In marea schema a promovarii online, sigur te-ai intalnit, nu doar odata, cu ideea de magnet de lead-uri. Lead magnet.

Suntem cu totii mai mult decat constienti ca un client rar va cumpara din prima – din primul click sau prima interactiune cu tine. 

In spatele deciziei lui stau mai multi factori, iar rapiditatea cu care se lasa convins depinde si de lucrurile pe care le faci tu.

Asa ca azi as vrea sa intram detaliat in subiectul ”lead magnet”. 

Ti-am pregatit un ghid practic ce te va ajuta sa iei deciziile potrivite in strategia ta, astfel incat sa obtii mai mult trafic in magazin, sa influentezi conversia vizitatorilor in lead-uri si sa ii convingi mai usor sa cumpere.

Hai sa intram direct in subiect.

 

Cuprins Cum creezi un lead magnet care functioneaza [Mega Ghid]

Sales Funnel si Lead Generation: concepte si avantaje

Ai stat vreodata sa iti imaginezi care este drumul clientului tau spre afacerea ta online?

Ei bine, sales funnel este procesul prin care tu preiei un anume control asupra acestui drum, datorita actiunilor pe care le faci pentru a ghida oamenii catre tine, in diferite etape de interactiune.

Exista multiple moduri de vizualizare a unui sales funnel si denumiri ale etapelor acestuia. 

Daca ne urmaresti de ceva vreme, stii ca suntem amatorii palniei impartite in 3 praguri principale: TOFU (Top of the Funnel), MOFU (Middle of the Funnel) si BOFU (Bottom of the Funnel).

In partea de sus, avem traficul si actiunile prin care atragi atentia necunoscutilor pentru a-i familiariza cu oferta firmei tale si a-i convinge sa intre pe ea.

In partea de mijloc, avem lead-urile, adica oamenii pe care ii calificam ca interesati real de oferta ta. Cum iti dai seama de asta? Prin faptul ca sunt dispusi sa aiba incredere in tine, lasand date de contact.

In partea de jos, avem vanzarile, adica actiunile pe care le faci pentru a convinge lead-urile, atat cele noi, cat si clientii anteriori, sa realizeze marea conversie: sa cumpere.

importanta-sales-funnel

Ceea ce e frustrant, dar trebuie sa intelegi, e ca oamenii din sales funnel nu fac parte absoluta dintr-o etapa sau alta. Ci sar intre ele, in functie de modul in care fluctueaza problemele lor, prioritatilor lor, stimulii din exterior si actiunile tale.

Daca in alte articole pe blog am discutat amanuntit despre trafic si vanzari, acum a venit randul zonei de mijoc.

Iar azi povestim despre unul dintre principalele componente ale strategiei de lead generation.

Asa cum ii spune si numele, lead generation include totalitatea actiunilor realizate de tine pentru a atrage lead-uri – clienti potentiali, in special cei cu un interes sporit sa iti cumpere produsele sau serviciile.

In cadrul strategiei, avem de-a face si cu subiectul nostru de azi: magnetul de lead-uri.

Un magnet de lead-uri este, practic, un tip de continut valoros si gratuit pentru publicul tau tinta, care are capacitatea sa ii atraga atentia si sa ii trezeasca interesul, convingand oamenii ca merita sa iti ofere datele lor de contact.

Acesta functioneaza pe principiul reciprocitatii, unul dintre principiile persuasiunii enuntate de Cialdini. 

E un troc: tu ii dai omului ceva valoros, iar in schimb el iti ofera, in general, adresa de email, dar poate fi vorba si de nume/prenume, numar de telefon sau alte date importante.

Mai mult, in functie de lead magnet, uneori se intampla si vanzarea imediat dupa descarcarea acestuia (cum ar fi, de exemplu, accesul la un discount pentru prima comanda, daca se aboneaza la newsletter).

Nu e suficient sa creezi un magnet de lead-uri in speranta ca oamenii vor fugi spre tine sa iti dea adrese de email. 

Acesta e doar o bucatica din strategia de lead generation. Conteaza extrem de mult cum il prezinti (landing page, formular, descrieri, recenzii etc.) si cum il promovezi (cum afla oamenii de existenta continutului respectiv).

Exact despre asta povestim in cele ce urmeaza 🙂 .

