Daca vrei sa joci in liga mare, zilele deciziilor intuitive devin numarate pentru tine.
Sigur, instinctul de antreprenor e tinut de multi pe piedestal, insa nu poti sa iei decizii dupa banuieli, daca vrei sa tii pasul cu ceilalti jucatori din piata, ce zi de zi evolueaza si monitorizeaza cantitati uriase de date.
Companii de toate marimile si din toate industriile pot valorifica puterea informatiilor factuale pentru a face alegeri smart.
Vezi tu, cand folosesti datele pentru a lua decizii, vei avea mai multa incredere si mai multa siguranta in acestea, pentru ca stii ca sunt menite sa maximizeze performanta business-ului tau.
Pe baza datelor poti decide cum…
… vei obtine mai multe vanzari si profit.
… vei avea un flux de organizare eficient.
… vei optimiza procedurile interne.
… vei atinge orice obiectiv tintit, indiferent ca e vorba de o simpla modificare in magazin sau o campanie uriasa de promotii.
Din postura de antreprenor sau viitor antreprenor, acestea sunt rezultate pe care vrei sa le obtii – si cat de repede se poate.
Insa nimeni nu poate lua deciziile in locul tau.
Materialul pe care urmeaza sa il parcurgi iti face cunostinta pe indelete cu lumea rapoartelor si a datelor, accesibila prin intermediul a doua instrumente interesante.
Bonus, primesti tips & tricks ce te vor ajuta sa corelezi si sa interpretezi corect datele, astfel incat sa iei deciziile potrivite pentru tine, pentru echipa ta si pentru business-ul tau.
Cuprins Cum vinzi mai mult cu ajutorul datelor
- Despre optimizarea ratei de conversie si a deciziilor
- Fa cunostinta cu Gomag Insights – tool all-in-one de monitorizare
- Cum faci corelarea datelor in actiunile de business
- Reguli in monitorizarea si interpretarea datelor
- Super pont: rapoartele magazinului + Gomag Insights
Despre optimizarea ratei de conversie si a deciziilor
Optimizarea ratei de conversie merge mana in mana cu luarea deciziilor pe baza datelor. Insa intreaga suita de strategii de marketing si vanzari va fi consolidata daca fundamentul porneste de la date.
Am mentionat in mod special acest proces, pentru ca vine cu unele dintre cele mai dezirabile beneficii pentru un proprietar de magazin online: acela de a creste venitul si ROI (rata de recuperare a investitiei), dar si interactiunea vizitatorilor cu site-ul tau.
Mai mult, CRO te ajuta sa valorifici un procent mai mare din traficul existent pe site, astfel ca iti optimizezi bugetele de marketing.
Ce sta la baza acestui proces?
Practic, pornesti de la intelegerea comportamentului pe care il au vizitatorii in site prin monitorizarea, analizarea, interpretarea datelor si testarea unor ipoteze de lucru.
Fiecare pas din CRO – analiza datelor, identificarea zonelor de imbunatatit, dezvoltarea strategiilor de optimizare, implementarea modificarilor si testarea continua – depinde unul de celalalt.
Insa azi as vrea sa ne concentram pe primul pas, prin identificarea modurilor in care putem vedea si lucra cu datele.
Fa cunostinta cu Gomag Insights – tool all-in-one de monitorizare
O funcție relativ noua in platforma eCommerce, Gomag Insights este, practic, un adevarat instrument de marketing ALL-IN-ONE care te ajuta sa dezlantui intregul potential al afacerii tale.
In 3 directii principale, Gomag Insights te ajuta sa:
- Afli instant statisticile magazinului, direct in platforma.
- Monitorizezi comportamentul vizitatorilor si ajustezi modul de abordare pentru a stimula conversiile.
- Comunici cu utilizatorii si afli direct de la ei ce ai de facut pentru a-i convinge sa cumpere.
Statistici trafic
Panoul de administrare de tip analytics te ajuta sa monitorizezi campaniile de marketing in magazin, direct din platforma.
Ai date clare si actuale pe care sa te bazezi cand iei decizii de business si poti sa vezi performanta paginilor & date esentiale despre structura traficului, competitie sau campaniile UTM.
