Cum ti s-au parut ideile de marketing de data trecuta?
Azi continuam cu cea de-a treia si ultima parte a ghidului cu idei de marketing pentru vara.
Dar nu uita ca desi eu le-am mentionat acum, pe caldura, soare, hamace leganandu-se lenes sub copaci si tot ceea ce inseamna vara, le poti folosi oricand ai nevoie de inspiratie pentru magazinul tau online.
Categoric te vor ajuta sa ajungi la ceea ce ti-ai propus; fie mai multe vanzari, fie profit, fie mai multi urmatori pe Social Media si asa mai departe.
Esti pregatit? Hai sa vedem inca 10 idei de marketing bune ca o inghetata de vanilie cu nuci pecan caramelizate si zmeura… dupa o zi super obositoare la birou.
21. Foloseste Stories (Facebook & Instagram)
Ceea ce face un story mai eficient decat o postare simpla, de exemplu, pe langa faptul ca e afisat chiar sus in feed-ul urmaritorilor, e ca vine la pachet cu senzatia de FOMO.
Pentru ca dispare dupa 24 de ore si daca nu il vezi la timp, s-ar putea sa pierzi ceva important. Mai ales daca afli dupa ce dispare ca a fost de fapt un flash sale cu reduceri bune de tot.
Sigur vei insista sa te uiti data viitoare, in cautarea a ceva care sa te scoata din plictiseala.
Exact asta e in capul clientilor tai.
Asa ca fie vara, fie iarna, fie ce timp ar fi, asigura-te ca profiti la maximum de puterea story-urilor, creand mesaje atractive, relevante si care sa capteze atentia oamenilor:
- Poti directiona utilizatorii spre produsele noi lansate pe site
- Poti anunta un continut nou: articol, stire, mentiune a unui influencer, un testimonial nou primit
- Poti organiza un giveaway
- Poti posta imagini, gif-uri sau video-uri de la un eveniment la care participi sau pe care l-ai organizat
- Poti posta materiale cu clientii, de la sau despre clientii tai (continut generat de clienti, unboxing etc.)
- Foloseste imagini naturale, frumoase sau care sa trezeasca instinctul curiozitatii – nu doar poze standard de produs
- Arata ce se intampla la birou sau in depozit: cum se pregateste o comanda, experiente funny la birou, zilele internationale ale ceva legat de nisa ta, colegul saptamanii etc.)
- Creeaza story-uri in serie – le dezvalui doar la final mesajul principal pe care vrei sa il comunici (ex. poza 1: wow, poza 2: nu ne vine sa credem ????, poza 3: am ajuns la 1500 de followeri, multumim ??)
- Le poti arata procesul de productie a produselor tale
- Poti organiza reduceri speciale pentru urmaritorii de pe Instagram, flash sales sau beneficii speciale cu termen limitat, pana dispare story-ul
- Le poti arata actiuni de voluntariat in care te implici tu sau colegii tai, valorile la care tii
- Foloseste-te de elementele pe care ti le pune reteaua la indemana: tag, mentiune, highlights, filtre faciale, stickere de locatie, ora, poll, questions, countdown, quiz, gif-uri etc.
- Alege o serie saptamanala: #tbt #tuesday, #shortfriday, #happymonday etc.
22. Nu incerca sa fii cea mai desteapta persoana de pe internet
Altfel spus, nu iti intoxica audienta cu dioxid de jargon. Cu termeni tehnici sau exprimari prea complicate pentru a avea un sens.
In general acest pacat capital este facut de corporatii dar si de firmele mai mici care cred ca daca folosesc termeni abstracti si cuvinte mari, vor castiga mai usor increderea oamenilor,
Dar e gresit.
Pentru ca termenii respctivi nu sunt intelesi. Iar cand oamenii nu inteleg ceva, n-au incredere. Fara incredere, adio vanzari. Fara vanzari, adio afacere.
Asadar, cum poti evita jargonul si impulsul de a vorbi “domneste” (cum se zice pe la noi):
- Explica si scrie totul ca pentru un copil – nu i-ai spune copilului tau ca vrei sa ii oferi solutia perfecta in conditii de maxim profesionalism, nu-i asa?
- Intreaba, abia apoi incepe sa vorbesti – orice discutie cu clientii, indiferent ca fata in fata, la telefon, pe mail, prin comentarii si asa mai departe, e o mina de aur pentru tine. Pentru ca asa poti vedea ce cuvinte foloseste, cum se exprima, sentimentul pe care ti-l transmite mesajul lui. Fa un document cu cuvintele lui si foloseste-te de asta pentru a crea texte pe care sigur le va intelege.
- Abordeaza-ti clientii – foloseste un exit pop-up pentru a le pune intrebari, fa sondaje pe Facebook si in grupuri, trimite-le un email. Ai la dispozitie o multime de canale prin care sa ajungi la clientii tai, cu costuri minime.
