A gresi e omeneste… insa unele greseli dor sau costa mai mult, in special cand la mijloc e vorba de afacerea ta.
Partea ”buna” e ca trecem cu totii prin asta. Arata-mi orice antreprenor cunoscut, din tara sau din afara, si cu siguranta fiecare are o poveste a unui esec.
De exemplu, Aurelian, partenerul meu de business spune ca ”Una dintre cele mai proaste decizii pe care le-am luat ca antreprenor la inceput a fost si aceea de a angaja prieteni. Granitele dintre relatia personala si cea profesionala devin, de obicei, blurate cand faci asa ceva.
Si ceva mai mult – unul dintre prietenii mei fost angajat a plecat din firma cu tot cu codul nostru de baza, pe care a inceput sa il foloseasca dezvoltand pentru firme concurente”.
Experiente legate de esec au si multi dintre clientii nostri, cum este cazul lui Alin Trusca (EVOhoreca), care a lansat primul magazin online de mobila din Romania, ce a intrat in faliment in urma crizei din 2008.
Ulterior, a repornit magazinul, cu un model nou de business, ce a ajuns acum la cateva milioane de euro cifra de afaceri.
Inainte sa vorbim despre succes, cred ca e cel mai indicat sa ne uitam la ce se intampla in spatele unui startup si la potentialele greseli pe care le poate face un antreprenor la inceput de drum.
E important sa inveti din greseli, insa partea interesanta e ca poti invata si din greselile altora 🙂
Asadar, pentru azi, ti-am pregatit un material usor de citit despre cele mai frecvente greseli, dar si despre cele mai simple metode prin care sa minimizezi riscurile, atunci cand esti la inceput.
In contextul economic, politic si social de azi, e cu atat mai important sa le cunosti, pentru a lua deciziile potrivite pentru tine si afacerea ta.
Cuprins Cum sa eviti greselile de incepator si sa minimizezi riscurile
Top 10 greseli pe care le fac antreprenorii incepatori
- Subestimezi timpul si efortul pe care trebuie sa il depui
- Nu calculezi costurile sau nu reusesti sa calculezi costurile
- Ignori tendintele si cererea din piata
- Nu stii cum sa iti diferentiezi afacerea (in afara de pret)
- Incerci sa le faci tu pe toate cand, de fapt, ai nevoie de ajutor profesional
- Subestimezi competitia sau alti factori externi din piata
- Iti cunosti audienta doar vag
- Alergi dupa perfectiune sau gandesti la o scara prea mare de la inceput
- Te astepti la rezultate prea repede, asadar iti pierzi motivatia prea usor
- Iti concentrezi energia doar pe crearea business-ului sau produselor, si ignori partea de marketing si vanzari
Metode pentru minimizarea riscurilor in business
- Fa o analiza a riscurilor specific pentru afacerea ta
- Evalueaza periodic finantele afacerii tale
- Respecta reglementarile legale
- Investeste in fidelizarea clientilor
- Cumpara asigurari pentru potentiale riscuri
- Colaboreaza cu multipli parteneri si furnizori
Top 10 greseli pe care le fac antreprenorii incepatori
Pentru a stii ce greseli sa eviti, in primul rand, trebuie sa stii care sunt acestea, nu-i asa?
Asadar, hai sa vedem un top al celor mai frecvente greseli de incepator si cum sa iti abordezi planul de business, astfel incat sa eviti sa cazi in capcanele respective:
1. Subestimezi timpul si efortul pe care trebuie sa il depui
Crearea unui business cere o investitie colosala de timp si efort… chiar si atunci cand e un side hustle.
Lucruri precum invatarea si intelegerea numerelor tale, construirea de procese, alegerea instrumentelor potrivite si executia ideilor tale dureaza. Pana ajungi in momentul in care ai o infrastructura de lucru, vei cheltui mult timp, energie si efort.
Tocmai de aceea, documenteaza-te astfel incat sa iti setezi niste asteptari realiste si sa iti imbunatatesti fluxul de lucru de la zi la zi.
Citeste si: Top functionalitati Gomag de folosit in magazin daca esti incepator
2. Nu calculezi costurile sau nu reusesti sa calculezi costurile
Cele mai multe idei de business par profitabile la prima vedere. Mai ales daca vrei sa faci ceva asemanator cu o alta idee ce a functionat deja pentru alte persoane.
