Sa supravietuiesti pe piata ecommerce cu o rata de conversie decenta, cu un stoc bogat si cu elementele esentiale pentru o buna experienta a utilizatorilor – pentru asta se lupta zi de zi proprietarii de magazine online.
In decursul a doua saptamani, alaturi de colegul meu Cosmin Daraban, am reusit sa analizez si sa observ si eu unele nereguli la magazinele online inscrise in competitia GPeC 2017, la prima etapa de jurizare.
Desigur ca in aceasta jurizare ideea este sa ne raportam la cazuri ideale, sa avem in minte magazinele online din afara si nu numai, foarte bine puse la punct, magazine la care toate functionalitatile merg struna, magazine cu focus pe marketing, cu instrumente utile pentru a vinde online; insa totusi, inca exista magazine care duc lipsa de elemente esentiale, magazine in care nu gasesti o pagina “Despre noi” bine optimizata, in care se omit date si informatii de baza in pagina de confirmare a comenzii si multe altele.
Scriu astazi acest articol cu scopul de a e evidentia bunele practici si de a pune in prim plan importanta detaliilor de care inca nu se tine cont in eCommerce.
Elemente recomandate in pagina “Despre noi”
Aici se infiripa relatia magazin-client. Aici este locul unde putem deveni personali cu utilizatorii, unde le putem arata cine si cati suntem, le putem transmite in ce valori credem si pe ce baze am construit business-ul actual. Majoritatea magazinelor online nu afiseaza, totusi, aceasta parte umana, nu abordeaza nici un tip de comunicare, in cele mai multe cazuri regasind in pagina doar un scurt text de cateva randuri cu banalul istoric, fara elemente grafice, fara echipa sau testimoniale.
Este de inteles ca un start-up, de exemplu, probabil nu detine inca elemente precum testimoniale reale sau o adevarata poveste in spate despre crestere si evolutie. Cu siguranta insa, cu totii am putea ambala aceasta intr-o adevarata pagina de jurnal a magazinului.
- Echipa – Ai 2-3 oameni in spate? Ai 100? Esti doar tu? Perfect! Afiseaza-te! Cu fotografie sau fara, o sectiune in pagina Despre noi cu oamenii care iti sunt alaturi creste mult credibilitatea vizitatorilor in brand/magazin.
- Imagini sediu – iti desfasori activitatea intr-un birou/depozit? Ai o hala super mare in care ai putea capta niste panorame frumoase? Sau poate ai sediul intr-o cladire in centrul orasului. In oricare dintre cazuri, indicat este sa dai viata acestei pagini folosind fotografii de genul – sa transmiti vizitatorilor ca in spate sunt oameni exact ca tine care doar isi fac treaba.
- Mentiuni – iti amintesti acum ca ai luat parte anul trecut la un interviu legat de afacerea ta. Ei bine, mentioneaza acest lucru. Ataseaza un video/un link spre un ziar online; toate ajuta vizitatorul sa realizeze conversia finala.
Citeste si: Ce Trebuie Sa Cuprinda Pagina Despre Noi
Rezultatele cautarii – disponibilitate stoc, numar de produse
Pagina cu rezultatele cautarii este pagina pe care putem oricand da vina pentru nerealizarea unei comenzi. Aici conversatia intre utilizator si magazin trebuie sa duca la o conversie reusita.
Utilizatorul isi exprima nevoia ca o interogare: practic, cauta produsul dorit. Pe de alta parte tu, ca magazin, revii cu raspunsul ca un set de rezultate. Pagina trebuie sa ofere neaparat o oportunitate de a ne angaja intr-un dialog in care sa ghidam nevoile de informare ale utilizatorilor.
Putine magazine online ofera informatii esentiale precum numarul de produse disponibile in urma cautarii si disponibilitatea stocului in pagina cu rezultatele cautarii. Aceste detalii trebuie gandite dinainte, insa intr-adevar, trebuie ca si platforma sa coopereze si sa permita.
Este foarte important ca magazinul sa returneze utilizatorilor rezultatele cu toate datele exacte, ori altfel acestia nu vor avea incredere in instrumentul de cautare oferit de site-ul tau. Prin urmare, este esential ca prioritatea ta in aceasta pagina sa fie punerea la dispozitie a rezultatelor relevante, iar cele mai importante rezultate sa fie cele care apar pe prima pagina.
Omiterea diferentiatorilor – USP si UVP
Nu se tine cont (in masa) nici de Unique Sales Proposition, majoritatea magazinelor online avand aceiasi diferentiatori sau deloc, ori considerandu-i total irelevanti, din moment ce au ales sa ii omita. Insa nedumerirea mea a fost mereu urmatoarea:
Mi se pare ca termenul e vag pentru multi dintre noi. De multe ori ma uit si acum la elementele unui magazin online si nu imi dau seama ce vor sa transmita. Oare e, intr-adevar, acesta un diferentiator? Dar de ce il gasesc in pagina de Contact si nu in Home, evidentiat ca atare? Hmm…
O propunere unica de vanzare este ceea ce reprezinta afacerea ta, elementul pentru care este recunoscuta. Gandeste-te, de ce ai recomanda serviciile/produsele tale cuiva? Ei bine raspunsul la aceasta intrebare este exact ceea ce ar trebui sa fie USP-ul.