Citeste si: Cum pot atinge un numar cat mai mare de potentiali cumparatori

landing-page-lead-generation

Planificarea strategiei pentru crearea magnetului de lead-uri

  • Creeaza continutul magnetului pornind de la intelegerea audientei, alegerea unei abordari cheie, precum si intentia utilizatorilor.
  • Estimeaza timpul si costul pe care il investesti in crearea magnetului – asigura-te ca se incadreaza in bugetul disponibil.
  • Verifica tipul de continut si mesajele competitorilor. Deseori te poti inspira, pentru a face lucrurile diferit, sau mai bine decat o fac concurentii tai. De asemenea, nu folosi exact acelasi magnet ca si acestia.
  • Fa un calendar pentru aplicarea si promovarea magnetului – te va ajuta sa te organizezi si sa tii seama de deadline-uri. La fel ca orice tactica de marketing, si prezentarea magnetului ar trebui monitorizata pentru a vedea daca acesta functioneaza pe bune pentru tine, sau e cazul sa vii cu alt magnet.
  • Nu uita imaginea de ansamblu – continutul magnetului tau ar trebui sa fie unitar, sa sprijine transmiterea aceluiasi mesaj de brand, in acelasi stil, indiferent pe cate canale este publicat. Altfel spus, pare lead magnetul ca a venit din partea firmei tale sau pare ca l-ai luat pur si simplu din alta parte, pentru ca nu se potriveste deloc cu ceea ce faci de obicei?
  • Stabileste care sunt indicatorii de performanta (KPIs) pentru lead magnet-ul tau. Nu te leaga nimeni de un anumit magnet. Urmareste cu atentie performanta continutului tau si testeaza diverse alternative de magnet pentru a gasi ce functioneaza cu adevarat pentru tine.

Tipuri de lead magnet

Contrar a ceea ce pare la prima vedere, strategia de lead generation cu lead magnet functioneaza cel mai bine atunci cand ai mai multe tipuri de ”carlige”. 

Statistic vorbind, ai nevoie de undeva la peste 15 magneti, pentru a maximiza potentialul strategiei.

De ce? Simplu, majoritatea business-urilor se adreseaza mai multor tipuri de clienti. 

Pana la urma, daca vinzi mai mult decat un singur produs sau serviciu, automat ai mai mult decat un singur tip de clienti. Iar clientii cumpara pentru diverse motive / nevoi.

Ai vazut? Practic, tu incerci sa atragi atentia oamenilor din diverse stadii in funnel-ul tau de vanzari. 

Ce incerci sa faci este sa folosesti lead magnets care raspund diferitelor obiective ale potentialilor tai clienti.

Majoritatea magnetilor respecta aceeasi regula: ofera o informatie valoroasa, de care audienta ta are nevoie, fara sa concureze direct cu produsele sau serviciile tale.

Asa ca, pentru a descoperi tipurile de lead magnet potrivite pentru tine, ne intoarcem la conceptul de sales funnel, despre care am vorbit inainte.

Iata cum faci corelarea:

#TOFU – Informare

Oferi oamenilor acces la informatii de baza pentru a-i ghida sa constientizeze problema sau sa caute solutii pentru problemele / nevoile cu care se confrunta. Cum le poti oferi aceste informatii? Prin:

  • Ghiduri
  • eBooks
  • Cursuri introductive
  • Articole de tipul ”lista”
  • Video-uri

idei-generare-leads-business

#MOFU – Educare

Oferi oamenilor resurse care sa ii ajute sa invete mai multe despre problemele lor sau solutia ta.

  • Checklist-uri
  • Tutoriale / articole de tipul ”cum sa”
  • Serie de video-uri
  • Coduri de reducere
  • Formulare pentru cerere oferta / consultanta

#BOFU – Evaluare

Oferi oamenilor informatiile de care au nevoie pentru a lua decizia de cumparare.

