Inspiratia articolului de astazi vine de la o prezentare de anul trecut, despre cum sa obtii vanzari online in mod predictibil.

In mod uzual, fiecare afacere are un anumit sistem in care face lucrurile. 

Legat de marketing – pentru ca acesta este subiectul zilei de azi – in strategia ta vei include anumite evenimente si ocazii ce au rol sa declanseze sau sa stimuleze decizia de cumparare.

Evenimentele declansatoare sunt lucruri ce se intampla in viata clientilor tai, si care ii determina sa caute solutii de la afacerea ta pentru problemele si nevoile lor. 

Pe acestea le folosesti pentru a formula mesaje de marketing si oferta cea mai captivanta pentru clienti.

De asemenea, evenimentele pot fi interne, aparute in urma unor introspectii pentru fiecare individ in parte, externe, adica influentate de ce se intampla in jur si sezonale – evenimente cu care suntem si cei mai obisnuiti.

Intram in amanunt despre fiecare tip de eveniment, si iti spun cum sa le generezi pe parcursul materialului de astazi. 

Asa ca ramai cu mine si afla mai multe despre cum sa iti optimizezi strategia de marketing, astfel incat sa vinzi mai mult, sa atragi mai multi clienti si sa scalezi afacerea cu succes.

Cuprins Cum generezi evenimente declansatoare si micro-evenimente de marketing

  1. Defineste-ti obiectivele si publicul tinta pentru evenimentele de marketing
  2. Creeaza un calendar in care sa integrezi aceste evenimente
  3. Foloseste-te de online & offline pentru a genera buzz
  4. Colaboreaza cu lideri de opinie din afara sferei tale obisnuite
  5. Evalueaza impactul evenimentelor si readapteaza ceea ce a functionat

1. Defineste-ti obiectivele si publicul tinta pentru evenimentele de marketing

Continuand ideea din introducere, hai sa vedem mai intai ce inseamna si cum recunosti fiecare tip de eveniment declansator.

#1. Evenimentele interne

  • Ce le ia mult timp clientilor, costa prea mult sau necesita prea mult efort? 
  • La ce viseaza? Care sunt dorintele lor secrete? 
  • Ce ii enerveaza? Ce ii frustreaza? Ce ii tine treji noaptea? 
  • Ce greseli fac in mod frecvent? 
  • De ce schimbari le este frica (aniversarea de 30 sau 50 de ani, de ex.)

#2. Evenimentele externe

  • Ce actiune le este delegata de catre o persoana cu autoritate? Ce trebuie sa faca la cererea acestei autoritati? (la job, de exemplu)
  • Care sunt anumite sisteme sau instrumente pe care le folosesc uzual si care au sanse sa se defecteze / sa treaca printr-o schimbare? 
  • La ce evenimente sau intalniri participa regulat? 
  • Ce dificultati, provocari sau bariere sunt predispusi sa intampine? De ce anume se plang? 
  • Ce schimbari sau activitati sociale negative le provoaca teama?

#3. Evenimentele sezonale

  • De ex., IUNIE: 1 Iunie, Ziua Iei, Rusaliile (zile libere), Ziua Donatorilor de sange, incepe vacanta mare, aniversari pentru Gemeni, Rac si Leu etc.

Evenimentele sezonale sunt cel mai usor de prevazut si folosit, pentru ca se intampla, uzual, in aceleasi date si perioade, in fiecare an.

reclama-craciun

Bun, tu acum stii ce sunt evenimentele declansatoare si in ce categorii se regasesc.

Hai sa vedem exact si cum le generezi, in mod planificat.

Intai si intai, la fel ca orice altceva in business, te asezi si incepi sa te organizezi. 

Te documentezi asupra celor 2 aspecte de baza care vor influenta, mai departe, planul tau: obiectivele si audienta tinta.

Ce vrei sa obtii prin generarea evenimentelor declansatoare?

Un anumit volum de vanzari? Cresterea valorii medii a cosului? Un procent mai mare de produse vandute dintr-o anumita categorie? Cresterea recurentei clientilor?

E vital sa stabilesti de la inceput in ce scop vrei sa actionezi, in modul SMART despre care am discutat in articolul Obiective SMART: cum le setezi pentru a obtine o afacere de succes.

Sa fie cat mai specifice, masurabile, actionabile, relevante si setate in timp. 

Pentru ce clienti vrei sa generezi evenimente declansatoare?