- Foloseste termeni tehnici doar atunci cand stii ca sunt intelesi de cealalta persoana – daca m-as duce acum intr-un service si i-as povesti mecanicului despre ultimul landing page la Gomag, ce CTA am folosit, ce SEO am facut pentru el si cum a functionat secventa de onboarding, s-ar uita crucis la mine. Oricum nici nu-l intereseaza. Dar daca as face acelasi lucru la un eveniment de marketing sau un MeetUp, lumea m-ar intelege. Exact la asta trebuie sa te gandesti si tu cand vrei sa folosesti termeni tehnici. Si daca merita sa ii folosesti.
23. Redu riscurile din mintea clientilor
“Daca nu o sa functioneze bine si raman cu el pe cap?”
“E prea scump, sigur gasesc ceva mai ieftin in alta parte… si dupa sa vezi ce naspa o sa ma simt”
“Ok, e un pret bun, dar pe bune daca stau sa platesc si transportul mai bine il cumpar de la mall”
“Daca dau banii degeaba?”
“Ce fac daca nu imi place, tot eu platesc / o sa dureze o vesnicie sa il returnez / imi primesc banii inapoi?”
“N-am intrat niciodata pe site-ul asta, sigur e safe sa cumpar?”
Toate acestea sunt potentiale intrebari in mintea clientului, inainte ca acesta sa adauge produsul in cos sau inaintea formularului de checkout.
Crede-ma, nu vrei sa nu ai pregatit un raspuns multumitor pentru ele.
Cum reduci obiectiile si riscurile din mintea clientului?
- Ofera asigurari pentru obiectiile comune – daca ii e teama ca ramane cu produsul pe cap, afiseaza-ti mai vizibil politica de retur, chiar cu o perioada extinsa de retur. Daca e problema de costul transportului, negociaza costuri mai bune cu furnizorul tau sau ofera ceva in plus, care sa ii distraga atentia de la cost (de ex. un cadou). Si asa mai departe.
- Incearca sa grabesti decizia de cumparare – ofera-i un discount valabil 10 minute dupa ce a adaugat produsul in cos, sau afiseaza-i un mesaj cu cat mai trebuie sa cumpere sa se bucure de transport gratuit, ofera-i ceva in plus (servicii extinse de garantie, cadouri misterioase, tutoriale etc.
- Arata-i omului ca poate avea incredere in tine – ai certificat SSL, ai o pagina Despre noi completata, ai testimoniale de la clienti reali, review-uri bune pe Facebook si Google, poate esti mentionat de influenceri si presa etc. Vezi in video-ul de mai jos cum sa cresti increderea in site-ul tau.
Citeste si: Cum Sa Scrii Si Sa Castigi Mai Multi Clienti
24. Sa ai intotdeauna o secventa de onboarding
Ce e o secventa de onboarding? Am mai discutat despre asta si, daca te-ai abonat la blogul nostru, ai trecut chiar tu prin una.
Practic, onboarding-ul reprezinta o serie de mesaje pe care le primeste un nou utilizator si care sunt menite sa il familiarizeze cu business-ul.
Poate fi o serie de mail-uri de bun venit, uite ce facem, uite cele mai bune lucruri la noi, CTA spre produs / serviciu.
Dar poate fi si o serie de pasi pe care sa ii parcurga la inceput – de exemplu cand intra intr-o retea noua de socializare, cand incearca un SaaS etc.
Cum te poate ajuta pe tine, ca magazin online, o secventa de onboarding?
Poate califica proaspatul lead si sa il pregateasca pentru cumparare.
Uite ce poti face:
- Incepe cu bun venit – indiferent daca omul a intrat in baza prin casuta de abonare sau prin faptul ca a cumparat un produs, trimite-i si un email de bun venit, personalizat. Aici spune-i cine esti, ce face firma ta, cine e echipa, cu ce il poti ajuta si il poti invita sa te contacteze sau sa intre in programul tau de fidelizare.
- Educa abonatul / clientul – trimite-i articolele din blogul tau, detalii despre produsele tale, anunta-l ca ii pregatesti ceva.
- Fa un soft sell – ofera-i posibilitatea sa iti cumpere un produs mai ieftin sau produse complementare cu ce a cumparat initial, un pachet premium pentru abonati sau clienti etc.
- Fa un hard sell – conditioneaza oferta sau voucher-ul trimis, cu stoc sau timp limitat. Daca omul simte nevoia, va profita de ocazie. Daca nu, treci in faza de intretinere in baza de date, cu newslettere regulate.
25. Combina 2 sau mai multe produse
Ceea ce vreau sa iti spun e sa faci un pachet de produse sau un bundle.
La fel de bine cum functioneaza inainte de Craciun, pachetele de produs atrag atentia si vara.
