Numarul magazinelor online din Romania, in momentul actual, variaza intre aproape 50.000 (conform listei firmelor cu cod Caen 4791, pe Termene) si peste 100.000, in functie de unde te uiti.

Concurenta pe piata e enorma.

Suntem, de asemenea, familiari cu business-urile din top si cu impactul lor asupra deciziei de cumparare a consumatorilor romani. 

Mai mult, jucatorii de pe piata asiatica nu ne lasa un moment de respiro, marsand agresiv pe costuri reduse si umpland spatiile disponibile de reclama.

Ca antreprenor cu o afacere mica sau medie, una dintre principalele preocupari e cum poti concura cu aceste business-uri. 

Asa ca as vrea sa discutam azi putin despre acest subiect. 

In continuare, ti-am pregatit 10 strategii si tactici care, in timp, te pot ajuta sa echilibrezi balanta pe acest teren de joc, pentru a castiga clienti, venit si profit.

 

Cuprins Cum poate concura o firma mica, cu marii selleri online

  1. Investeste in zona de customer service
  2. Experimenteaza cu diverse tactici de marketing
  3. Construieste o comunitate in jurul afacerii tale
  4. Marseaza pe local
  5. Cunoaste si promoveaza clar UVP-ul tau
  6. Foloseste-te de automatizari si AI
  7. Aduna date si ia decizii pe baza lor
  8. Adauga plus valoare produselor tale
  9. Creeaza o prezenta online cat mai completa
  10. Maximizeaza potentialul deciziilor flexibile

1. Investeste in zona de customer service

Orice firma mica sau medie are cateva puncte tari ce sunt imposibil sau foarte greu de reprodus de firmele mari. Unul dintre acestea este potentialul de a oferi un serviciu de asistenta a clientilor mai personal, mai implicat.

De ce se intampla asta? 

Deoarece, datorita resurselor limitate pe care le poate obtine, o afacere mica trebuie sa fie mai creativa pe toate palierele sale, inclusiv acesta.

Zona de customer service intervine uneori in toate cele 3 momente cheie ale achizitiei: inainte, in timpul si dupa ce aceasta are loc. In special in etapa post-comanda, acest serviciu joaca un rol principal in fidelizarea clientilor.

 

Uite, asadar, cateva idei pentru optimizarea serviciului tau de asistenta clienti:

  • Urmareste sa construiesti o relatie cu fiecare client in parte – sigur ca preferintele si obiceiurile difera. Unii clienti sunt grabiti sau prefera minimul de contact necesar. Altii, dimpotriva, ar vrea sa te tina la povesti cu orele. E important sa ai o baza de date cu informatiile lor, interesele si preferintele lor, si sa ii abordezi pe fiecare personalizat.
  • Decide care sunt canalele tale de support si atrage atentia asupra lor – live chat-ul este cel mai recomandat in acest caz, insa trebuie sa ai grija sa fii rapid, creand un mix intre raspunsuri presetate si interventia umana. La nivel mic, e recomandat in principal sa mentii support-ul pe unul – maxim 2 canale, pentru ca ai resurse limitate. 
  • Antreneaza-ti oamenii de pe acest departament – nu e suficient sa stie bunele maniere, ci ar trebui sa iti antrenezi oamenii pentru a stii cum sa faca fata in diferite situatii, de la chestii tehnice, la clienti irationali. 
  • Creeaza o politica de retur completa – ia in calcul toate situatiile posibile si documenteaza-le in pagina de retur. 
  • Contacteaza-ti clientii ocazional si ofera-ti asistenta sau recomandari personalizate.
  • Urmareste cu atentie paginile social media, inclusiv comentariile.
  • Foloseste un tool pentru automatizarea si managementul customer service, astfel incat sa tii evidenta tichetelor si a situatiilor aparute. 