In acelasi timp, gandeste-te la ce tip de clienti vrei sa ajungi si sa declansezi decizia de cumparare. In functie de raspunsurile tale, modul in care comunici si te promovezi va varia, de la segment, la segment.

In acest moment ai nevoie de avatarele de client ale afacerii tale si grupurile de clienti, din platforma ta. 

Le analizezi, si subliniezi caracteristicile specifice fiecarui grup / segment care te ajuta la generarea unui eveniment intern sau extern.

Le vei folosi pentru a construi “carligele” pentru atentie din mesajele de marketing, remarketing si vanzare.


2. Creeaza un calendar in care sa integrezi aceste evenimente

Noi recomandam intotdeauna sa iti faci un calendar de marketing pentru intregul an, de la inceput. Pe acesta il poti ajusta si detalia apoi, la fiecare 3 luni si din nou, la fiecare inceput de luna.

Odata ce il faci, urmatorii ani doar duplici documentul respectiv si il adaptezi pentru anul in curs.

Bun. Revenim la evenimente, ce pot reprezenta un cadru excelent de organizare a calendarului tau de marketing.

In primul rand, integrezi evenimentele sezonale, asupra carora ai cea mai multa predictibilitate. 

Sigur, nici evenimentele sezonale nu sunt toate o apa si un pamant – le folosesti doar pe cele care au impact in viata si deciziile tipului tau de clientela (de aceea ai stabilit audienta, la primul punct).

De exemplu, evenimentele mari de peste an (Craciunul, Pastele, 1-8 martie etc.) si cele care ii afecteaza datorita unor stimuli externi; daca au copii, cu siguranta sansele sa celebreze 1 iunie prin cumparaturi specifice sunt mai mari decat daca sunt studenti.

Apoi, mergi pe firul caracteristicilor publicului tau si integrezi evenimentele interne si externe.

Corelezi informatiile pe care le ai despre clienti, cu potentiale nevoi pe care le-ar putea avea, tinand cont de trenduri, momente si obiceiurile lor personale. 

Asa generezi in mod controlat evenimente in viata clientilor tai, cum ar fi oferte deschise pentru toata lumea, oferte exclusive printr-un canal de marketing, targuri sau conferinte fizice, webinarii online etc. etc.

Cu cat mentii atentia si interesul mai mult in jurul evenimentelor generate de tine, cu atat creste gradul de incredere al clientilor in afacerea ta. 

Le va fi mai usor sa fie convinsi sa cumpere produsele tale, sa le foloseasca si sa se intoarca.

calendar-marketing

Citeste si: Planul de marketing 2023 – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare

3. Foloseste-te de online & offline pentru a genera buzz

Marea frumusete in a detine o afacere online e ca nu esti limitat la un singur punct de promovare a acesteia. Ai la indemana intreaga suita de canale, tehnici si instrumente posibile pentru a ajunge la clienti.

Trebuie doar sa vrei sa le folosesti.

Creeaza o strategie de promovare omnichannel:

  • Promoveaza evenimentele declansatoare generate in mod controlat prin toate metodele online gratuite de care dispui: postari social media, blogul companiei, pop-up-uri in site, bannere in site, video-uri pe YouTube, SEO, in grupuri relevante pe Facebook, pe WhatsApp, pe DM la cererea clientilor, pe Reddit, articole pe Medium, content marketing, mesaje 1 la 1 cu clientii fideli si ambasadorii de brand etc.
  • Promoveaza-te in mod platit, in functie de obiectivele strategiei tale: Facebook Ads, Google Ads, remarketing, Instagram Ads, YouTube Ads, Spotify Ads, TikTok Ads, afiliere, email marketing (newsletterele, secvente de comunicare), SMS marketing etc.
  • Promoveaza-te intens la nivel local, acolo unde poti sa ajungi, singur(a) sau cu echipa: stickere, comunicate de presa locale si advertoriale, mentiuni in grupurile locale, flyere, parteneriate locale, update Google My Business, evenimente, expo si targuri fizice etc.

omnichannel-magazin-echipamente-audio

Foarte important, creeaza puncte de contact cu potentialii clienti pe canalele pe care se afla ei deja, atunci cand vrei sa le vinzi. 

Indiferent de situatie, daca ai resursele si energia necesare, pentru awareness ar trebui sa folosesti intotdeauna si canalele gratuite, unde poti face actiuni fara sa investesti neaparat bani.