Dar cand incepi sa te uiti la detalii si la numere, nu mai e totul atat de roz. Ceea ce functioneaza pentru altii, s-ar putea sa nu o faca si pentru tine.
Trebuie sa fii realist si sa iei in calcul toate potentialele costuri si venituri, sa intelegi cum functioneaza cash flow-ul si sa iti faci planuri financiare bine stabilite.
Cand stii ce costuri te asteapta, eviti sa iti risipesti resursele financiare.
De asemenea, tine cont de faptul ca vei avea costuri. Nu poti crea un business cu 0 fonduri. Iar cand faci ceva nou, e sigur ca vor aparea si lucruri neprevazute.
Rezerva un buget cat mai amplu posibil pentru start.
Citeste si: 10 Functionalitati Gomag care te ajuta sa economisesti bani
3. Ignori tendintele si cererea din piata
Nu e suficient sa vrei personal sa deschizi un anume business.
Vezi tu, uneori audienta tinta pentru un anumit produs sau o anumita afacere e prea mica. Alteori, nevoia clientilor e satisfacuta deja de un alt produs, iar intrarea ta pe piata ar fi conditionata de o perioada prelungita de educare a audientei.
Sau pur si simplu nu exista cerere in piata pentru produsele sau serviciile pe care vrei sa le vinzi – poate trendul a trecut, poate oamenii nu sunt inca pregatiti sau deschisi pentru produsele tale etc.
Invata sa aliniezi ceea ce vrei sa faci, cu cererea prezenta in piata pe care vrei sa o abordezi.
Documenteaza-te inainte. Fa o analiza de piata, pune intrebari pe grupurile de profil sau incepe chiar cu un MVP ori o oferta de precomanda – vezi daca oamenii sunt receptivi la mesajele tale si exista o intentie de cumparare.
Nu vrei sa iti investesti efortul, timpul si banii intr-o idee care, de fapt, nu este viabila.
Citeste si: Analiza SWOT – cand si cum o faci pentru ca magazinul tau online sa creasca
4. Nu stii cum sa iti diferentiezi afacerea (in afara de pret)
In primul rand, retine ca majoritatea oamenilor nu cumpara produse pentru functionalitatile lor, ci pentru rezultatele si experienta pe care o vor aduce acestea in vietile lor.
De aici iti dai seama cat de important este modul in care iti pozitionezi business-ul pe piata.
Dincolo de preturi – in care nu te poti bate la nesfarsit fara sa afectezi serios marja de profit – exista, insa, o multime de elemente, servicii si experiente pe care le poti oferi, astfel incat sa creezi o propunere unica de valoare si diferentiatori puternici pentru afacerea ta.
De asemenea, invata cum sa iti comunici clar propunerea unica de valoare.
Chiar daca produsele tale au beneficii sau caracteristici distincte, comunicarea defectuoasa a UVP-ului catre publicul tinta va deveni un obstacol.
Analizeaza si optimizeaza UVP-ul si diferentiatorii, pana ajungi in punctul in care ii poti defini extrem de clar – iti va fi mai usor, astfel, sa ii folosesti in strategia ta de marketing si comunicare.
Citeste si: Vand un produs obisnuit, am sanse sa fac profit?
5. Incerci sa le faci tu pe toate cand, de fapt, ai nevoie de ajutor profesional
E normal ca la inceput sa fii omul bun la toate. Poate nu ai timp sau bani pentru a angaja si esti prea ocupat sa mentii pe cont propriu afacerea pe linia de plutire.
Intr-un fel, e ok sa se intample asta, pentru ca ai ocazia sa inveti in detaliu cum functioneaza fiecare pare a business-ului tau. Problema e cand ramai prins in acelasi ciclu.
Solutia? Odata ce ajungi la o infrastructura decenta, vezi daca e momentul sa angajezi sau sa externalizezi anumite aspecte.
Construirea unei echipe solide merita intotdeauna efortul si, prin alegerea oamenilor potriviti, ai potentialul de a-ti recupera investitia inzecit.
Elibereaza-ti timpul tau, pentru a te ocupa de lucrurile cu adevarat importante, astfel incat afacerea sa avanseze in directia dorita si sa creasca sanatos.