Citeste si: 47 de template-uri prin care poti obtine mai multi clienti, trafic si vanzari

2. Experimenteaza cu diverse tactici de marketing

Desi nu te poti bate in bugete cu marii selleri online, e absolut necesar sa testezi diverse strategii si tactici de marketing, astfel incat sa construiesti vizibilitate pentru afacerea ta, dar si o retea continua de lead-uri care sa se transforme in clienti platitori.

  • Gaseste audientele tinta – e vital sa stii cine sunt potentialii tai clienti, ce ii reprezinta si ce isi doresc, pentru a reusi sa ii targetezi corect. Acesta este principalul lucru pe care trebuie sa il construiesti si consolidezi pentru o strategie de marketing eficienta.

Pont! 

Cu ajutorul CRM Gomag poti segmenta direct in platforma clientii existenti, alocandu-i in grupuri diferite. Iar CRM Bot te ajuta sa automatizezi gestionarea lor, alocand tag-uri, alocandu-i automat in grupuri si asa mai departe.

    • Incepe cu tactici pe termen scurt, cum ar fi reclamele platite. De exemplu, cu ajutorul Gomag Campanii poti sa automatizezi si optimizezi zona de Product Listing Ads pe Google. 
    • Realizeaza si eforturi cu rezultate in timp, cum ar fi SEO, dar ajusteaza-ti asteptarile. Nu vei ranka pe prima pozitie doar pentru ca ai inceput ieri sa faci optimizari.
    • Fii atent constant la date si investeste dublu in tacticile care functioneaza.
    • Tine cu dintii de clientii existenti si asigura-te ca ai din start un program solid de fidelizare.

 

  • Foloseste instrumentele gratuite de promovare:

⚪ Creeaza profilul afacerii pe Google my Business.

⚪ Foloseste Google Keyword Planner pentru a suplimenta lista cuvintelor cheie.

⚪ Foloseste Canva pentru a crea vizualuri atragatoare, de la bannere in magazin, pana la reclame, postari social media, bannere in email-uri si newsletter etc.

⚪ Preia postarile Instagram in magazin cu InstaApp, aplicatie gratuita din Gomag.

⚪ Incepe gratuit sa trimiti newslettere catre baza de date cu theMarketer sau platforma preferata de email marketing. In general, ai un numar initial de contacte pentru care poti trimite email-urile gratuit.

Creeaza pagini si posteaza constant pe canalele sociale unde se afla audienta ta: Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Telegram etc.

⚪ Foloseste Google Trends pentru a urmari si a previziona trendurile in randul audientei tale.

⚪ Urmareste performanta site-ului tau cu Google Analytics.

Mentine un blog si foloseste toate optiunile modulului gratuit pe care il ai la dispozitie in Gomag.

⚪ Foloseste ChatGPT pentru a genera texte pentru social media si email marketing, dar si pentru idei de articole pe blog, script-uri pentru video-uri pe YouTube etc.

Desigur ca sunt o multime de alte tool-uri gratuite, cu versiune free pana la un anumit punct sau premium. Trebuie doar sa le cauti 🙂 .

  • Genereaza evenimente declansatoare, cu ajutorul campaniilor de sezon, dar si alte tipuri de evenimente: aniversarea magazinului, perioada de concediu, zile internationale, combo 1+1, saptamana verde etc.

Citeste si: Planul de marketing 2024 – Calendar pentru 366 de zile de postari, continut si idei de promovare

3. Construieste o comunitate in jurul afacerii tale

  • Porneste eforturile de la stabilirea unei culturi de business, clara si bine definita. Oamenii raman alaturi de tine daca se pot raporta la valorile, viziunea, emotia sau beneficiile pe care promovezi tu.
  • Angajatii tai, chiar si daca e vorba de o singura persoana, sunt primii promotori ai culturii tale.
  • Contruieste un spatiu public unde oamenii pot discuta si interactiona cu firma ta / intre ei. Comunitatea noastra, de exemplu, se reuneste in grupul eCommerce cu Gomag.

creare-comunitate-vanzari

  • Creeaza ocazii de intalnire fata in fata cu membrii comunitatii tale. De exemplu, puteti iesi impreuna ocazional, poti realiza intalniri sau evenimente.
  • Nu iti fie teama sa iesi in fata. Persoana ta publica si povestea din spatele business-ului ajuta la crearea unei legaturi autentice cu comunitatea ta.