De exemplu, daca vinzi cosmetice, gandeste-te cat de bine le pica clientilor sa cumpere de-a gata un pachet cu tot ce le trebuie in timpul calatoriilor.
Sau gata ambalat in recipiente mici, pe care sa le poata transporta cu avionul.
Sau daca vinzi produse de papetarie / ghiozdane, ce bine le pica parintilor sa cumpere un ghiozdan gata echipat cu tot ce au nevoie copiii lor.
Sau daca fac renovari si cauta o canapea noua, ce dragut ar fi sa primeasca si 1-2 perne decorative, care sa dea mai multa energie camerei.
Daca stai un pic si sa te gandesti la produsele pe care le vinzi in raport cu ceea ce si-ar putea dori clientii, ti-ai da seama ca poti sa vinzi mai mult, cu atat de putin efort.
Mai mult, poti sa afli direct de la clienti ce fel de pachete le-ar placea: poti fie sa testezi pachetele si sa le observi reactiile, fie sa ii intrebi pe mail sau printr-un pop-up pe site.
Citeste si: Cum vinzi mai mult cu pachete de produse in magazinul tau
26. Sustine o cauza
Oamenii se simt mai bine (sau mai linistiti ca au cheltuit atatia bani) daca stiu ca sustin un brand ce sustine, la randul lui, o cauza umanitara.
Poti sa donezi un procent din fiecare achizitie in site-ul tau catre cauza aleasa de tine.
Poate fi o cauza de nisa – de exemplu, daca vinzi haine pentru bebe, posibil sa donezi pentru copiii din orfelinate sau pentru copiii saraci ai Romaniei, dar poate fi si o cauza pentru care lupti din pasiune, fara sa aiba vreo legatura aparenta cu afacerea ta.
Poti, de asemenea, sa te implici personal in campanii de voluntariat: sa donezi sange, sa plantezi copaci, sa faci curatenie impreuna cu echipa ta intr-o anumita zona, sa ajuti un copil la teme, sa ajuti la un centru pentru cei care nu au o casa… si lista se intinde pana departe.
Pentru ca astfel de probleme nu intra nicicand sub pres, oricat de mult am incerca sa le ascundem.
Indiferent de modul in care alegi sa te implici pentru o cauza umanitara, te va ajuta pe doua fronturi: sa castigi increderea clientilor si garantat te va face si pe tine sa te simti mai bine.
27. Colaboreaza cu influenceri
La fel ca multe alte lucruri, influencer marketing-ul este un subiect sensibil cand vine vorba de vanzari.
Pentru ca nu putine sunt cazurile in care desi s-au investit resurse serioase in campanie, aceasta colaborare nu a adus rezultate.
Sau, in orice caz, nu rezultate banesti. Si de asta ai nevoie.
Ideea esentiala e sa intelegi ca influencerii nu iti vor aduce intotdeauna vanzari. Da, se mai intampla si asta, si e super, mai ales daca tot planul a fost gandit pentru a ajunge aici.
Dar de cele mai multe ori, influencerii iti asgura partea de sus din funnel, acel TOFU pe care l-am mentionat in cea de-a doua parte din ghid.
Iti aduc expunere in fata unui public cu potential, care ajunge sa iti cunoasca numele.
Daca ai facut campania corect, ideal e ca de la influenceri oamenii sa ajunga in site si, cel de sus ajute, oamenii sa iti dea date de contact.
Pentru ca din acel moment, tu ai mai mult control asupra modului in care ii vei pregati pentru cumparare: prin calificarea lead-urilor, educare, coduri de reducere, servicii extra, prin comunicarea de brand.
Fara influenceri, s-ar putea sa nu ajungi la publicul lor.
Si repet ceea ce am spus de multe ori: influenceri nu sunt doar marile vedete si celebritati.
Pot fi lideri de opinie ai unor comunitati mai mici, dar poate mai unite si mai influentabile decat urmaritorii celebritatilor.
Citeste si: Cum sa vinzi pe Instagram [Partea II]
28. Fii alaturi de clientii tai chiar si cand nu se afla pe site
Acesta e o tactica din ce in ce mai cunoscuta printre marketeri si firme, si poate lua muulte forme.
De exemplu, poti fi alaturi de clientii tai atunci cand alearga, cand conduc, cand isi pun copiii la culcare, in drum spre birou sau oriunde altundeva.
Cum? Printr-un playlist pe Spotify sau SoundCloud.
Sau printr-un podcast. De exemplu, daca vinzi produse bio, poti face un podcast dedicat sfaturilor sau stirilor pentru cei interesati de acest subiect. Sau daca vinzi produse pentru baby, poti avea un podcast cu povesti pentru copiii.
Dar daca nu vrei sa o faci, acestea nu sunt singurele metode prin care sa fii alaturi de clientii tai cand nu sunt pe site.