Zona de statistici include si cateva rapoarte de eCommerce, cum ar fi venituri nete, evolutia raportului sesiuni / achizitii, AOV, numarul de produse per comanda, ziua cu cele mai mari vanzari si cea cu cele mai multe comenzi etc.
Visitor Session Recordings
Cu Gomag Insights poti vedea exact ce fac oamenii atunci cand ajung in magazinul tau, datorita inregistrarilor video ale sesiunilor pe site.
Vezi cum navigheaza, ce pagini viziteaza, daca exista bariere in calea lor, cat timp stau si asa mai departe.
Toate aceste lucruri te ajuta sa emiti ipoteze viabile de lucru, astfel incat sa testezi metode cu potential sa optimizeze rata de conversie.
Heatmaps
Un alt instrument integrat in Gomag Insights este cel prin care poti crea harti termice pentru pagini specifice in magazinul tau.
Daca vrei sa vezi pana unde scrolleaza oamenii, pe ce anume dau click sau unde se concentreaza privirea lor in pagini, acest tool e mana ta dreapta.
Poti urmari separat aceste harti si in functie de dispozitivul folosit de utilizatori.
Informatiile de aici sunt esentiale pentru ca tu sa poti veni cu ipoteze corecte pe care sa le testezi astfel incat sa imbunatatesti experienta utilizatorilor si sa ii stimulezi sa cumpere mai mult si mai rapid.
Conversion Funnels
Funnel-urile de conversie iti permit sa monitorizezi potentiale calatorii ale utilizatorilor in site, de la landing page-ul selectat, la achizitie.
Aceasta functie inglobeaza multiple instrumente, inclusiv session recordings pentru urmarirea abandonurilor, analytics pentru monitorizarea numarului de sesiuni realizate in perioada data, rata de conversie preconizata vs. cea reala etc.
E important sa poti urmari aceste calatorii, in special din paginile principale si cele ale produselor vedeta.
In acest fel iti poti da seama daca trebuie sa intervii cu modificari pe aceste funnel-uri, pentru a incuraja achizitia si a preveni iesirea fara conversie.
Polls
Cu ajutorul functiei de sondaje poti interactiona direct cu vizitatorii magazinului, si le poti cere raspunsuri care te vor ajuta sa le imbunatatesti experienta.
De exemplu, ii poti intreba de unde au aflat de business-ul tau, ce ii nemultumeste daca vor sa iasa din site, sau poti afla alte raspunsuri de care ai nevoie, pentru construirea profilelor buyer persona sau pentru formularea unor strategii mai eficiente de abordare / marketing.
Ulterior, pe masura ce sondajele acumuleaza raspunsuri, le poti vedea in sectiunea de rapoarte a acestei functii, impreuna cu informatii suplimentare despre utilizatori, cum ar fi statusul lor (daca sunt noi, daca s-au intors in site), locatia, dispozitivul folosit, rata de finalizare a sondajului s.a.
Surveys
Prin functia de chestionare din Gomag Insights poti crea, de exemplu, chestionare pentru cerere feedback sau cerere informatii, pe care le poti integra in site, le poti trimite pe email, pe chat etc.
E extrem de simplu sa activezi un chestionar si il poti edita / personaliza dupa bunul plac, inclusiv prin alegerea culorilor de brand, incarcarea logo-ului, redirectionare spre un landing page dupa finalizarea completarii sau activarea unui timp estimat de finalizare.
Gomag Insights chiar e un instrument all-in-one!
In plus, pe langa aceste tool-uri, poti seta segmente personalizate pentru identificarea vizitatorilor, in functie de conditii precum categoria de companie asociata vizitei (industria), IP, oras de vizitare, dispozitiv, URL-ul paginii de vizitare etc.
Iar zona de setari iti permite un control extraordinar asupra lucrurilor pe care vrei sa le urmaresti, astfel incat sa ai rapoarte avansate pentru evenimentele si actiunile relevante pentru tine.
Cum accesezi Gomag Insights?
- Acceseaza sectiunea Insights in platforma, din panoul de administrare.
- Da click pe butonul de activare.
