Asadar, vrei sa iti deschizi un business online?

Felicitari!

Acum, stii de ce ai nevoie pentru ca ideea ta de startup sa prinda contur si sa ofere rezultate masurabile? 

Exact… un plan de afaceri sau plan de business.

In episodul de astazi din Doza de eCommerce iti vorbesc despre cum sa iti stabilesti obiectivele de business, cum sa te diferentiezi in piata, cum sa iti gandesti avatarul de client, dar si cum sa te organizezi la nivel de companie si sa analizezi piata si competitorii in avantajul tau.

Esti pregatit?

Perfect, atunci sa incepem.

Cuprins: Planul de afaceri pentru ideea ta de Startup

    1. La inceput a fost dorinta si… ideea
    2. Nu exista plan de business fara USP
    3. Palnia de vanzari – modelul A.I.D.A.
    4. Trebuie sa stii ce vrei – strategia de marketing
    5. Avatarul de client – Cui vinzi?
    6. Analiza S.W.O.T.
    7. Organizarea interna
    8. Analiza de piata si analiza competitorilor

La inceput a fost dorinta si… ideea

Sentimentul ca vrei sa faci ceva nou, sa ai business-ul tau online – te entuziasmeaza – iar acesta este exact spiritul cu care trebuie sa incepi si pe care trebuie sa-l mentii de-a lungul existentei afacerii tale.

Bun, sa zicem ca ai vazut o idee care functioneaza si vrei sa faci si tu lucrul respectiv.

Acesta este momentul cand…

via GIPHY

 Vorbesti cu toata lumea despre ideea ta, despre ce vrei sa faci, cum vrei sa faci, care este schimbarea pe care vrei sa o aduci etc.

Sau…

Poate ca ai gasit tu o solutie la o problema care nu a avut o rezolvare disponibila pana acum pe piata. 

Bun, sangele clocoteste, prietenii/ familia par si ei destul de captivati si…

dupa entuziasm, apare teama.

Incepi sa iti pui tot felul de intrebari: daca nu o sa mearga, oare ce o sa se intample, ce costuri vor aparea, ce vor spune clientii/ lumea, in general?

Opreste-te!

Aceste temeri pot ucide idei grozave si chiar nu te ajuta.

Iata ce iti sugerez:

Cu totii avem multe idei la inceput – despre produse, servicii sau strategii pe care le putem implementa.

Pe masura ce devii tot mai serios in raport cu proiectul tau, incepi sa iti validezi ideile prin discutii cu prietenii ori familia, analiza pietei etc.

Dupa ce ti-ai stabilit ideea de business, trebuie sa treci la urmatorul pas:

Stabilirea obiectivelor pentru business-ul tau pe urmatorii 5 ani sau chiar mai mult.

Stiu, 5 ani pare o perioada lunga, dar atunci cand ai un set de obiective clare, bine definite, ai si o directie de timp si spatiu. 

Iti poti da seama in cat timp ai reusit sa obtii un anumit lucru.

Iar aceste obiective pot fi rezumate la:

In primul an urmeaza sa lansez magazinul/ nr. X de produse/ sa am primii 100 de clienti sau 500 de clienti.

Sau…

Vreau sa am un client nou in fiecare zi si sa discut cu el despre experienta lui cu produsele mele.

Iti recomand sa fii cat mai riguros cu aceste obiective, sa le notezi si sa te rezumi la o pagina.

Noteaza ideile tale intr-un excel sau intr-un calendar si evidentiaza cand urmeaza sa faci pasul respectiv.

Citeste si: Ce faci in primele 100 de zile de Startup? Strategii pentru afaceri la inceput de drum

Nu exista plan de business fara USP

Planul de afaceri nu ar fi complet fara un set de obiective si fara USP (unique selling point).

Acesta reprezinta cumulul de valori dat clientilor.

Sau, mai exact…

Cumulul de valori pe care il percep clientii.

Este vorba despre acel DE CE alege clientul sa cumpere de la tine. 

Asadar, vreau sa te gandesti la urmatoarea intrebare, indiferent de produsul/ serviciul pe care il oferi:

Cum ii ajuta pe oameni ideea mea de afaceri?

Gandeste-te la produsele pe care le vinzi si fa o distinctie clara intre ele (ce solutie ofera/ pentru ce se preteaza/ unde poate fi folosit etc.)

Si ajuta-i pe oameni sa inteleaga aceste lucruri si sa-si doreasca sa revina, sa recomande.

Citeste si: Cum depasesti obiectiile clientilor si ii convingi sa cumpere [18 Obiectii in vanzari]

Palnia de vanzari – modelul A.I.D.A.

Urmatorul aspect la care trebuie sa te gandesti in primele zile de startup, este cum arata modelul A.I.D.A. aplicat in business-ul tau.

Aici ma refer la partea de comunicare de marketing.

Iata cum functioneaza:

  • A – atentie – prezentarea ideii tale de business
  • I – interes – daca crezi in ideea ta, creezi interes
  • D – dorinta – ofera un demo si starneste dorinta 
  • A – actiune – ai captat atentia si interesul si ai starnit dorinta, acum treci la actiune, trimite-i pe pagina ta sa cumpere

Trebuie sa stii ce vrei – strategia de marketing

Da, nu am terminat cu notarea ideilor si raspunsul la intrebari.

