Daca vrei sa atragi pana si clientii competitorilor tai, cu siguranta ai nevoie de o farsa de 1 Aprilie planificata pana astazi.

Daca ai un business serios si responsabil, e dificil sa gasesti ocazii in care sa folosesti o abordare comica. Tocmai pentru acest motiv trebuie sa profiti de 1 Aprilie.

Incepand de la giganti precum Google, ale carui farse sunt asteptate pe tot parcursul anului de o audienta imensa si pana la mici afaceri din Romania, precum Tshirts.ro, business-urile se implica in crearea unor campanii comice si eficiente pentru imbunatatirea imaginii publice percepute, in ziua de 1 Aprilie. Dar farsele si pacalelile din aceasta zi nu sunt ceva nou, obiceiul fiind unul vechi de secole.

Cea mai veche mentiune pentru Ziua Pacalelilor este un poem flamand, potrivit Museum of Hoaxes, provenind din 1539, in care aflam ca un barbat si-ar fi pacalit servitorul exact in ziua de 1 Aprilie. Prin urmare, nu ar trebui sa ne mire faptul ca o multime de companii au facut farse mai reusite sau mai putin reusite, pe parcursul trecerii timpului: BBC a lansat un documentar cu pinguini zburatori in 2008, Ikea a anuntat scaunul pentru caini in 2011, Virgin Cola a anuntat ca reactia chimica a ingredientelor sale expirate duce la transformarea dozelor din culoarea rosie, in albastru (atac la Pepsi) in 1990 iar Burger King a lansat burgerul pentru stangaci, in 1998.

In fiecare an, Google duce pacalelile de 1 Aprilie la un alt nivel, fiind asteptate si speculate de multi internauti. Impactul acestor farse este unul global si contribuie la cresterea notorietatii acestui gigant.

Live pentru o singura zi, in 2013, Google a lansat farsa in sectiunea Real-Time din Google Analytics. Vizibila administratorilor de site-urilor eCommerce, Google a afisat vizite din Statia Spatiala Internationala, aflata undeva in mijlocul oceanului. De asemenea, tot in Google Analytics, la optiunea de export a rapoartelor, sectiunile de export s-au schimbat in discheta, CD-Rom, papirus, note adezive, porumbei voiajori, fax, telegrama sau telegraf.

1 aprilie statia spatiala

O alta gluma facuta de Google este lansarea unei noi aplicatii, Google Nose. Aceasta se presupunea ca ii ajuta pe utilizatori sa caute rezultate dupa miros, apropiindu-si nasul de desktop, telefonul mobil sau tableta. In prezentarea instrumentului, Google a mentionat ca poti identifica dupa miros “o masina noua, interiorul unui mormant egiptean sau o fantoma”.

Dar si retele de socializare au intrat in jocul farselor de 1 Aprilie. Twitter a anuntat ca va realiza doua versiuni ale serviciului, una gratuita dar in cadrul careia utilizatorii pot scrie doar cu consoane si cealalta premium, care te lasa sa scrii normal, contra sumei de 5 $ pe luna. Explicatia celor de la Twitter s-a dorit a fi cat se poate de serioasa: aceasta forma de comunicare este mult mai eficienta si mai densa.

YouTube a lansat in 2014 un video in care afirma ca reteaua nu este in sine o companie ci un concurs cu scopul de a descoperi cel mai bun video din lume. Mai mult, la finalul zilei (miezul noptii), procesul prin care userii incarca filmuletele va fi oprit iar site-ul se va inchide. Pe parcursul urmatorilor 10 ani, 30.000 de tehnicieni vor analiza fiecare videoclip si vor anunta castigatorul in 2023. Apoi, conform spot-ului, YouTube va reveni online, doar cu videoclipul respectiv si nimic altceva.

Vimeo, o alta platforma pentru video-uri, ne-a informat, prin intermediul unui articol pe blog ca reteaua se transforma in Vimeow – destinata exclusiv pisicilor, unde ai posibilitatea sa “stai si sa iti supraveghezi domeniul, sa te freci tandru de el, sa te scarpini insistent si, de asemenea, sa incerci sa scoti ochii fiintei umane care refuza sa iti puna mai multa mancare in castron. E un loc unde sa te ascunzi atunci cand apar multi oameni si un mod de a te conecta cu alte salbaticiuni, potentiali vagabonzi turbati”. 🙂

Daca te gandesti ca sectorul B2B nu poate face farse de 1 Aprilie, ia exemplul celor de la HubSpot, care au creat un video pentru a prezenta produsul lor inovativ – Sprocket Vision, ochelarii asemanatori cu Google Glass, care permit marketerilor sa priveasca o persoana si sa determine daca este sau nu un lead calificat.