Citeste si: Cum construiesti o comunitate in jurul magazinului tau online

4. Marseaza pe local

Cand ai o firma mica si esti mai la inceput prioritatea ta nu e sa ajungi la toata lumea, ci in principal la audienta locala. Uite cum poti face asta:

  • Fa local SEO – foloseste cuvinte cheie locale, adauga NAP, Google my Business etc.
  • Adauga adresa si cuvinte cheie locale in descrierile paginilor social media.
  • Foloseste hashtag-uri locale.
  • Ruleaza reclame platite targetate local.
  • Creeaza continut despre repere locale si nu uita sa trimiti articolele catre audienta ta pe newsletter.
  • Fa parteneriate cu alti jucatori locali.
  • Organizeaza concursuri si giveaways.
  • Fa remarketing si recupereaza cosurile abandonate.
  • Listeaza-ti afacerea pe site-uri si directoare locale.
  • Implica-te in evenimente locale, ca sponsor, participant, organizator etc.
  • Promoveaza review-urile clientilor locali peste tot unde activezi.
  • Posteaza-ti ofertele speciale si noutatile in grupurile locale.
  • Promoveaza-te cu ajutorul influencerilor locali.
  • Alatura-te unui club de business sau de antreprenori local.

Citeste si: 5 Idei de marketing online pentru promovarea afacerilor locale [Podcast]

5. Cunoaste si promoveaza clar UVP-ul tau

Cand ai o firma mica sau vinzi produse obisnuite, diferentiatorii si propunerea ta unica de valoare sunt vitale.

Dincolo de pret, acestea sunt elementele ce pot aduce valoare in ochii clientilor, astfel incat sa te aleaga pe tine, in detrimentul competitorilor.

Asa ca gandeste-te ce poti oferi clientilor tai si ce iti propui sa faci cu business-ul pentru ei:

  • Care sunt punctele tale tari?
  • Care este povestea business-ului – exista ceva special?
  • Ce ai / poti oferi, e dorit de clienti si nu se gaseste la competitori?
  • Ce obiceiuri, interese, nevoi si dorinte au clientii tai?

stabilire-uvp-business

Poti oferi expertiza pe nisa ta, poti oferi autenticitate, poti oferi servicii extra speciale, poti oferi o experienta mai buna, poti oferi un anumit statut etc. Diferentiatori sunt o multime, insa e important sa ii gasesti pe cei pe care ii poti asigura tu.

Iar odata ce ai stabilit aceste aspecte, trebuie sa le folosesti peste tot, din site, pana in reclame si comunicari.

Citeste si: „Vand un produs obisnuit, am sanse sa fac profit?” – Cum faci diferenta in eCommerce

6. Foloseste-te de automatizari si AI

Ca proprietar de firma mica, vrei sa iti investesti resursele in lucrurile care conteaza. Iar sarcinile repetitive, desi necesare, nu ar trebui sa ti le consume pe toate.

Ai nevoie de automatizari si de AI, instrumente care preiau de pe umerii tai sarcinile de rutina, astfel incat tu sa te poti concentra pe ce e mai important: clientii, marketing-ul si vanzarile. Pe partea creativa si pe cea interpersonala.