Dar, crede-ma, e foarte important sa iti faci temele inca de la inceput.

Asadar…

  • Cum afla clientii despre afacerea ta?
  • Ce canale de marketing folosesti pentru atingerea obiectivelor?
  • Cum afla clientii de produsele pe care le vand acum competitorii?
  • Ce canale de marketing folosesc competitorii?

Atunci cand iti stabilesti strategia de marketing iti recomand sa fii cat mai specific.

Ce vrei sa obtii?

  • Trafic. Cat trafic?
  • Clienti. Cati clienti vrei sa castigi?
  • Fidelizare. Ce poti oferi in plus?
  • Incredere. Cum obtii testimoniale reale? (aici poti incepe cu prietenii ori familia)

Noteaza pe o hartie ideile pe care ti le-am prezentat pana acum sau ideile pe care le ai tu.

Astfel vei putea gestiona procesele mult mai usor.

Pune pe hartie urmatoarele aspecte:

  • Ideea afacerii tale
  • Nisa in care vrei sa activezi 
  • Ce fac produsele pentru clienti – beneficii, caracteristici, avantaje
  • Ce oferi in plus – consultanta, transport gratuit, scrisoare de multumire etc.
  • Unde vrei sa vinzi produsele – local, national, global, online
  • Vrei sa lucrezi cu distribuitori/ furnizori?

Avatarul de client – Cui vinzi?

Atunci cand ai deja primii 100 de clienti, incepi sa ai mai multa claritate asupra produselor si serviciilor tale.

Cu alte cuvinte, incepi sa iti intelegi business-ul/ clientii si stii ce ai de facut in continuare. 

Poti face campanii de marketing mai bune si sa aduci produse conexe.

Analiza S.W.O.T.

In aceasta etapa vreau sa fii 100% sincer cu tine si sa notezi pe o foaie:

  • Strengths (Punctele forte)

– La ce esti tu foarte bun

– La ce este produsul tau foarte bun

– La ce este echipa ta foarte buna

  • Weaknesses (Puncte slabe)

– La ce esti tu mai slab decat competitorii tai

– La ce este mai slab produsul tau

– La ce este mai slaba concurenta (marketing, produse, preturi, servicii, notorietate etc.)

  • Opportunities (Oportunitati)

– Piete potentiale care au nevoie de produsele tale

– Cum poti atrage atentia mai repede asupra brandului tau

– Cum poti beneficia de toate lucrurile care se intampla in lume/ locatia/ nisa ta

  • Threats (Amenintari)

– Lucrezi cu prea putine servicii de curierat/ furnizori?

– Exista probleme pe parte de mententanta?

– Concurenta in crestere?

Citeste si: „Vand un produs obisnuit, am sanse sa fac profit?” – Cum faci diferenta in eCommerce

Organizarea interna

In aceasta etapa vreau sa te gandesti la ce esti tu foarte bun.

Te pricepi la negocieri, marketing, gasirea unor furnizori noi, inceperea unor parteneriate noi etc.?

Care este planul de afaceri financiar? De unde vin banii si unde se duc?

Care sunt diferentiatorii tai in piata? La nivel de business si prezentare a produsului.

Noteaza toate lucrurile acestea.

Analiza de piata si analiza competitorilor

Inainte de a incepe un business, trebuie sa analizezi piata si sa identifici daca exista un interes real pentru ideea ta.

Cum faci asta?

Poti intra pe diverse grupuri disponibile pe retelele sociale si sa vezi daca persoanele de acolo au un interes in directia respectiva. 

Mai mult, poti sa analizezi discutiile din nisele de interes pentru tine.

Poti discuta si cu prietenii tai despre ideea ta si sa-i intrebi daca ei ar cumpara/ au cumparat un anumit produs si care a fost experienta lor si/ sau ce anume le-ar putea schimba experienta intr-una WOW, daca este cazul.

Citeste si recenziile din Google My Business, alte pagini care vand produsele respective sau marketplace-uri.

Apoi, trage o linie si gandeste-te cum poti tu aduce un plus de valoare pentru clientii.

Pont!

Poti obtine primele recenzii de la cunoscuti/ prieteni.

Te sfatuiesc sa folosesti cuvintele lor, fara floricele si alte artificii care fac un lucru too good to be true.

Clientii potentiali isi vor putea da seama de asta si te vor evita.

In final vreau sa iti mai spun ca nu exista un moment cheie in care poti sa iti incepi business-ul.

Singura diferenta o poti face chiar tu, actionand acum.

Daca ti-a placut episodul de astazi, da un share si sustine podcast-ul Doza de eCommerce by Gomag.

Stai pe aproape, ti-am pregatit si alte materiale informative care te vor ajuta sa iti cresti business-ul mai repede si mai eficient.

PS. Inca nu vinzi cu Gomag? Testeaza platforma gratuit pentru 15 zile si descopera cum te ajutam practic sa vinzi online, mai repede si mai comod decat o fac ceilalti!

Cauti idei de afaceri? Descopera aici +105 idei pentru tine

Cosmin Daraban