 

Exemple de farse ale magazinelor online

Fara a cheltui prea mult cu aceasta farsa, Sony a lansat castile speciale pentru pisici, intr-un articol pe blog, un video pe YouTube si in presa. De asemenea, au realizat o serie de fotografii cu pisici care poarta noile casti.

Explicatia aparuta in presa afirma ca in prezent exista mai multe gospodarii cu pisici decat copii, asa ca firma targeteaza proprietarii de animale care doresc sa ofere o experienta unica membrilor blanosi ai familiei.

1 aprilie sony casti pisici

Farsele ThinkGeek sunt deja bine cunoscute peste hotare, mai ales ca produsele pe care le lanseaza de 1 Aprilie seamana foarte mult cu gama de produse pe care o vand de obicei. Urmarind comentariile audientei lor, vezi ca unii dintre ei isi dau seama foarte tarziu ca a fost vorba de o farsa (atunci cand incearca sa adauge produsul in cos) si, deseori, chiar isi doresc ca produsul respectiv sa fie real.

De exemplu, printre produsele lor se numara o lampa de birou cu ochiul lui Sauron (Stapanul Inelelor), un mega inel care iti permite sa atasezi 10 camere GoPro pentru a face un selfie la 360o, un corn de unicorn din care poti sa bei ce doresti, o piatra Rosseta pentru a invata limba Klingon (Star Trek), prin intermediul careia poti sa conversezi cu vorbitori nativi din aceasta rasa 🙂 , o cravata tactica, cu laser incorporat, o masca a lui Bane (Batman) care functioneaza ca si un walkie talkie, o incuietoare pe care nu o poti deschide decat daca rezolvi labirintul, ADN-ul celebritatii favorite (pentru a fi mai carismatic, mai frumos, mai popular) etc. Daca vrei sa vezi toata gama de produse din fiecare an de 1 Aprilie, poti sa o accesezi aici.

lampa de birou sauron

O alta farsa este a celor de HTC care au anuntat lansarea unei manusi care interactioneaza cu smartphone-ul tau. Mai mult, de fiecare data cand faci o anumita miscare cu mana, aceasta se va intampla si pe smartphone. Vrei sa dai un like pe Facebook? Tot ce trebuie sa faci este sa realizezi semnalul cu degetul mare in sus.

Farsa celor de la American Eagle Outfitters s-a transformat intr-o noua gama de produse, unica si foarte bine primita de catre public. De 1 Aprilie, acestia au anuntat lansarea liniei de hainute pentru catei American Beagle dar nu se asteptau ca oamenii sa fie atat de receptivi. In urma comentariilor si a rugamintilor audientei, site-ul a lansat o gama de hainute reale, pentru catei.

american eagle farsa

De-a lungul timpului, au avut loc mai multe pacaleli: Scope a anuntat apa de gura cu aroma de bacon, Nokia a lansat primul cuptor cu microunde, Warby Parker a anuntat primii ochelari pentru catei, Daily Mail a afirmat ca un adapost pentru animale din Marea Britanie a antrenat bufnite pentru a functiona ca serviciu postal (dupa exemplul Harry Potter), Tesco a anuntat morcovii modificati genetic care fluiera atunci cand sunt suficient de bine gatiti etc.

In Romania, printre companiile care s-au alaturat farselor de 1 aprilie este eMag, cu povestea unui robot experimental logistic multifunctional, care s-a indragostit de o macara dar si ING care a lansat carduri personalizabile cu diferite arome, ATM de la care scoti bani cu puterea mintii si bancomate pentru astronautii de pe Statia Spatiala Internationala, care nu isi pot pastra banii la saltea deoarece plutesc prin incapere.

ing web cafe farsa

De asemenea, exista o multime de alte magazine online si firme care si-au distrat fanii pe Facebook, prin intermediul postarilor de 1 Aprilie.

farsa tshirts.ro

1aprilie farsa arcas

Citeste si: Exclusiv! Google Anunta Un Nou Algoritm De Cautare

Cum sa captezi atentia publicului cu o pacaleala de 1 Aprilie?

Indiferent de ideea geniala care ti-a venit pentru aceasta zi a pacalelilor, intrebarea principala este cum iti promovezi campania eficient, astfel incat sa ajunga in fata numarului maxim de indivizi targetati SI fara a-i ofensa/jigni in vreun fel. Ideea e ca pregatesti o intreaga campanie pentru o singura zi si depinde extrem de mult ce impact are aceasta pe tot parcusul zilei. Ideal ar fi sa ajunga virala si sa contribuie pozitiv la imaginea companiei tale.