Din fericire, chiar si cu resurse limitate, azi ai acces la o multime de tool-uri care te ajuta in aceasta privinta, la costuri foarte mici.

activare-gomag-gobots-automatizari

Iti voi da aici exemplul instrumentelor pe care le gasesti in Gomag:

  • Cu Merchandiser Bot gestionezi automat produsele modificand stocuri, preturi, cantitatea maxima, cota TVA, categorii etc.
  • Cu Order Bot gestionezi automat comenzile; poti modifica statusul lor si poti genera factura sau AWB-ul, in functie de conditiile initiale setate.
  • Cu Email Bot automatizezi comunicarea cu clientii care au facut cel putin o comanda in site. Le poti trimite automat, dupa o perioada setata, email-uri pentru cerere recenzie, pentru recomandarea unui produs, pentru transmiterea unui cod de reducere etc.
  • Cu SMS Bot gestionezi automat comunicarea pe acest canal, post comanda: notificari privind comanda, cerere recenzie etc.
  • Cu CRM Bot automatizezi gestiunea clientilor: ii poti aloca in diverse grupuri, le poti aloca un tag sau il poti sterge cand nu mai indeplinesc anumite conditii sau ii poti aloca unui anumit agent de vanzari.
  • Gomag Campanii automatizeaza livrarea reclamelor de tip Product Listing Ads pe Google.
  • Cu Gomag Prompt poti genera automat descrieri optimizate de produs, pentru o anumita tipologie de client.

Citeste si: Cum te ajuta Gomag sa generezi descrieri de produs cu AI in magazin

7. Aduna date si ia decizii pe baza lor

Datele reprezinta combustibilul fiecarui antreprenor. Pe baza lor, oamenii de afaceri reusesc sa ia deciziile corecte care sa ii indeparteze de risc si sa ii apropie de profit. De mult profit.

Sunt esentiale pentru orice business, si in special pentru firmele mici. 

Vestea buna? Daca ai magazinul online pe Gomag, ai acces si la diverse rapoarte de business, pe diverse paliere ale acestuia.

In primul rand, ai rapoartele standard despre situatia comenzilor, a produselor si a clientilor tai. In acestea vezi, gratuit, ce performanta are magazinul tau din punct de vedere comercial, inclusiv evolutia preturilor.

De asemenea, ai la indemana rapoartele din Google Analytics, daca ai facut integrarea cu platforma (ceea ce se face extrem de usor, din cateva click-uri).

Noi iti oferim si un instrument de marketing all-in-one, contra unui abonament separat, lunar. 

E vorba de Gomag Insights, un adevarat centru de control in care poti vizualiza datele legate de trafic si performanta paginilor tale, DAR prin intermediul lui poti vedea si date avansate, cum ar fi sesiuni video ale vizitatorilor pe site-ul tau.

sesiuni-video-utilizatori-gomag-insights

In plus, Gomag Insights iti permite sa vezi heatmaps si click maps pentru a urmari comportamentul utilizatorilor in site, si sa creezi sondaje si chestionare, pentru a implica audienta in optimizarea site-ului.

Indiferent ca le folosesti pe toate, sau doar unele dintre ele, e important sa iti asiguri accesul la date si sa le revezi constant. 

In functie de performanta si istoricul magazinului tau, ia decizii pentru ce canale, campanii si actiuni vei face pe viitor, care sa aiba sanse maxime de succes.

Citeste si: Gomag Insights, update facturare & feed si alte noutati Gomag

8. Adauga plus valoare produselor tale

Exista o multime de produse pe piata care rezolva aceeasi nevoie. Ce le face, insa, sa fie cumparate, in ciuda faptului ca au preturi diferite, si mai mici si mai mari?

Raspunsul sta in valoarea pe care clientii o percep si se asteapta sa o obtina dupa cumparare.

Unele produse sunt cumparate pentru ca ofera un anumit statut. 

Altele pentru ca vin insotite de beneficii extra, cum ar fi garantii extinse, servicii de instalare, accesorii si asa mai departe. Altele pentru ca achizitia lor inseamna acces intr-un program de beneficii sau o experienta speciala la livrare si despachetare.

