inainte cu toata viteza.
E si mai putin complicat daca vinzi produse alimentare preambalate, cu termen indelungat de valabilitate.
Citeste si: Cum gestionezi un magazin online cu produse alimentare
5. Alege o abordare unica
In nisa produselor alimentare, nu iti fac concurenta doar ceilalti vanzatori din online. Ci si supermarket-urile, pietele, precum si alte surse familiare pentru potentialii tai clienti (de exemplu, bunicii de la tara 🙂 ).
Intrebarea e: cum le atragi si mentii atentia pe produsele tale?
Prin brand si prin experienta pe care le-o oferi doar tu.
In primul rand, experienta.
Oamenii te vor tine minte daca le oferi produse bune, produse care le satisfac nevoile sau le ofera experiente inedite.
De exemplu, poti vinde produse cu abonament. Sau alimente care te trimit instant cu gandul la copilarie. Sau alimente pe care ai vrut sa le incerci dintotdeauna, dar nu le-ai gasit de comandat.
Poti vinde produse dupa reteta originala de x ani sau specialitati si delicatese. Sau sa devii acel loc in care se poate cumpara orice, cu un anumit specific.
Dupa cum ai observat, experienta poate fi data exclusiv de produs.
Dar ii poti conferi unicitate si prin servicii aditionale: abonamente, cadouri si atentii la fiecare comanda, vouchere pentru cumparaturi mai mari, pachete de produse tip cos etc.
In acelasi rand, brandul.
E posibil sa oferi o experienta extraordinara, si clientul sa nu iti retina numele. Se intampla mai des decat iti vine sa crezi.
De aceea ai nevoie de un brand usor de recunoscut – nume, paleta de culori, mesaj si un proces de follow up dupa fiecare comanda.
Odata ce ai datele clientilor, trimite-le mesaje de reminder, multumeste-le, recomanda-le alte produse. Asadar, ai nevoie de…
6. Fidelizarea clientilor
- Ofera-le oamenilor motive sa se intoarca – in primul rand, produse bune, de calitate si livrare conform promisiunii de pe site. Un alt motiv pentru loializare este comoditatea!
- Trimite recomandari personalizate clientilor, pe baza comportamentului la cumparare si a categoriilor cumparate anterior.
- In loc de cardul de fidelitate pe care il folosesc anumite cafenele, poti oferi puncte de fidelitate.
- Ofera-le continut util – poti posta sau trimite pe newsletter retete sau liste cu sfaturi privitoare la gatit, mancat sanatos, idei de decor, sfaturi de viata etc.
- Ofera beneficii speciale doar pentru clientii loiali – produse in exclusivitate, reduceri, pachete de produse, cadouri, puncte extra, evenimente doar pentru ei etc.
Citeste si: Cum Te Ajuta Un Program De Fidelizare A Clientilor
Idei de promovare pentru un site cu produse alimentare
1. Foloseste descrieri complete de produs
Pagina de produs este locul in care se intampla miracolul: oamenii cumpara.
Asadar, acorda-i multa atentie, pentru ca nu vrei sa contina (fara sa iti dai seama) bariere in calea deciziei de cumparare.
Am vorbit putin mai sus despre fotografiile de produs, asa ca hai sa ne concentram aici pe descrierile de produs.
- Trezeste imaginatia si provoaca simturile prin texte – foloseste adjective sezoriale si comparatii. Spune clientilor ce o sa simta in momentul in care vor gusta produsele tale sau vor crea mancaruri folosind respectivele ingrediente (gust racoritor, aroma de Craciun din bucataria bunicii, prajitura cremoasa, aroma dulce de vanilie etc.).
- Spune beneficii – e atat de usor incat mancarea va iesi ca si cum ar gati-o un chef premiat, toata lumea te va intreba care este reteta secreta etc.
- Scrie pentru segmente de audienta sau, cel putin, pentru audienta principala – usor de poate fi gatit si de studenti? Pentru mamicile ocupate? Pentru incepatori? Pentru cei care sufera de anumite intolerante?
- Structureaza textul cat mai aerisit – nu crea blocuri de text pe care nu le citeste nimeni. Foloseste bold, italic, intertitluri cu dimensiuni mai mari, bullets, spatii albe.
- Foloseste fotografii in interiorul descrierilor de produse, nu doar in primul ecran, langa pret.
Citeste si: Cum Sa Vinzi Mai Mult Cu Descrieri De Produs Optimizate
2. Idei de articole pe blog pentru nisa alimente online
- Retete – e o strategie clasica in nisa alimente sa oferi retete pe blogul magazinului.
- Idei de decor pentru evenimente [Craciun, Valentine’s Day, pranzul miresei etc.]
- Sfaturi pentru alimentatie sanatoasa
- Tips & tricks pentru gatit
- Serie de retete pe baza unui singur ingredient
- Top produse pentru [ocazie, tip de alimentatie, varsta]
- Idei de cadouri pentru [tip de relatie, ocazie]
- 3 Metode sa gatesti [fel de mancare]
- Istoria [produs], de la origini, pana in prezent
- 15 condimente de nelipsit in orice bucatarie
- Cum sa iti cumperi alimente pentru [perioada de timp] cu un buget de [suma]
- Cum sa faci [cadouri, reteta, eveniment] in stilul [nume magazin]
- Oferte speciale si campanii de marketing de sezon
- Cum sa folosesti eficient punctele de fidelitate in [nume magazin]
- Cum sa te feresti de raceala iarna asta
- Lista de cumparaturi – poate fi pentru o ocazie anume, pentru o anumita perioada de timp etc.