Citeste si: Cum sa deblochezi potentialul ascuns al afacerii tale

4. Colaboreaza cu lideri de opinie din afara sferei tale obisnuite

Ar fi util sa creezi un sistem referral – de recomandari – pentru clientii tai, si sa ii inviti sa devina ambasadori. 

In acest fel, poti obtine acces la audiente extrem de variate, pentru ca toti oamenii respectivi au caracteristici, interese si obiceiuri pe care sa le preiei in planul tau.

Sistemul referral poate functiona si fara tine, prin invitatii pentru prieteni, de exemplu, sau prin voucherele trimise printr-o secventa de email de onboarding, automata.

mail-invitatie-prieteni

Sau te poti implica personal prin discutii 1 la 1 cu top clienti, astfel incat sa ii implici mai mult in strategia ta de marketing, sa le ceri continut pentru a-l folosi ca dovada de incredere, sa ii chemi la evenimentele tale, si asa mai departe.

Clientii si echipa ta pot fi primii ambasadori ai afacerii tale, care sa vorbeasca despre evenimentele declansatoare si ofertele care raspund acestora, de fiecare data cand e cazul.

Poti implica, de asemenea, influenceri locali din diverse zone, lideri de opinie cu autoritate din nisa ta sau o sub-nisa, si oameni cu care nu colaborezi in mod uzual.

Evenimentele declansatoare functioneaza atunci cand sunt constientizate de oameni, fie de la sine, fie din mesajele tale de marketing. 

De aceea e atat de important sa nu lasi constientizarea aceasta in seama clientului, ci sa mergi tu inaintea lui, pentru a obtine vanzarea.

5. Evalueaza impactul evenimentelor si readapteaza ceea ce a functionat

  • O schimbare in cariera: o promovare, o concediere etc. 
  • Nasterea unui copil 
  • Nunta: fie ca e vorba de casatoria clientului sau a cuiva din cercul sau de cunostinte. 
  • Un divort 
  • Decesul cuiva din cercul de cunostinte 
  • Defectiunea unui instrument necesar in viata de zi cu zi: de ex., robinetul picura continuu, AC-ul se strica vara 
  • Sarbatoare: se cumpara cadouri, se fac liste cu rezolutii, au loc pregatiri (curatenia de primavara, de ex.).
  • Recomandarile din partea unui prieten

Toate aceste evenimente declansatoare exemplificate mai sus pot fi prioritizare dupa predictibilitate si impact. 

De exemplu, o promovare la locul de munca este importanta pentru clientul tau si va aduce schimbari in viata lui care vor implica si cumparaturi (sarbatorirea ocaziei, outfit-uri noi, putere mai mare de cumparare etc.), insa tu, ca business, nu poti prevedea cand se va intampla asta.

In schimb, un webinar organizat de tine la care s-a inscris clientul e un eveniment important pentru el si predictibil pentru tine – ai control asupra momentului in care faci oferta, in asa fel incat sa aiba cel mai mare impact si sa declanseze vanzarea.

Ei, pentru ca toate evenimentele de marketing nu vor functiona la fel intotdeauna, e important sa monitorizezi si sa analizezi metricile. 

Vezi daca ai atins obiectivele propuse si ce tip de mesaje, canale si puncte de contact au functionat cel mai bine.

Pe viitor poti adapta ceea ce ai facut initial, de fiecare data cand vrei sa repeti evenimentul.

Citeste si: Cum folosesti rapoartele Gomag pentru a planifica strategia de crestere

Cand faci marketing, online si offline, ai grija sa iti construiesti baza bine.

Tine cont de sfaturile primite astazi pentru a construi ocazii de cumparare in mod controlat si predictibil, cu ajutorul evenimentelor declansatoare. Nu te pune sa faci diverse actiuni de marketing doar de dragul de a o face sau pentru ca toti restul din jur fac la fel.

Planifica in mod smart si asigura-ti din start mai multe sanse pentru succes.

Nu uita, de asemenea, sa folosesti functionalitatile platformei Gomag la maximum, mai ales ca te ajuta pe partea de marketing in site. Ai instrumente avansate la distanta de un click, cum ar fi hellobar, popups, CRM, blog in platforma si zeci de integrari, care sa iti faca viata mai usoara.

Iar daca nu vinzi cu noi inca, acum e momentul sa incepi. Ai 15 zile de teste gratuite la dispozitie, iar abonamentele sunt super accesibile, incepand de la 7 euro pe luna.

Cosmin Daraban