  • Studii de caz
  • Analize / articole / ghiduri comparative
  • Demo / testare
  • Webinarii
  • Landing page vanzare

Bune practici de respectat pentru crearea unui lead magnet:

  • Trebuie sa fie disponibil instant – oricine se inscrie pentru magnetul tau, nu trebuie sa astepte mult ca acesta sa ii fie livrat. Automatizeaza trimiterea acestuia, fie prin acces instant dupa inscriere, fie prin trimiterea imediata a unui email.
  • Creeaza asteptari – ofera lead-ului o promisiune pentru valoarea la care sa se astepte dupa accesarea magnetului. Textul din jurul formularului de acces conteaza mult!
  • Trebuie sa fie util – ofera lead-ului valoarea promisa. Asadar, fa un pic de research inainte, astfel incat sa ai un magnet care sa raspunda obiectivelor si provocarilor tipului de audienta tintit.
  • Rezolva o problema specifica – sigur ca exista magneti care se potrivesc pentru toata lumea (cum ar fi voucherele pentru reduceri, de exemplu). Insa, daca mergi pe strategia mai multor magneti, in special pe partea de continut, nu iti fie teama sa fii ultra specific.

banner-promovare-lead-magnet

  • Trebuie sa fie usor de consumat – de exemplu, daca faci un ghid, nu il scrie ca o pagina cu termeni si conditii. Ai grija sa fie usor de citit, dar si echipat cu imagini sau elemente care mentin atentia treaza.
  • Trebuie sa fie actionabil – trimite oamenilor lead magnets care ii indruma pas cu pas spre ceea ce ar trebui sa faca in continuare, pentru a-si atinge obiectivele. Daca e un voucher, de ex., spune-le cum sa il foloseasca, impreuna cu sugestii pentru produsele vedeta. Daca e un ghid, alt exemplu, demonstreaza-le cum produsele sau serviciile tale ii vor ajuta pentru ceea ce au de facut in continuare.
  • Trebuie sa creeze incredere – prin faptul ca impartasesti cu lead-urile tale un element valoros (gratis) te poti pozitiona ca un expert in industria ta sau ca un comerciant cu credibilitate. Increderea duce la apropiere, asadar, vei fii mai memorabil decat ceilalti.

Promovarea magnetului de lead-uri

Voi include aici atat partea de prezentare, cat si de promovare a continutului tau. 

Iata cateva metode prin care sa il faci public si il duci spre oamenii potriviti pentru a demara procesul de lead generation:

#1. Foloseste-te de magazinul tau online

E vital ca audienta ce intra pe site-ul tau sa vada clar ce lead magnets ai. Asa ca poti folosi multiple element in site, pentru a atrage click-ul:

  • Activeaza un pop-up de abonare la newsletter, pentru cazul in care vrei sa oferi o recompensa sau o reducere pentru abonare (voucher prima comanda, reducere pe viata etc.).
  • Activeaza un pop-up CTA, in cazul in care NU ai un pop-ul de abonare la newsletter. Link-ul de accept poate duce spre pagina in care ai formularul pentru descarcarea magnetului tau de lead-uri.

popup-lead-magnet

  • Anunta magnetul prin hellobar.
  • Sau anunta-l prin bannere, inclusiv printr-un icon de trust daca e vorba despre un magnet general, valoros pentru toata lumea.
  • Sau anunta-l printr-un link special in meniul tau custom, spre landing page cu formular.

#2. Mentine un blog

O alta metoda prin care sa iti promovezi resursele gratuite, este sa scrii articole pe blog in legatura cu magnetii tai de lead-uri, in cadrul carora sa incorporezi formulare pentru descarcarea lor.

Poti, de asemenea, sa folosesti canalul tau de video-uri sau podcast-uri, iar la note / descriere sa adaugi link catre resursele tale gratuite.

#3. Foloseste-te de Social Media

Distribuie bucati din continutul tau sau teasers pe canalele sociale pe care ai activitate (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Pinterest etc.). Respecta formatul canalelor respective, nu e suficient sa dai copy-paste peste tot.

De asemenea, adauga link spre resursele gratuite in bio si descrieri, acolo unde se poate.

instagram-bio-link-lp

#4. Raspunde audientei tale

Deseori oamenii ajung la tine cu intrebari in comentarii, in comunitati sau in mesaje private. Asigura-te ca ai link-uri scurte catre resursele tale gratuite si le oferi celor care iti cer raspunsuri sau resurse.

Foarte important, adauga lead magnetul tau si in semnatura de email!

#5. Colaboreaza cu diversi parteneri

Poate fi vorba de influenceri, creatori, dar si parteneri de business ori clienti fideli, pe care ii inviti sa iti distribuie lead magnet-ul. 

De asemenea, daca ai colaborat cu cineva pentru a crea magnetul (de exemplu, in cazul unui ghid format din contributiile a multiplii creatori), implica-i in promovarea lui.