Pentru ca, de exemplu, daca au cumparat odata de la tine, te poti asigura ca ai adaugat in colet si cateva stickere care sa contina, cat de mic, logo-ul firmei tale.
Nu zic sa le trimiti un sticker doar cu logo-ul pentru ca, daca nu te cunosc prea bine, e foarte probabil sa il arunce. Ci un sticker cu un mesaj interesant, un mesaj funny, vreo creatura sau un citat dragut (depinde ce vinzi).
De-acolo, clientul poate il lipeste pe laptop, pe husa de la telefon, pe faianta din bucatarie, pe frigider, pe masina, pe bicicleta, pe o agenda… iar tu vei aparea in mintea lui, de fiecare data cand vede sticker-ul respectiv.
Cu atat mai bine, daca il intreaba si prietenii de unde are sticker-ul sau semnul de carte din cartea pe care o citeste in vacanta sau pixul sau agenda sau ce i-ai daruit tu.
Dupa cum vezi, se pot face multe lucruri. Trebuie doar sa testezi sa vezi ce merge pentru tine.
29. Organizeaza un concurs
Concursurile atrag atentia oamenilor intotdeauna. Cui nu i-ar placea sa castige ceva valoros, cu minim de efort?
Poti face concursuri pe Facebook, pe Instagram, pe story, pe email, concurs dedicat pentru clientii fideli, concurs / gamification in site (sa gaseasca un anumit icon) etc.
Citeste aici cum faci planul corect: Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes
Insa ceea ce vreau sa retii bine e ca trebuie sa faci intotdeauna un concurs cu efect pe mai mult timp. Chiar daca oamenii nu sunt conditionati sa cumpere pentru a intra in concurs, insista (din nou) sa le iei adresa de email.
Pentru ca de acolo o sa stii ce ai de facut.
Atentie si la premii.
Nu oferi premii valoroase, care nu au legatura cu ceea ce vinzi sau nisa ta (de ex. ultimul model de nu stiu ce telefon, pe care il platesti din propriul buzunar). Oamenii vor fi interesati doar de premiu.
Mai poti organiza concursuri in parteneriat cu alte firme, in care oferi ca premii produse de-ale partenerului (de ex. un city-break daca e agentie de turism, vouchere, un abonament – in cazul unei sali de fitness, de exemplu).
30. Pregateste campania Back-to-School
E tarziu si august trece mai repede decat iti dai seama.
Chiar ma gandeam sa nu las acest sfat drept ultimul din serie, dar ma bazez pe faptul ca ai citit si alte materiale de-ale noastre in care iti spun, intotdeauna, ca trebuie sa te pregatesti din timp pentru orice campanie de sezon.
Dar chiar daca nu ai facut-o inca, ai timp sa dai drumul campaniei de Back-to-School (daca vinzi pe platforma Gomag, si mai ok).
Foloseste-te de platforma pentru a seta un landing page, hello bar cu timp limitat, regulile de reducere, pachetele de produse, bannere etc.
Adica tot ce ai nevoie, tehnic, pentru campania de marketing.
Chiar daca nu vinzi neaparat produse pentru back-to-school, poti sa profiti de verva in care intra toata lumea si sa organizezi o campanie pentru un cititor de nota zece, sau pentru mamici cool sau pentru activitatile extracurriculare / extrascolare ale copiilor (desen, calarie, dans, bricolaj, karting etc.).
Ori, pur si simplu, poti sa incepi campania de toamna: cu colectii si produse noi, produse dedicate vremii mai reci sau chiar pentru sufletele rebele care asculta pe furis colinde in septembrie 😉
Citeste si: Cum faci prima campanie de marketing pentru magazinul tau online [Video]
Asta a fost tot, prietene.
Am ajuns la capatul ghidului si sper ca ti-a placut calatoria noastra, de 3 saptamani, impreuna.
Vreau, iar, sa iti amintesc ca toate aceste sfaturi pe care le-ai citit pot fi aplicate cu rezultate nu bune, ci extraordinare, indiferent de anotimp sau temperatura.
Trebuie doar sa le adaptezi pentru business-ul si momentul tau.
Sigur vei obtine vanzari, clienti fideli – mai ieftin de intretinut decat goana dupa clienti noi, si un cash flow stabil care sa iti permita sa iti cresti afacerea.
Ramai pe-aproape, pregatim cateva materiale si evenimente super tari pentru toamna lui 2019. Sigur iti vor placea si te vor ajuta in magazinul online.
PS. Aici poti citi si primele 2 parti din ghidul Gomag pentru vara:
- Idei si organizare pentru procesul de productie in compania ta - noiembrie 19, 2024
- Pornind de la inspiratie in retail: cum sa captivezi clientii in acest sezon - noiembrie 12, 2024
- 5 Metode Dovedite sa iti cresti Afacerea Online - noiembrie 5, 2024