Cu siguranta ai auzit de o gramada de ori lucrul asta “daca iti place ceea ce faci, niciodata nu va fi o munca ” sau “fa ceea ce iti place si banii vor veni”.

Da, e frumos si toate cele insa lucrurile nu sunt chiar atat de simple. O multime de oameni isi urmeaza pasiunile si sfarsesc prin a esua. In acelasi timp, sunt multi cei care fac ceea ce le place si castiga foarte multi bani.

Care e diferenta intre aceste doua grupuri?

Cum e posibil ca unii sa reuseasca in timp ce altii isi vad visul murind sub proprii ochi? Poate ii admiri pe cei care au succes dar in gand te indoiesti ca ai putea ajunge si tu in locul lor, sau chiar mai sus.

Raspunsul e usor de inteles, odata ce il cunosti: succesul depinde de viabilitatea ideii de afacere pe baza pasiunii tale si de marimea dozei de realitate pe care o iei permanent pentru ca sa nu incepi sa visezi cu ochii deschizi la tone de bani cu efort putin.

Daca vrei milioane fara efort, joaca la loto (ai o sansa, cel putin milimetrica).

Dar daca esti dispus sa castigi bani din ceea ce iubesti sa faci, prin dedicare si munca sustinuta, atunci citeste articolul in continuare si pregateste-te de treaba.

Astazi iti voi demonstra ca se poate sa iti transformi propria pasiune in profit printr-o formula simpla, in mai mult pasi, pe care trebuie sa ii urmezi intocmai.

1. Fa o lista cu idei (sau mai multe liste)

Orice afacere online, in cazul nostru, incepe cu o idee.

Dar aceasta idee nu vine la comanda, cat ai pocni din degete. Ce trebuie sa faci este sa te inarmezi cu foi de hartie, pixuri, notite autoadezive, chiar si o tabla de conferinta daca vrei.

Apoi gandeste-te la ce iti place sa faci, care sunt pasiunile tale si ce ai putea vinde pe baza acestora, ceva care sa fie util celorlalti oameni.

Vezi tu, nimeni nu va plati pentru ceva doar pentru ca TIE iti place sa faci ori pentru ca e pasiunea TA. Te gandesti, invariabil, ca ai cele mai cele produse/servicii din lume, ca vei schimba mersul lucrurilor.

Poate, dar daca produsul tau nu reprezinta o solutie pentru nevoile altor oameni, nu vei face bani. Oamenii cumpara pentru ca au o problema care ii preseaza sau o dorinta pe care simt ca trebuie sa o satisfaca.

Pune-ti urmatoarele intrebari:

  • Ce probleme pe care sunt pasionat sa le rezolv au oamenii?
  • Ce probleme am rezolvat in trecut pentru alti oameni iar reactiile lor au fost foarte bune?

Pe langa utilitate, trebuie sa te gandesti la pasiunea ta si astfel: am o pasiune-hobby sau o pasiune care poate genera venit?

E o diferenta uriasa. Poate una dintre pasiunile tale este sa creezi sisteme prin care oamenii sa scape de datorii si sa inceapa sa economiseasca mai mult pe cand cealalta e, habar n-am, sa stai pe canapea cateva ore, cu un bol mare de chipsuri in brate in fata unui maraton de The Bing Bang Theory.

Prima pasiune e generatoare de venit. A doua e un simplu hobby care te face sa te simti confortabil si nu iti va aduce clienti la usa magazinului tau online.

Din nou, intreaba-te:

  • Dintre toate lucrurile de care sunt pasionat, care rezolva o problema presanta acum pentru oamenii din jur?
  • Care dintre pasiuni este mai mult pentru propriul meu confort?

Daca te blochezi in procesul de brainstorming, iata un sfat: ia zece etichete autoadezive si trece pe ele 10 arii de interes / de care esti pasionat.

Ori poti lista niste lucruri care nu iti convin si sa te gandesti la solutii pentru acestea, pe care le vei da apoi celorlalti (nu strica sa fii mai atent la conversatiile cu oamenii din jur si la chestiile de care se plang).

Cu cat mai adanc mergi la sursa problemelor in raport cu pasiunile tale, cu atat vei identifica mai multe idei de potentiale afaceri. De la o idee la alta, sigur vei ramane la sfarsit cu marea idee (dar tine-le aproape si pe celelalte).

Nu uita sa notezi si cateva functionalitati / beneficii ale solutiei tale, la modul general.

test-idee-business

Citeste si: 4 Moduri Prin Care Sa Ajungi La Ideea Perfecta De Business

2. Cerceteaza piata

De-abia acum incepe ce e mai greu. Trebuie sa iti demonstrezi viabilitatea ideii tale.

Primul lucru pe care il ai de facut este sa intri pe Google si sa incepi sa cauti afaceri existente care fac deja ceea ce vrei si tu sa faci. Noteaza-ti site-urile care par cele mai interesante / populare si consulta-le. Vezi ce vand acestea si care sunt preturile pe care le cer.

Cauta pe produse, functionalitati, arii de expertiza sau piete specifice. Uita-te la rezultatele organice dar nu ignora nici reclamele PPC pe search pentru cautarile tale. Daca apar multe reclame in pagina cu rezultate, cel mai probabil ideea ta se vinde bine.

Foloseste si Keyword Planner si noteaza sugestiile de cuvinte cheie, deoarece deja sunt cautate si de altii ce isi doresc o solutie pentru problemele cu care se confrunta.

De asemenea, poti intra in site-urile marilor jucatori din eCommerce, atat din tara cat si din strainatate – vei gasi cateva idei (vezi eMag, Amazon etc.). Totusi, orienteaza-te spre o nisa si nu visa ca o sa ajungi la nivelul lor (cel putin nu inca).