Citeste si: Creste performanta magazinului tau externalizand aceste 10 task-uri [Podcast]
6. Subestimezi competitia sau alti factori externi din piata
Multi antreprenori subestimeaza competitia din nisa aleasa, si presuspun ca produsele sau serviciile oferite sunt suficient de unice astfel incat sa iasa singure in evidenta.
Acorda-ti timp pentru a analiza si a intelege cine sunt competitorii tai, pentru a veni cu elemente care sa diferentieze afacerea. Asa eviti sa copiezi ce fac ceilalti.
Citeste si: Cum sa ne diferentiem cat mai bine de competitori
7. Iti cunosti audienta doar vag
Necunoasterea audientei duce la probleme in comunicarea si promovarea afacerii tale.
Mai mult, aceasta poate duce la pierderi financiare serioase, cand incerci sa iti transmiti mesajele catre oamenii nepotriviti, care nu sunt interesati de oferta ta.
Asigura-te ca stii catre cine vei face primele vanzari.
Si nu ma refer la modul general, ci la oameni reali, specifici. Intelege care sunt provocarile si grijile lor in acest moment, ce solutii cauta.
Analizeaza cum considera ca ar trebui sa arate sau ce ar trebui sa contina solutiile dorite si unde au obiceiul sa le caute. Si nu ezita sa faci teste practice pentru a evalua intentia de cumparare – cu precomenzi, de exemplu.
Citeste si: Descopera avatarul de client pentru afacerea ta – cui vinzi [Podcast]
8. Alergi dupa perfectiune sau gandesti la o scara prea mare de la inceput
O alta greseala frecventa in randul antreprenorilor incepatori este ca isi investesc resursele si energia in ce nu trebuie.
Oamenii sunt super entuzismati sa optimizezi si reoptimizeze conceptul de business, design-ul magazinului online, paginile social media, cartile de vizita, spatiul de lucru, masina sau masinile firmei sau sa caute noi investitori si credite.
Cauta sau au tot felul de argumente filozofice si alte bull$#!Turi pentru a procrastina si a amana lansarea afacerii.
Problema e ca nu esti om de business pana cand nu AI, propriu-zis, business-ul (iar acesta merge, atrage vanzari, functioneaza cumva).
Cu alte cuvinte, concentreaza-te sa atragi si sa vinzi catre oameni reali care te platesc bani reali.
Pe primul loc sunt clientii platitori. Orice altceva e secundar.
Rezista tendintei de a face totul perfect din prima. Rezista presiunii de a merge la nivel mare din prima.
Incepe, chiar si cu ceva de care nu esti 80% multumit, si imbunatateste pe parcurs. Concentreaza-te sa obtii prima suta de lei, iar de-acolo scaleaza.
Citeste si: Cheia succesului in business, secrete de marketing si alte mituri pentru antreprenori
9. Te astepti la rezultate prea repede, asadar iti pierzi motivatia prea usor
Succesul nu se masora in luni… ci in ani.
Pana si business-urile care par sa fi avut succes peste noapte, au presupus, de fapt, ani intregi de esecuri, de incercari si reformulari.
Daca ai asteptari gresite sau incepi un business cu obiectivul nepotrivit in minte – doar sa faci bani, de exemplu, e incredibil de usor sa esuezi rapid.
Orice antreprenor incepator sau business nou trece printr-o curba de invatare, ce poate dura.
In acelasi context, o alta greseala este sa iti risipesti profitul in loc sa il revinvestesti in business.
Profitul castigat din primele vanzari nu reprezinta fondul tau de vacante sau de cumparat lucruri scumpe in mod inutil.
Foloseste-l cu intelepciune, pentru a sustine viitoarele vanzari si a creste afacerea.
Citeste si: Secretele unui business care dureaza
10. Iti concentrezi energia doar pe crearea business-ului sau produselor, si ignori partea de marketing si vanzari
Degeaba ai cel mai tare business posibil sau cel mai extraordinar produs. Daca nu il faci cunoscut in piata, nimeni nu va stii sa il cumpere.
Incepe prin a imprastia vestea printre prieteni, fa-ti afacerea cunoscuta prin toate metodele gratuite posibile, fa video-uri interesante cu produsele tale si investeste cel putin un buget minim in reclame platite.
