Vrei sa faci o lansare de produs?

Opreste-ma daca ai mai auzit sau ai mai trecut vreodata prin acest proces:

  1. Vino cu o idee!
  2. Construieste ideea!
  3. Pune ideea online…
  4. Asteapta vanzarile…
  5. …asteapta vanzarile…
  6. Opreste-te. Ia spune, cine vrea sa cumpere produsul tau?

De-a lungul anilor, am vazut o multime de cunostinte dand gres in acelasi proces. Iar problema e ca cei mai multi nici nu ajung la punctul 6, ci se impotmolesc undeva mai devreme, intre punctul 1 si 3.

Imagineaza-ti ca exista o solutie, un proces pe care sa il parcurgi pentru a lansa cu succes un nou produs, cu elemente care se pot aplica si in lansarea unui magazin online.

In acest scop, acum am pregatit prima parte a unui mic ghid cu idei si sfaturi de aplicat in fiecare pas din procesul prin care treci atunci cand faci o lansare de produs: pre-lansare, lansarea propriu-zisa si post lansare.

Ca sa nu ne lungim prea mult, astazi vei descoperi tacticile de folosit in etapa de pre-lansare a produsului tau. Te-am facut curios? Hai sa vedem despre ce este vorba.

I. Pre-lansare

Miscarile pe care le faci in aceasta etapa sunt cruciale in pregatirea unei baze de lead-uri si calificarea acestora.

Iti garantez, vrei sa ai o strategie pre-lansare pentru ca vrei sa iti vinzi produsul imediat ce il lansezi.

Dar inainte de promovarea produsului in sine, ar trebui sa te asiguri ca acesta are ce cauta pe piata.

1. Analiza pietei: ce poti face tu mai bine decat ceilalti?

Stiu cum e.

Toti avem impresia ca produsele noastre sunt cele mai minunate si mai revolutionare din univers.

Problema e ca ceea ce credem noi nu se “pupa” intotdeauna cu adevaratele nevoi si dorinte ale clientilor targetati.

Cand lucrezi la dezvoltarea produsului tau sau vrei sa incluzi in oferta ta un produs nou, existent pe piata, sfatul meu este sa iti testezi ideea si sa o validezi: ai sanse sa il vinzi? exista oameni ce isi doresc produsul tau ca solutie pentru problemele cu care se confrunta?

Din fericire, astazi avem la dispozitie o multime de metode de testare a pietei care cer minimum de efort si te scutesc de pierderi inutile, de bani, timp, efort si resurse umane.

Iata care sunt pasii de parcurs aici:

  • Vezi starea pietei si a nisei in care activezi: cum vor reactiona oamenii la aparitia produsului tau?
  • Cat de cautata este ideea produsului tau: foloseste Google Trends si statistici pentru a descoperi cererea pe piata
  • Cum stai la capitolul concurenta: cine mai vinde produsul, cum il pozitioneaza, care sunt reactiile audientei?
  • Care sunt nevoile reale ale publicului: ai nevoie de chestionare si interviuri. Asta nu inseamna ca trebuie sa vorbesti cu toti oamenii din univers, sunt suficiente 12-15 interviuri cu persoane alese din cadrul publicului tinta, acestea iti vor arata majoritatea punctelor problema cu care se confrunta audienta.
  • Se potriveste noul produs cu oferta existenta pe site-ul tau?

Ce trebuie sa retii?

Ai nevoie de feedback-ul unor oameni reali, din cadrul audientei targetate. In acest sens, discutam mai jos in detaliu despre MVP, o metoda de a testa piata fara investii majore.

2. Identificarea Buyer Persona: cine vrea sa cumpere produsul?

imagine-buyer-persona

In cel mai bun caz, produsul pe care vrei sa il lansezi este destinat aceluiasi public tinta pe care il targeteaza si restul produselor existente in magazinul tau.

Ei, acest lucru inseamna ca ai deja un profil al clientului ideal, un Buyer Persona, ce identifica trasaturile si comportamentul de cumparare al clientilor iar munca ta se reduce.

In plus pentru profilul pe care il ai deja poti incerca sa descoperi raspunsul la intrebari specifice noului produs: la ce provocari ale clientului raspunde produsul, ce obiective are clientul, cum va folosi produsul pentru a ajunge la obiective etc.