- Alege unul dintre planurile tarifare afisate in popup-ul deschis. Acestea variaza in functie de volumul de trafic si numarul de elemente pe care vrei sa le folosesti.
- Dupa activare, Gomag Insights va incepe sa stranga date si va popula panoul tau de administrare.
- Foloseste-l constant pentru a optimiza deciziile de business si marketing, astfel incat sa vinzi mai mult!
Bine de stiut!
- Ai o perioada de testare gratuita, timp de 30 de zile.
- Planurile tarifare incep de la 13 eur/luna si evolueaza pe masura ce site-ul tau are date si nevoi mai avansate.
- Toate planurile sunt in conformitate cu GDPR.
Citeste si: Gomag Insights, update facturare & feed si alte noutati Gomag
Cum faci corelarea datelor in actiunile de business
Ca regula de capatai, orice actiune sau strategie gandita trebuie sa se bazeze pe date colectate si interpretate corect, axate doar pe satisfacerea clientului, nu pe propriile dorinte sau parerile colegilor!
☑️ Nu sari la concluzii. Pune intotdeauna intrebari – tot felul de intrebari – cu datele. De exemplu: Ce este pe axa x? Ce este pe axa y? Este variabila de pe axa y de fapt dependenta de axa x (cu exceptia cazului in care axa x este timpul)?
☑️ Care sunt unitatile de masura? (KPI, procentaje, volume, numar etc.)
❗ Atentie la cognitive bias
Uneori facem presupuneri, doar pentru ca unele informatii par sa fie de acord cu ceea ce credem ca e corect.
Emotional, suntem deja partinitori chiar inainte de a privi datele si cautam doar confirmarea.
E extrem de important sa constientizezi ca ai putea fi afectat de un astfel de bias si sa iti largesti perspectiva, abordand datele cat mai obiectiv.
Citeste si: Psihologia in vanzari. 30+ Triggere emotionale care declanseaza vanzarea in magazin
☑️ Segmenteaza datele inainte de a le interpreta – zilnic, un magazin acumuleaza si monitorizeaza cantitati uriase de date.
Creeaza segmentele relevante pentru business-ul tau, in functie de criterii cum ar fi cele demografice, geografice, tehnografice, psihografice, comportamentale etc.
Unele tool-uri, cum e Gomag Insights includ automat crierii de segmentare sau iti ofera optiunea de a crea altele noi, personalizate.
☑️ Intelege terminologia – inainte si pe masura ce studiezi datele, documenteaza-te sa stii ce citesti acolo, de fapt. Intelege acronimele, rolul lor si raporteaza-le la obiective de business bine stabilite.
☑️ Porneste de la KPI-uri – familiarizeaza-te cu indicatorii de performanta relevanti pentru afacerea ta si coreleaza datele cu acestia.
☑️ Interpreteaza suficiente date (volum + timp mai lung)!
Nu te astepta sa pornesti azi un experiment de tip heatmap sau sondaj, iar maine sa ai deja toate datele necesare pentru a formula o ipoteza de optimizare a conversiei sau o decizie potrivita.
Ai nevoie de un volum suficient de date, care se strange intr-un interval mai lung de timp. De exemplu, daca ai uzual un volum mare de trafic, poate-poate vei vedea niste date intr-o saptamana.
☑️ Intelege ce tip de tool iti aduce raspuns la ce tip de intrebari. De exemplu, statisticile nu iti spun DE CE fac oamenii ceva, in schimb sondajele da.
☑️ Tine cont de elementele ce influenteaza datele: sezonalitate, schimbari in economie, conditii de plata, campanii speciale, miscarile competitiei etc.
Traficul din timpul campaniei de Black Friday nu ar trebui sa fie luat niciodata drept ancora pentru a implementa modificari!
Citeste si: Analiza SWOT – cand si cum o faci pentru ca magazinul tau online sa creasca
Ponturi de corelare date – marketing
✅ Segment in functie de device – identifica daca exista comportamente diferite si care sunt acestea (cu session recordings).
✅ Eficienta canalelor de promovare – uita-te la micro conversii din sursele de trafic – uita-te la actiuni precum completare form, add to cart, add to wishlist. Poti folosi, in acest scop, atat funnel-urile de conversie, cat si rapoartele legate de wishlist, de ex.
