Adevarul e ca atunci cand gestionezi o echipa, mai ales cand esti incepator, nu navighezi in cele mai linistite ape. Lucrul cu oamenii iti poate da batai de cap: temperamente diferite se ciocnesc unele de altele, asteptarile sunt mari, rezultatele las de dorit iar cand se formeaza micro-culturi, convietuirea devine dificila

Daca gestionezi deja o echipa, chiar si cel putin 2 oameni, stii cum stau lucrurile. Ca si proprietar de afacere online in crestere, apare necesitatea unor oameni in plus care sa se ocupe de aspectele pe care tu nu mai ai timp sa le rezolvi. Daca nu ai experienta si cunostinte de management, este posibil sa ai dificultati.

Articolul de astazi iti va oferi cateva idei de gestionare eficienta a unei echipe, idei pe care le aplicam si noi la Gomag, pentru ca munca sa mearga ca pe roate.

1. Antreneaza-ti echipa

Gestionarea unei echipe seamana cu antrenarea unei echipe sportive. Ca si lider, tu esti antrenorul: ii inveti cum sa procedeze pentru a castiga, pentru a-ti aduce cele mai bune rezultate. Si nu te poti astepta ca oamenii sa se prezinte la interviu stiind totul, cap-coada. Indiferent de cat de competent ar fi un angajat, acesta are nevoie de timp pentru a se integra si a invata detaliile afacerii tale precum si de materiale educative.

Iar cei care au potentialul de a deveni angajati exceptionali, nu se vor multumi sa ramana in acelasi loc, sa nu acumuleze mai multe informatii. Datoria ta ca si lider si manager este sa le usurezi munca si sa le pui la dispozitie materialele de care au nevoie pentru a se dezvolta profesional sau chiar si personal.

Stii cum e, fiecare are nevoie de timp liber iar daca le ceri sa isi caute singuri informatii in acel interval, nu toata lumea se va conforma. Pentru inceput, ce poti sa faci este sa le oferi accesul la cursuri: poate fi vorba de diferite articole din domeniu, carti, video-uri, webinarii, evenimente si training-uri etc.

La cate posibilitati exista acum, odata cu dezvoltarea tehnologiei, poti sa le oferi materiale gratuite. Cel mai important este sa supraveghezi modul in care asimileaza informatiile si interesul pe care il depun: asa faci diferenta intre cei care sunt disponibili sa contribuie la dezvoltarea afacerii tale si cei care sunt acolo din alte motive.

Chiar si asa, discuta cu angajatii respectivi si fii atent daca exista anumite impedimente de ordin personal, in procesul de dezvoltare profesionala.

buyology-silkweb

2. Invata-ti angajatii sa nu aiba nevoie de un manager

Ofera putere angajatilor stabilind anumiti parametri care ii voi ajuta sa isi faca treaba individual. De exemplu, un reprezentant de vanzari nu ar trebui sa aiba nevoie de un script ci sa inteleaga in profunzime valoarea produselor sau serviciilor pe care le vinde si modalitatile prin care poate exprima beneficiile castigate de clientul final.

In acelasi sens, un reprezentant pentru relatii cu clientii nu are nevoie de o politica de companie la care sa se refere in munca sa ci de o strategie prin care sa rezolve problemele clientului, pentru a-l satisface.

Cand modul de lucru este tipizat pentru toata lumea, comunicarea este fortata. In schimb, pune accent pe talentul fiecaruia si pe modul in care se dezvolta. Arata-le ca cel mai important lucru este sa invete totul despre produsele sau serviciile pe care le vinzi si motivele pentru care acestea reprezinta cea mai buna alegere pentru clienti.

Apoi intreaba-i cum le-ar vinde, cum le-ar promova, ce ar spune clientilor si potentialilor clienti si testeaza modurile de abordare. Te asigur, s-ar putea sa ai surprize placute: 2 minti, gandesc mai bine decat una singura iar mai multe, si mai bine.

3. Seteaza un obiectiv trimestrial

Problema cand nu iti setezi un obiectiv este ca, desi muncesti zi de zi si faci lucruri extraordinare, la un moment dat incepi sa te impotmolesti. Munca nu mai are un sens daca nu are si un scop bine cunoscut.

Insa cand iti setezi cate un obiectiv major la fiecare trei luni, acest lucru te motiveaza sa depui efort in scopul indeplinirii acestuia. Este o satisfactie sa faci sedinta cu echipa ta si sa sarbatoriti impreuna faptul ca v-ati atins obiectivul: fie ca ati avut un anumit volum de vanzari, fie ca ati reusit sa ajunge pe o anumita pozitie in topul companiilor, fie ca ati ajuns la un anumit profit etc.

4. Adopta politica usii deschise

Sansele ca o echipa sa te perceapa ca pe un personaj pozitiv scad cu cat construiesti mai multe bariere in calea comunicarii cu angajatii.