Vrei sa afli intrebarile necesare pentru realizarea unui Buyer Persona?

Vezi infograficul nostru Cum Creezi Un Profil Buyer Persona Complet [Infografic]!

3. Identificarea propunerii unice de vanzare: cum se diferentiaza produsul tau?

De fiecare data cand lansezi un produs nou pe piata si, evident, nu iti doresti sa se piarda fara urma in marea de alternative, trebuie sa il pozitionezi si sa il diferentiezi.

De unde incepi?

Mai intai, de la produsul in sine: ce impact are produsul tau asupra vietilor oamenilor sau asupra pietei?

Chiar daca nu este ceva super inovator, produsul tau ar trebui sa influenteze intr-un mod pozitiv publicul tinta si sa rezolve problemele cu care acestia se confrunta, intr-un mod mai eficient decat alternativele.

Iar apoi, cand il vei promova, recomandarea este sa te concentrezi pe oameni si nu pe produs.

Oamenii nu cumpara produse pentru modul in care functioneaza sau caracteristici tehnice.

Le cumpara pentru modul in care acestea ii fac sa arate mai bine, sa depuna mai putin efort, sa traiasca mai bine sau sa fie invidiati de cei din jur.

Cu alte cuvinte, propunerea unica de vanzare se bazeaza pe beneficiile pe care produsul tau le ofera cumparatorilor.

4. Marketing: cum ii faci pe oameni sa afle de produsul tau?

Dupa parcurgerea etapelor de mai sus, este timpul sa le oferi oamenilor indicii despre noul tau produs.

  • MVP

Dupa cum am promis mai sus, discutam despre Minimum Viable Product (MVP), o tactica folosita cu succes de o multime de proprietari de afaceri care doresc sa isi testeze si optimizeze produsul, inainte de a fi lansat oficial.

Aceasta presupune promovarea unei variante primare a produsului, cu un minim de functionalitati si chestionarea audientei asupra viabilitatii produsului. In functie de raspunsurile publicului vezi daca produsul are sanse sa se vanda sau nu si, mai mult, poti cere sugestii de imbunatatire a acestuia.

Tot ce iti mai ramane de facut este sa asculti vocea clientilor si sa creezi exact produsul pe care si-l doresc. Ai certitudinea ca se vinde.

Daca esti in situatia de a crea singur noul produs, MVP este o solutie eficienta pentru a-l dezvolta corect, in concordanta cu nevoile si dorintele publicului. In caz contrar, poate astepti ani ca produsul sa fie perfect, si cand il lansezi, iti dai seama ca nu este nici pe departe ceea ce isi doreau clientii.

minimum-viable-product

  • Landing page

Landing page-ul este as-ul din maneca marketerilor. Acest instrument poate si chiar trebuie folosit intr-o multime de contexte, pentru a optimiza rata de conversie.

Cum folosesti un landing page in campania de lansare de produs?

  • Creeaza o pagina “Coming Soon” cu un formular de captare lead-uri
  • Ca si magnet de lead-uri, poti oferi un discount, un ghid referitor la noul produs, un tutorial “How to…”
  • De asemenea, daca stii deja pretul produsului pe care il lansezi, poti oferi oamenilor posibilitatea de a face pre-comanda
  • O alta tactica este sa oferi acces prioritar la pre-comanda sau informatii despre produs pentru membrii VIP (cei care iti ofera adresa de email in landing page)
  • Poti afisa un countdown pana la data lansarii (si data pana la care oamenii pot profita de oferta din landing, indiferent de formatul ei)
  • Atentie! Nu plasa butoane de social share in landing page, ci doar in pagina de multumire (dupa ce utilizatorul a completat formularul si ti-a trimis adresa de email)

Pont! Ai grija sa monitorizezi totul in landing page cu ajutorul Google Analytics, vei folosi datele acumulate in cel mai profitabil mod, in etapa post lansare.

Citeste si: Anatomia Unui Business Online Perfect

  • Email

Email-ul este o alta arma de nelipsit din arsenalul tau de atac si functioneaza exceptional in stransa legatura cu landing page-ul despre care am discutat mai devreme.