Asadar, ce poti face tu, ca si comerciant cu firma mica sau medie, pentru a concura cu sellerii mari, este sa gasesti metoda ce functioneaza pentru tine si creste valoarea perceputa a produselor tale:

  • Ai putea sa te pozitionezi ca un expert si sa creezi continut util de educare pe nisa ta si despre produsele tale. Poti organiza webinarii, poti vinde cursuri si workshop-uri, participa la evenimente, poti scrie pe blog, poti vorbi in video-uri si shorts etc.

afacere-produse-digitale-valoare-adaugata

  • Ai putea oferi multiple pachete si bundle-uri cu produsele tale, tematice, de sezon etc.
  • Ai putea oferi acces in clubul magazinului / programul de loialitate.
  • Ai putea oferi un timp de livrare mai bun sau servicii speciale pentru livrare in lockere, a doua incercare de livrare, despachetare la livrare, transport gratuit etc.
  • Ai putea oferi o experienta speciala la despachetare prin design-ul coletului, insertii, cadouri, bilete, gamification, stickere etc.
  • Ai putea oferi servicii dedicate pentru instalare, service, garantie, reciclarea produsului vechi etc.

Citeste si: Cum depasesti obiectiile clientilor si ii convingi sa cumpere [18 Obiectii in vanzari]

9. Creeaza o prezenta online cat mai completa

O firma mica are oportunitati extraordinare cu ajutorul online-ului. 

Acest mediu iti permite sa construiesti o prezenta vasta, pe multiple canale, fara sa iti ceara aceeasi investitie financiara pe care ar trebui sa o faci pentru a deschide multiple puncte fizice, de exemplu.

  • Deschide un magazin online, daca nu ai facut-o pana acum. Cu Gomag, ai acces la abonamente dedicate si functionalitati complete pentru a-ti crea magazinul si a creste rapid pe piata.
  • Atrage si retine atentie audientei tale cu paginile social media.
  • Trimite trafic in site cu SEO, content marketing, Ads pe diverse canale, lead generation, email marketing, influencer marketing, video etc.
  • Asigura-te ca informatiile afacerii tale sunt corecte peste tot pe unde ai profile.
  • Atrage si promoveaza constant testimonialele de la clientii multumiti.
  • Listeaza produsele tale in comparatoare si marketplace-uri.
  • Scrie guest-post-uri pe site-urile partenerilor.
  • Incurajeaza-ti prietenii si angajatii sa iti distribuie magazinul si creativele.
  • Fa networking in comunitati online, dar si offline, la diverse evenimente, targuri si conferinte.

Citeste si: Cum convingi audientele reci sa cumpere din magazinul tau online

10. Maximizeaza potentialul deciziilor flexibile

Ca proprietar de firma mica, e vital sa iti formezi un proces cat mai agil de luare a deciziilor, astfel incat sa faci fata mediului de afaceri in continua schimbare.

Iar in postura ta, posibilitatile sunt nenumarate. Ai mult mai multa flexibilitate decat un brand mare sa pivotezi cu tipurile de campanii, canalele de marketing alese, comunicarile transmise etc.

Poti sari pe un trend, rapid, fara sa fie nevoie sa trebuiasca sa misti departamente intregi.

Poti sa incurajezi luarea descentralizata de decizii, mai ales daca gasesti un partener de business sau angajati talentati, care sa se ocupe de diverse elemente ale afacerii fara sa fie nevoie sa intervii tu de fiecare data.

Tine minte ca, pentru a reusi sa realizezi toate acestea, ai nevoie constant de date actualizate, dar si de o cultura bazata pe comunicare in echipa ta.

Citeste si: 365 de idei pentru afaceri mici si medii [marketing & vanzari]

Cele mai multe firme mici pot concura cu succes cu marii seleri online cand aleg o nisa si prioritizeaza experienta clientilor.

Nu e nevoie sa vinzi milioane de tipuri de produse intr-un singur magazin si nici nu e nevoie sa investesti sute de mii de euro.

Exista diverse artificii si experimente pe care le poti face. Iar munca, perseverenta si implicarea constanta sunt necesare pentru a avea succes.

Sper ca articolul de azi sa te inspire astfel incat sa iei si tu cele mai bune decizii pentru afacerea ta, indiferent de stadiul in care se afla cum.

Spor la vanzari!

Cosmin Daraban