Este ceea ce te stabileste, ca pozitie, inaintea competitorilor tai. In loc sa incerci sa transmiti faptul ca magazinul tau le are pe toate, ca esti cunoscut pentru oferta ta larga de produse in site, alege sa reprezinti ceva specific transmitand propunerile unice de valoare si de vanzare.
Recunoasterea erorilor de scriere in rezultatele cautarii
Sincer, aceasta este o buna practica foarte rar intalnita la magazinele online din Romania si reprezinta un colac de salvare pentru multi vizitatori. Pe langa ca ii scutesti de cateva click-uri inutile, oferi un plus valoare, transmiti faptul ca developerii tai chiar isi fac treaba.
In cazul in care un utilizator scrie gresit un termen in bara de cautare iar magazinul online e incapabil sa detecteze acest lucru, le poti arata rezultatele pentru termenul de cautare ghicit si cel „corectat”.
Exemplu: “Oops! Cautarea pentru latpop nu a generat rezultate. Ai vrut sa scrii laptop?”
Acest lucru elimina orice frustrare care ar putea fi cauzata de returnarea incorecta a rezultatelor si fortarea utilizatorului de a retasta termenul in bara de cautare.
Repartizare produse cu caracteristici comune in pseudo-categorii
Nu multe magazine ofera aceasta functionalitate, mai probabil o regasim doar la cele cu foarte multe produse, apartinatoare ale niselor fashion, IT, bio, bebe, carti si reviste.
Aceasta presupune promovarea produselor din categorii diferite intr-o singura categorie. De exemplu, categorii precum:
- „Festival” – foarte util pentru nisele fashion care doresc sa adauge aici toate produsele din site care se potrivesc tinutelor de festival: fuste denim, pelerine, palarii, ochelari de soare, tricouri cu print-uri, sandale, borsete etc.
- „Plaja” – de ajutor in magazinele online cu specific bio, cosmetice, magazine care vor sa stocheze toate produsele de tip lotiuni solare, balsam buze cu SPF etc., intr-o singura cateogrie sezoniera.
- “Gaming” – categorie utila pasionatilor de jocuri PC unde se pot regasi produse precum mouse gaming, cooler, rami, mousepad, casti audio & microfon PC.
Daca magazinul tau se regaseste intr-una din nisele in care aceste pseudo-categorii functioneaza, este necesar sa se puna in practica functionalitatea. Oferi instant vizitatorului usurinta in navigare, acoperi masele de oameni interesati intr-un segment anume, oferi sentiment de apartenenta, arati ca intr-adevar te ocupi frecvent de gestionarea magazinului.
Citeste si : Goana Dupa Nisa De Aur Pentru Magazinul Tau Online
Magazinele ignora bunele practici in Thank You page
Se intampla destul de frecvent incat sa fie neaparat punctat in articol. Majoritatea magazinelor online inca nu au implementate in pagina de confirmare optiuni precum incurajarea crearii unui cont, incurajarea abonarii la newsletter, programe loializare, recomandari de produse in functie de produsul comandat.
In schimb, se tine cont de aceste elemente tocmai in paginile in care nu se recomanda. Am regasit de cele mai multe ori incurajarea crearii unui cont in procesul de comanda – acolo unde atentia utilizatorului trebuie sa fie numai si numai pe campurile de completare si pe butonul “Plaseaza comanda”.
Ok, incurajarea abonarii la newsletter apare by default la multe magazine in footer; insa de ce se omite in Thank you page? Probabil este vorba de comoditate. E mai simplu sa concepi doua randuri de text (in unele cazuri nici atat) decat sa incepi chiar din acest punct sa fidelizezi clientul, sa il faci sa-si doreasca sa mai comande de la tine.
De avut in vedere pentru remediere:
- In primul rand, un client care a comandat poate fi de acum unul pierdut daca nu i-ai acordat atentia suficienta, daca nu i-ai dat un motiv sa revina, nu l-ai trimis sa te urmareasca in social media, etc.
- Apoi, risti sa transmiti oarecum ca esti interesat strict de vanzare si nu de retentia clientilor. Oferi un “multumim”, un ID de comanda si un “la revedere” mai mult sau mai putin calduros. Da, intr-adevar, detaliile esentiale se trimit in emailul de confirmare, insa aici ai posibilitatea sa devii personal, sa empatizezi, sa il inviti sa se mai plimbe prin site si sa faci un upsell frumos.
- Seteaza neaparat un program de loializare. Transmite-le (aminteste-le) ca au ajuns in locul ideal, spune-le ce sa faca mai departe, plaseaza un call to action vizibil, reaminteste-le cine esti, chiar invita-i in magazinul fizic, daca exista.
Preferi ca Thank You page-ul sa reprezinte un mesaj de multumire si atat, sa existe un URL strict ca tu sa poti seta un goal? Poti considera pagina de confirmare ca o oportunitate ratata.
Scopul principal este de a te asigura ca utilizatorii care viziteaza site-ul tau pot gasi fara efort produsul cautat – si apoi il pot cumpara rapid si usor. Surpriza ar fi ca magazinele sa respecte din ce in ce mai mult criteriile si bunele practici atunci cand optimizeaza si pregatesc magazinul pentru vanzare.
Criteriile de jurizare GPeC sunt considerate precum un audit pentru magazinele online. De aceea, magazinele dezvoltate in platforma Gomag sunt optimizate dupa criteriile GPeC. Vinde mai mult online cu ajutorul nostru!