In primul rand, e nevoie sa creezi valva in jurul campaniei, in special in randul fanilor fideli. Pastreaza deschis dialogul cu audienta si nu ignora postarile fanilor, nici chiar daca e vorba de feedback negativ.

Apoi, foloseste instrumente de advertising contra cost, cum ar fi AdWords sau Facebook Ads. De exemplu, daca folosesti Facebook, da boost postarilor care anunta evenimentul. Mergi dincolo de setarile standard “prieteni ai fanilor” si targeteaza pe baza unor interese precise, caracteristici demografice sau alte categorii pentru a fi sigur ca esti vizibil unei audiente relevante in ce mai scurt timp posibil.

In ceea ce priveste anunturile AdWords, pentru ca nu poti promova evenimentul dinainte (strici farsa), apeleaza la functia de remarketing si targeteaza persoanele care au ajuns de 1 aprilie in site-ul tau.

De asemenea, foloseste-te de imagini urmand exemplul altor afaceri si celebritati de pe YouTube si adauga link-urile in descrierea fotografiei. De ce? Pentru ca oamenii nu isi doresc sa citeasca un link dar o imagine le va spune tot ce au nevoie. Daca fotografia este suficient de atragatoare si interesanta, vor accesa link-ul spre site-ul tau.

Ponturi:

  • foloseste hashtag-uri utilizate in aceasta zi: #1aprilie, #pacalealade1aprilie, #aprilfools, #foolsday, #ziuapacalelilor
  • incearca sa alegi timpul potrivit pentru a-ti posta farsa pe Social Media. Conform Wisemetrics.com, pe Twitter, de exemplu, 92,4% din retweet-uri au loc in primele 24 de minute dupa ce tweet-ul a fost postat. Pe Facebook, durata medie de viata a unei postari este de 90 de minute iar pe Pinterest, un pin obtine cele mai multe vizualizari timp de 3 luni de zile de la publicare.
  • integreaza diferite canale de online marketing si fa-le sa se completeze reciproc. Poti sa postezi farsa pe Facebook, pentru ca mai apoi sa continui pe blogul magazinului si pe YouTube. In final, poti utiliza email marketing pentru a trimite link-ul campaniei catre abonati.

Elemente de baza pentru o campanie de 1 Aprilie reusita:

  • ai grija ca farsa sa se potriveasca cu imaginea promovata de catre firma ta
  • evita ofensele, rasismul, discriminarile de orice tip, simbolurile religioase sau orice alt element care ar transforma campania intr-un adevarat fiasco
  • nu fa o campanie de 1 aprilie doar de dragul de a o face ci impune-ti un obiectiv clar. De exemplu, cresterea vizibilitatii de brand.
  • dupa ce rata de engagement a utilizatorilor ajunge in punctul pe care ti l-ai propus, ofera-le un link spre produsul sau serviciul pe care il promovezi.
  • cu aceasta ocazie, ai putea face si cercetare de piata. De exemplu, testeaza un nou produs, spune-le vizitatorilor despre el si vezi cat sunt de dispusi sa il cumpere. Nu ar fi prima data cand o gluma de 1 Aprilie s-a transformat intr-o linie speciala de produse, cu succes neasteptat
  • ai grija ca farsa ta sa fie credibila. Una mediocra poate va starni cateva zambete dar oamenii nu vor fi atat de entuziasmati incat sa si cumpere
  • mergi pe amuzament, sarcasm si elemente comice. Pana la urma, pentru asta s-a inventat 1 Aprilie.

Citeste si: Cum Si De Ce Sa Iti Personalizezi Paginile 404

Sunt sigur ca poti concura cu propria farsa de 1 Aprilie, astfel incat sa castigi atentia si interesul clientilor tai. Cea mai buna parte este ca mijloacele prin care poti sa anunti farsa sunt ieftine si nu iti iau mult timp pentru a fi setate si folosite. Marile companii poate au bugetul necesar pentru a printa afise, bannere sau aplicatii customizate dar nu e nevoie de toate acestea. Internetul te poate ajuta sa iti promovezi campania ieftin, rapid, in fata unei audiente vaste.

Daca decizi anul acesta sa faci parte dintre companiile care fac farse consumatorilor, ia exemplul celor de mai sus si ai grija ca ideea ta sa nu ofenseze pe nimeni sau sa distruga credibilitatea brandului tau. Promoveaza-te pe Social Media si prin email marketing, pentru un impact puternic, de durata, asupra audientei targetate.

Spune-mi in comentarii ce parere ai despre aceste farse de 1 Aprilie si, daca in trecut ai facut la randul tau, farse clientilor, te invit sa ne spui si noua cum au decurs acestea si cum te-au ajutat sa iti cresti afacerea.  

Cosmin Daraban