Stii de ce? Deoarece imediat ce lead-ul ti-a trimis adresa de email, datoria ta este sa ii trimiti un email de multumire/confirmare, iar de aici, posibilitatile sunt nenumarate.

O mica paranteza:

Email-ul e ca si mancatul: daca mananci prea mult, prea des si prea bogat in grasimi nu e sanatos, dar nici daca mananci prea putin, prea rar si prea sarac in substante nutritive nu ti-e bine.

Solutia e undeva la mijloc.

email marketing

Ei, la fel si cu email-ul: daca trimiti mesaje prea des, prea lungi si faci spam, iti enervezi abonatii iar daca le trimiti prea rar, te uita.

Folosit inteligent, acest instrument te va ajuta sa comunici personalizat cu lead-urile si clientii tai si sa determini mai multe vanzari si conversii.

In acest context, foloseste-l pentru a educa oamenii si a-i pregati pentru vanzare, prin secvente automate si, de asemenea, nu uita sa iti anunti baza de abonati (cei pe care ii aveai dinainte), ca le pregatesti o surpriza, un nou produs.

  • Comunicat de presa

Un instrument de PR, comunicatul de presa este folosit de majoritatea marketerilor in etapa post-lansare dar recomandarea mea este sa realizezi un comunicat-anunt acum, pentru a spune oficial publicului ca urmeaza sa aduci o solutie noua pe piata.

Pont! Nu te lungi prea mult si ofera un minim de indicii, pentru a trezi curiozitatea publicului.

  • Teaser

Pentru a atrage atentia si interesul potentialilor clienti, poti crea un teaser, in diferite formate, in functie de informatiile pe care le ai despre produs: un video de prezentare, imagini creative, articole pe blogul de companie, un guest post pe un blog/site relevant pentru nisa ta etc.

Foloseste-te de oportunitatile Social Media pentru a-ti promova teaser-ul in fata unei audiente cat mai targetate.

  • Making of

O alta metoda prin care sa aduci produsul cat mai aproape de public este sa le arati procesul de creatie din spatele acestuia. Indiferent ca vrei sa faci o lansare de produs cu bijuterii handmade, o pereche de pantofi, o tableta sau un acoperis, cu siguranta poti prezenta imagini sau un video cu metoda prin care a fost realizat produsul.

cum-se-face

De asemenea, poti posta pe social media materiale cu echipa ta, surprinsa in plin proces de pregatire a noului produs.

In textele tale spune-le oamenilor cum lucrati din greu pentru a le pregati o noua surpriza sau cate zile au mai ramas pana la lansare.

  • Concurs pe retelele de socializare

O alta metoda de pregatire a audientei este organizarea unui concurs pe Facebook sau Instagram.

Ai grija la politica de desfasurare a concursului (sa nu incalci regulile platformei utilizate) si la tipul de concurs.

Acesta trebuie sa aiba legatura cu noul tau produs: de exemplu, daca lansezi o carte de bucate, are sens sa faci un concurs cu retete, imagini cu cel mai frumos tort etc.

De asemenea, alege cu grija metoda de desemnare a castigatorului, pentru ca nu vrei sa te trezesti dupa cu o multime de gospodine furioase pe pagina ta.

Citeste si: La Ce Sa Te Astepti Cand Lansezi Primul Tau Magazin Online

O lansare de produs este atat stiinta, cat si arta si se realizeaza conform unui proces.

In articolul de astazi, prima parte a unui mic ghid pentru lansarea unui nou produs, am discutat despre etapa de pre-lansare, ce iti pregateste lead-uri calificate sa cumpere imediat ce lansezi produsul.

Astazi ti-am oferit o multime de idei si sfaturi insa, din ceea ce tine strict de promovare, nu trebuie sa le aplici pe toate.

Aliniaza recomandarile din articol la bugetul de care dispui si la caracteristicile afacerii tale.

Te-am facut curios cu articolul de astazi? Vrei sa iti deschizi un magazin online si sa iti lansezi afacerea in forta? Te invit sa incerci gratuit platforma noastra eCommerce, Gomag: iti asigura suportul de care ai nevoie pentru a vinde, fara ajutorul unui programator.

Vezi aici partea a 2a a seriei:

Cosmin Daraban