Angajatii, in special cei noi, sunt predispusi sa faca mai multe greseli atunci cand simt ca nu iti pot pune intrebari sau nu iti pot cere feedback-ul. Pentru o gestionare eficienta a unei echipe si pentru a te asigura ca nu esti tu cel vinovat pentru munca deficitara a angajatilor tai, incearca sa fii cat mai disponibil.

Nu fi genul de sef incruntat, care tuna si fulgera din momentul in care a pasit in birou si pana se termina programul. Nu fi nici genul de sef misterios, pe care nimeni nu il poate gasi si cu care nimeni nu poate discuta. Fii deschis, invita la interactiune si spune-le clar angajatilor tai ca isi pot exprima sincer intrebarile, opiniile si sugestiile, fara frica de ce e mai rau.

renata-silkweb

Citeste si: Cele 10 Tipuri De Antreprenori

5. Angajeaza oameni capabili sa isi duca lucrul la bun sfarsit

O afacere mica sau una medie nu poate tolera oameni lenesi, care pierd timpul degeaba sau nu stiu cum sa foloseasca resurse limitate pentru a-ti duce proiectul cat mai sus. Practic, ai nevoie de oameni interesati, isteti indeajuns cat sa gaseasca solutii creative si capabili sa munceasca sub presiunea termenelor limita stranse.

Stiu ca e greu sa gasesti astfel de oameni insa este important sa urmaresti aceste abilitati la interviurile de angajare. Cauta oameni sinceri, care iti pot da raspunsuri istete, pune-i sa dea cateva teste specifice domeniului tau sau pozitiei in care se angajeaza si testeaza pentru o anumita perioada de proba.

6. Incurajeaza transparenta si onestitatea

Practic, nu vrei ca angajatilor tai sa le fie vreodata frica sa iti spuna adevarul. Poti incuraja onestitatea reactionand astfel: raspunde-le calm atunci cand iti spun ceva ce nu a mers conform planului, discutati calm despre planul de trecere peste situatia ivita si stabileste faptul ca va veti asuma responsabilitatea asupra celor intamplate.

Un angajat care da vina pe oricine si orice altceva in afara de propria persoana atunci cand este vinovat de producerea unei greseli sau a unei probleme, este un om nociv pentru intreaga echipa. Asa apar conflictele, nemultumirile si totul se duce de rapa. Fiecare trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru ceea ce face si ceea ce nu face desi a intrat in atributia sa. Exact, chiar si tu, daca este cazul.

7. Gestioneaza conflictele

Cand ignori un conflict izbucnit intre membrii echipei tale sau chiar si intre tine si un angajat, nu faci decat sa pui paie pe foc. Nemultumirile nu trec de la sine, acestea trebuie discutate si rezolvate cu calm.

Conflictele creeaza o atmosfera negativa, ce afecteaza productivitatea si comunicarea intre angajati. Situatia e si mai grava atunci cand conflictul este intre 2 angajati a caror munca depinde de contributia fiecaruia in parte. Iti garantez, calitatea muncii lor va lasa de dorit si se va rasfrange asupra mersului afacerii tale.

8. Cunoaste-ti echipa

Conform lui Tom Rath, autorul cartii “Vital Friends: The People You Can’t Afford to Live Without”, angajatii care au un prieten apropiat la locul de munca sunt de sapte ori mai motivati sa isi depuna interesul.

Cand iti cunosti colegii la nivel personal, incepi sa ii apreciezi ca persoane, astfel ca munca devine mai usoara.

Si cel mai important, construiesti incredere. Nu il mai vezi pe cel de langa tine ca si pe un concurent, nu mai esti ofensat daca face mici glume si ii intelegi mai bine deciziile si actiunile. Vei fi capabili sa recunosti cand oricare dintre angajatii tai este aprofundat in munca sau cand este relaxat si se distreaza.

Ideea e ca petreci mai mult timp cu colegii decat cu prietenii si familia asa ca, nu mai bine muncesti intre prieteni? Incepe sa faci cunostinta asa cum trebuie cu angajatii tai si sprijina relatiile de prietenie la lucru: luati masa impreuna, discutati si despre altceva decat task-urile de rezolvat, iesiti la cafea cand programul va permite si mergeti in teambulding-uri, acestea va permit sa va cunoasteti mai bine, sa va sprijiniti reciproc si sa va imprieteniti. Echipa Gomag va poate confirma acest lucru 🙂

sedinta silkweb

Citeste si: 7 Semnale Ale Unui Angajat Exceptional

In articolul de astazi ai descoperit 8 idei prin care sa iti gestionezi echipa eficient, astfel incat sa cultivi talentul angajatilor tai si sa ii determini sa isi depuna interesul pentru munca prestata. Stiu ca uneori pare ca va confruntati doar cu probleme si nu iti este usor sa te asiguri ca toata lumea este multumita si isi face treaba.

Daca te regasesti in aceste situatii, pune la incercare ideile din articolul de fata si transforma-te intr-un lider respectat si apreciat.

Tu cum iti gestionezi echipa? Ai si alte idei pentru cititorii blogului nostru? Hai sa discutam in sectiunea de comentarii.

Cosmin Daraban