- Idei pentru pachetul de pranz al copilului
- Party planner – pentru diverse varste sau ocazii
Vezi si alte idei aici: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori
3. Cum sa iti gandesti strategia de PPC
- Daca vinzi doar intr-o anumita locatie include cuvintele cheie legate de locatie si extensii
- Foloseste Google Shopping Ads – tot ce trebuie sa faci e sa iei feed-ul din Gomag, sa il incarci in Merchant Center si sa incepi campania.
- Marseaza pe remarketing, mai ales pentru recuperarea cosurilor abandonate si pentru fidelizarea clientilor.
- Targeteaza in functie de interese si obiceiuri cu Facebook Ads.
- Foloseste audiente lookalike si audiente personalizate, cu mesaje catre clientii tai fideli.
- Investeste in reclame pentru brand awareness, trafic si testeaza costurile pentru reclamele de conversie.
- Foloseste video-uri, atat pe Facebook, cat si pe YouTube pentru a atrage atentia asupra ofertelor speciale.
Nu uita de SEO.
Urmeaza regulile din ghid si aliniaza-le la specificul business-ului tau: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!
4. Parteneriate si recomandari de la specialisti
Ca vanzator de produse alimentare, poti face parteneriate cu o multime de alte organizatii.
De exemplu, te poti alia cu un comerciant de bauturi online sau offline, cu restaurante sau firme din domeniul gatitului, cu doctori nutritionisti, influenceri, chefi sau persoane care au legatura cu bucataria.
Ai grija sa iti alegi parteneri de incredere, care au deja o audienta.
Ideea e ca veti ajunge sa va promovati reciproc, atat in cadrul campaniilor realizate impreuna, dar si ocazional, off-campanii.
5. Atrage primii 100 de clienti si transforma-i in ambasadori
Sa obtii primii 100 de clienti nu e intotdeauna cel mai greu de facut. Daca ai o strategie buna de prelansare si faci campanii atragatoare, acestia vor face comenzi rapid.
Citeste si: Cum poti atrage si mentine clientii in magazinul online
Dar odata ce ii ai, incepe greul. Trebuie sa ii convingi sa devina loiali brandului tau, sa cumpere repetitiv si sa iti recomande magazinul in fata prietenilor si a cunoscutilor lor.
De aici se poate crea un ciclu continuu, de clienti recurenti care aduc clienti noi, care la randul lor devin recurenti, recomanda magazinul si tot asa.
Cum iti transformi clientii in ambasadori ai magazinului?
- Ii inviti in programul de fidelizare, in care se pot bucura de beneficii speciale.
- Le conferi un statut si ii lauzi pe retete de socializare (cu consimtamantul lor).
- Le oferi bonusuri speciale – vouchere, coduri de reducere de impartit la prieteni (in online), concursuri si provocari cu premii.
- Comenzile lor au prioritate si sunt livrate mai rapid; inclusiv mail-ul de comanda livrata arata diferit fata de cel trimis catre clientii standard (poti folosi Email Bot pentru asta).
6. Idei de postari in social media pentru nisa alimentare
- Prezinta produsele pe un fundal estetic sau in preparate atragatoare vizual
- Semnalizeaza promotiile si ofertele speciale
- Povesteste experientele anumitor clienti
- Prezinta-ti echipa si activitatile voastre – poti face inclusiv video-uri cu mini-interviuri luate colegilor tai
- Sarbatoriti zile internationale care au legatura cu mancarea / tipul de produs vandut
- Provocari – 10 zile fara carne, reteta zilei timp de 15 zile etc.
- Testimoniale de la clienti
- Interviuri si live-uri cu parteneri sau experti in nutritie
- Sondaje si chestionare adresate clientilor
- Sfaturi si ponturi rapide
- Retete – poti promova astfel de continut din blog, sau poti crea carusele si serii de imagini pe baza articolelor cu retete.
- Testeaza si Pinterest sau TikTok, vezi cum reactioneaza audienta ta acolo.
- Review-uri scurte pentru produse – poti sa le faci tu, cat mai obiectiv.
Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media
7. Incepe local si extinde-te
Ca proprietar de restaurant, cofetarie, bacanie sau mic producator, ti se va parea natural sa incepi la nivel local. Folosind online-ul, iti vei largi lista de clienti si iti va fi si usor sa ii fidelizezi.
Insa chiar daca esti revanzator poti incepe la nivel mic, dintr-o anumita locatie.
Acest start iti va permite sa testezi produse, sa interactionezi direct cu diversi oameni si sa acumulezi experienta pentru a face fata vanzarilor nationale.
In plus, promovarea unei afaceri locale este intotdeauna mai usor de facut, decat pentru o afacere care vinde in toata tara.
Inclusiv Google iti confera mai multa vizibilitate pentru cautarile din locatie.
Cauti o platforma puternica pentru magazinul tau online de produse alimentare? Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.