✅ Zona de tehnologie – verifica pe anumite browsere daca ai o problema in site de care nu esti constient (de ex., daca ai un buton de chat peste “adauga in cos”, de exemplu) sau rezolutia ecranului.
✅ Daca ai pus un banner si vrei sa masori cati l-au vazut sau au dat click pe el – cu heatmaps si clickmaps poti sa vezi daca are sens sa pastrezi zona respectiva sau nu.
✅ Cati oameni folosesc anumite optiuni de sortare si care sunt cele mai populare – poti prioritiza ordinea afisarii, pentru a scurta timpul de decizie (monitorizezi cu session recordings).
✅ Pe paginile pe care ai foarte mult trafic, sau foarte putin trafic – fa sondaje si afla ce cauzeaza aceste schimbari majore, direct de la vizitatori.
Reguli in monitorizarea si interpretarea datelor
Trebuie sa stii:
☑️ Ce date trebuie monitorizate si cand;
☑️ La ce sa te uiti;
☑️ Pe ce sa iti concentrezi atentia (rata de conversie, rata de conversie in functie de canal, valoarea cosului);
☑️ Unde sa cauti informatiile de care ai nevoie in orice raport;
Stabileste scopul analizei, care este directia prin prisma careia planul tau de business si campaniile tale de marketing vor evolua astfel incat sa obtii cat mai multi bani inapoi.
…pentru asta, ai urmatorul proces:
✅ Determina nivelul la care te afli acum.
✅ Identifica problemele de care trebuie sa te ocupi mai intai.
✅ Determina ce presupune rezolvarea acestor probleme.
✅ Determina potentialele bariere din calea solutiilor tale.
Coreleaza datele intr-un singur loc – in platforma Gomag ai acum si Rapoartele clasice, si Gomag Insights.
Super pont: rapoartele magazinului + Gomag Insights
Pe masura ce monitorizezi si acumulezi date in rapoartele Gomag Insights, extrapoleaza informatiile si include datele din rapoartele privind performanta comerciala, despre vanzari, produse si clienti.
Rapoartele clasice din Gomag iti ofera informatii extrem de avansate in +20 de fatete ale magazinului tau, de la vanzarile zilnice, la performanta agentilor, profitabilitate produse sau evolutia grupurilor de clienti.
Ai acces la aceste rapoarte gratuit, indiferent de abonamentul Gomag ales.
Citeste si: Cum folosesti rapoartele Gomag pentru a planifica strategia de crestere
Dupa vizualizarea tuturor rapoartelor, cu informatiile corelate, abia acum emiti ipoteze de lucru / insights.
Pe acestea le vei testa cu A/B testing sau Multivariate testing, si in functie de rezultate iti dai seama daca sunt valide sau nu.
Dar acesta e subiect pentru un alt articol 🙂
Esti gata sa folosesti si tu datele pentru a maximiza impactul afacerii tale?
Daca vinzi cu platforma Gomag, acum e momentul potrivit sa activezi abonamentul Gomag Insights dorit, sa acumulezi date si sa incepi sa rulezi actiuni pentru optimizarea ratei de conversie, a experientei utilizatorilor si a deciziilor pe care le iei.
Nu uita sa tii cont, de asemenea, de informatiile din rapoartele comerciale ale platformei, pentru o perspectiva cat mai completa.
Iar daca nu vinzi cu Gomag inca, acum e cel mai bun moment sa incepi!
Testeaza platforma gratuit pentru 15 zile, pregateste-ti magazinul de (re)lansare sau profita de serviciile dedicate pentru magazin la cheie sau migrare si alege abonamentul potrivit pentru tine, in functie de nevoile afacerii tale.
Spor la aplicat informatiile si spor la vanzari!
- Cum vinzi mai mult cu ajutorul datelor – Gomag Insights & rapoartele magazinului tau online - decembrie 10, 2024
- Cum sa eviti greselile de incepator si sa minimizezi riscurile - decembrie 3, 2024
- Reguli de aur cand vrei sa vinzi pe Pinterest - noiembrie 26, 2024