#6. Promoveaza platit

Foloseste lead magnet-ul ca un carlig pentru a atrage atentia in reclamele tale PPC (Google, Social Media, Spotify, Huawei etc.). 

Aceasta strategie functioneaza excelent mai ales daca transformi pagina de multumire, dupa ce formularul a fost completat, intr-un landing page de vanzare.

Aici, poti, de exemplu, sa promovezi produsele vedeta, bundle-uri sau pachete, sa prezinti o oferta unica pentru produsele relevante cu magnetul de lead-uri sau sa promovezi realizarea unei alte conversii (inscrierea la un eveniment, in programul de fidelizare etc.).

Citeste si: 30 De Trucuri Prin Care Sa Obtii Mai Multi Abonati

Lead nurturing: concepte de baza pentru intretinerea bazei 

Lead-urile care ajung in baza ta de date nu sunt toate la fel. Unii oameni vor fi mai aproape de decizia de cumparare, pe cand altii, mai departe. 

De asemenea, in functie de ce faci dupa ce ii atragi in baza, proportia celor care isi vor pierde interesul va fi mai mica sau mai mare.

Lead nurturing este, practic, strategia abordata pentru a cultiva interesul lead-urilor din baza ta. Iata cateva tactici eficiente care te vor ajuta sa iti intretii baza si sa califici lead-urile:

#1. Creeaza o secventa de onboarding

Imediat ce lead-ul a intrat in baza, trimite-i automat un email de bun venit in care sa te prezinti si sa setezi asteptarile pentru contactul cu afacerea ta. 

Dupa primul email, continua secventa cu resurse pentru educarea si mentinerea interesului, dar si mail-uri de soft-sell si hard-sell, cu oferte pentru produsele despre care ai vazut ca este interesat (in functie de magnetul descarcat sau istoricul lui pe site).

newsletter-lead-magnet

#2. Trimite continut relevant

Continua comunicarea cu lead-ul tau prin trimiterea de newslettere personalizate, pe baza de continut diferit. 

Oamenii din baza ta au provocari si interese diferite – ceea ce observi prin analiza avatarelor de client si a actiunilor realizate la descarcarea magnetului.

Foloseste mecanismele de automatizare a furnizorului tau de servicii de email pentru a segmenta lead-urile si clientii, a crea liste, tag-uri si a trimite catre audientele potrivite, continutul potrivit.

lead-nurturing-email

#3. Foloseste o abordare multi-channel sau chiar omnichannel

Integreaza mesajele comunicate pe toate canalele, nu doar pe email. 

Foloseste o combinatie de marketing automation, email, social media, remarketing platit, dar si continut dinamic asfel incat sa targetezi clientii cu informatii si ”carlige” relevante.

#4. Aliniaza eforturile de marketing si cele de vanzari

Atat tu, precum si angajatii tai, ar trebui sa aveti constant acces la istoricul de interactiune cu fiecare lead in parte, astfel incat sa stiti cum sa faceti transferul intre echipe si sa realizati o comunicare unitara, fluenta.

Citeste si: 5 Modalitati de crestere a vanzarilor online

Multi comercianti fac o greseala capitala, prin faptul ca ignora zona de mijloc a palniei de vanzari. 

Investesc in trafic, si asteapta de-acolo direct in vanzari.

Atat in B2B, cat si in B2C, lead-urile sau prospectii sunt, insa, o realitate si un segment cu potential sa iti propuseze magazinul online.

Astazi ai aflat cateva metode prin care sa le atragi atentia, folosind un lead magnet. Sau, mai degraba, mai multe.

Folosind instrumente AI cum ar fi ChatGPT sau Canva, partea de creare a magnetului va fi cea mai usoara. Asa ca inspira-te din sfaturile primite mai sus si gandeste-ti propria strategie pentru succes. 

PS. Maximizeaza impactul functiilor Gomag pentru magazinul tau online! Ai acces la elemente unice, prin care sa iti prezinti si promovezi resursele gratuite, pentru a creste numarul de lead-uri.

Vrei sa vinzi cu Gomag? Acum e momentul sa incepi! Ai 15 zile demo gratuit. Testeaza platforma, convinge-te cu ochii tai si alege abonamentul potrivit pentru afacerea ta, incepand de la 1 euro pe luna pentru primele 3 luni!

Cosmin Daraban