Cu cat mai multa lume stie despre afacerea ta, cu atat ai mai multe sanse sa vinzi. Iar fiecare client, cu strategia potrivita, iti poate aduce ulterior alte comenzi si alti noi potentiali clienti.
Citeste si: Mini checklist de marketing in eCommerce pentru incepatori
Metode pentru minimizarea riscurilor in business
Realist vorbind, riscurile nu pot fi eliminate complet. Dar adoptarea unor strategii proactive te poate ajuta sa reduci impactul acestora si sa-ti dezvolti afacerea cu incredere.
Uite cateva metode simple pe care le poti implementa:
1. Fa o analiza a riscurilor specifice pentru afacerea ta
Fiecare business are un set unic de provocari si riscuri.
Un prim pas este sa faci o analiza detaliata a acestor riscuri. Vezi ce poate merge gresit in fiecare aspect al afacerii tale – de la furnizori, la logistica, relatii cu clientii sau tehnologie.
O analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) te poate ajuta in acest sens.
Citeste si: 7 greseli ale antreprenorilor in online
2. Evalueaza periodic finantele afacerii tale
Fa evaluari regulate ale situatiei tale financiare, inclusiv analiza veniturilor, cheltuielilor si datoriilor.
Pastreaza o rezerva financiara pentru situatii neprevazute si analizeaza periodic rentabilitatea produselor sau serviciilor pe care le vinzi / oferi.
3. Respecta reglementarile legale
Cred ca e clar de ce.
Asigura-te ca esti mereu la curent cu legislatia aplicabila domeniului tau de activitate, in mod specific.
Asa eviti amenzi, litigii sau alte consecinte negative. Investeste in consultanta juridica, daca e nevoie, pentru a avea siguranta ca respecti toate cerintele legale.
4. Investeste in fidelizarea clientilor
Cu riscul de a spune un cliseu, adevarul e ca clientii loiali sunt coloana vertebrala a oricarui business.
Investeste in relatia cu clientii existenti, pentru ca asa reduci riscul pierderii lor in favoarea concurentei.
Ofera experiente de cumparare placute, programe de loialitate sau reduceri personalizate pentru a-i pastra aproape.
De asemenea, feedback-ul clientilor existenti este un ghid credibil pentru imbunatatirea constanta a produselor si serviciilor tale.
5. Cumpara asigurari pentru potentiale riscuri
Asigurarile sunt o metoda simpla, dar care functioneaza pentru a te proteja impotriva unor situatii neprevazute.
De exemplu, ia asigurari pentru echipamente, locatii, sanatate sau raspundere civila. Analizeaza ce tipuri de asigurari sunt relevante pentru afacerea ta si alege-le pe cele potrivite.
6. Colaboreaza cu multipli parteneri si furnizori
Dependenta de un singur furnizor sau partener – la fel ca dependenta de un singur canal de marketing – poate creste riscurile in cazul unei probleme care apare din senin.
Colaboreaza cu mai multi parteneri pentru a diversifica sursele de aprovizionare sau canalele de distributie. Asa reduci impactul unei eventuale rupturi in lantul de aprovizionare.
Citeste si: Lucrurile ascunse care te impiedica sa vinzi si sa scalezi
Drumul spre succes in business e presarat cu multe greseli, bariere, provocari si riscuri.
In special atunci cand nu ai experienta, care sa iti dezvolte reflexe pentru reactii rapide.
Cea mai buna metoda prin care sa simplifici acest drum e preventia si implicarea continua.
Sper ca articolul de azi sa iti fie de folos pentru a-ti face o idee pentru ce te asteapta, dar si pentru cum sa iti optimizezi asteptarile si directia in business. Nu e usor, dar nici imposibil nu e 🙂
Spor la vanzari si, nu uita, suntem aici sa te sustinem pe parcursul drumului tau spre succes.
Nu ma crezi pe cuvant? Nici nu trebuie.
Incearca platforma gratuit pentru 15 zile si convinge-te pe cont propriu ca este solutia potrivita pentru ca afacerea ta sa vanda, sa creasca si sa scaleze in online!
- Cum sa eviti greselile de incepator si sa minimizezi riscurile - decembrie 3, 2024
- Reguli de aur cand vrei sa vinzi pe Pinterest - noiembrie 26, 2024
- Idei si organizare pentru procesul de productie in compania ta - noiembrie 19, 2024