Tot acum e momentul sa te gandesti la un public tinta, atat principal cat si secundar.

Nu poti sa vinzi oricui, oamenii din sectorul demografic 18-65 de ani nu sunt audienta pe care o targetezi.

Imagineaza-ti specific catre cine vrei sa vinzi: poate fi vorba de mamici care stau acasa, pasionatii de fotbal sau alte sporturi, barbatii cu un stil de viata scump, oamenii care iubesc masinile, cuplurile aflate in prag de casatorie etc.

Faptul ca te gandesti de pe acum cine este segmentul de trafic catre care te adresezi te va ajuta enorm mai tarziu, atunci cand vine momentul sa iti cladesti afacerea propriu zisa.

avatar client

3. Gandeste-te la moduri in care poti castiga bani din ceea ce iubesti sa faci

Acum ca ai o lista cu potentiale idei si ai verificat piata, e timpul sa te gandesti practic cum vei scoate bani din pasiunea ta. Vom merge pe exemplul accesoriilor handmade:

  • Creezi, pur si simplu – acesta este modul in care profiti literal de pasiunea ta. Iti place sa creezi accesorii handmade (lantisoare, cercei, brose, inele, bratari etc.)? Atunci incepe sa creezi. Apoi le poti vinde in site-uri specializate (cum e Breslo) sau in parteneriat cu altcineva.
  • Vinzi – poti sa mergi la targuri, sa iti deschizi un stand intr-un centru comercial cunoscut, sa iti deschizi un magazin fizic sau, ce iti recomand personal, un magazin online. Un shop online te va scuti de grija chiriei si a muncii enorme de organizare pe care o presupune o locatie fizica si iti va da timpul necesar pentru a creea produsele.
  • Vorbesti despre pasiunea ta – poti creea un blog, un ghid sau o carte despre pasiunea ta pe care sa le promovezi agresiv astfel incat sa devii un expert in domeniu
  • Impartasesti din cunostintele tale – poti crea un site de membership cu tutoriale, cursuri si ghiduri despre ce, cum si de ce accesorii handmade pentru cei interesati
  • Investesti – poti sa investesti intr-o afacere existenta legata de pasiunea ta sau intr-o aplicatie care ii invata pe oameni cum sa creeze brose handmade, de exemplu
  • Organizezi un eveniment – poti organiza un eveniment dedicat accesoriilor handmade, cu mesteri la nivel local, zone de curs si targ de vanzare a accesoriilor create
  • Mentenanta – poti inchiria o locatie unde sa te ocupi de reparatia si ajustarea bijuteriilor astfel incat acestea sa nu fie aruncate.

Idei sunt cu miile. Cel mai important este sa vezi atat punctele tari cat si punctele slabe ale ideii tale si sa nu te ia valul. Gandeste-te la un mod de monetizare a ideii tale care este atat POSIBIL cat si PROFITABIL, altfel vei regreta mai tarziu.

4. Fa-ti un model de business si un plan de afacere

Odata ce ai trecut peste cele 3 etape de mai sus, e momentul sa scrii pe hartie in amanunt CUM vei trece la treaba. In acest moment intervin modelul de business si planul de afacere.

Practic, modelul de business cuprinde propunerea ta unica de valoare (ce te face diferit de toti ceilalti concurenti de pe piata si ce oferi clientului), categoria de clienti catre care te adresezi precum si modul de gestionare a costurilor si veniturilor.

Continuand, planul de afaceri desi este un lucru legat de modelul de business, presupune de fapt masurile aplicate pe parcursul unui interval de timp setat pentru a aduce vizibilitate si a promova afacerea.

Stabileste viziunea afacerii si segmentul de clienti si apoi modul in care vei duce afacerea sub ochii acestora. Acest lucru te va ajuta sa aplici orice strategie de promovare in mod organizat si controlat, pentru a evita crizele sau, sper sa nu fie cazul, falimentul.

5. Pe drum, nu iti pierde pasiunea

Cu cat business-ul tau creste, cu atat sarcinile repetitive si problemele iti vor seca energia si entuziasmul de la inceput.

Pentru fiecare dintre noi se intampla acest lucru insa diferenta o face modul in care alegem sa ne pastram pasiunile in viata.

Cum eviti sa ajungi sa iti urasti afacerea? Implica-te mai mult in aspectele legate de business care iti plac cel mai mult.

Afacerea ta va deveni aproape la fel de pretioasa ca si familia ta, in special pentru faptul ca te-ai implicat atat de mult in cresterea ei de la o simpla idee pana la un business care sta in picioare si nu are de gand sa cada prea curand.

Cu siguranta iti va fi greu sa renunti la controlul asupra tuturor aspectelor ce tin de ea insa acesta e adevarul: daca vrei sa vinzi si sa iti cresti afacerea, nu vei reusi de unul singur ci te vei trezi ca urasti ceea ce iti placea atat de mult inainte.

Citeste si: Cum Sa Iti Faci Propria Afacere Fara Sa Ai Experienta

6. Externalizeaza sarcinile care nu iti fac placere

Stiu, e greu sa ai incredere si sa externalizezi catre oameni sau echipe care, poate tu crezi ca nu au cum sa iti inteleaga afacerea. Insa exact lucrul asta trebuie sa il faci.

Uneori e vorba de task-uri care nu iti plac nicicum sau aspecte pentru care nu ai cunostintele sau experienta necesara.

Pentru realizarea acestora ai nevoie de resurse mari de timp, efort si cunostinte insa nu uita care este de fapt scopul calatoriei tale: ai cautat o idee de afacere pentru a invata cum sa faci logistica? Ti-ai facut o afacere pentru ca ai vrut sa inveti marketing sau programare?

Ma indoiesc sincer.

Scopul tau si al tuturor oamenilor de afaceri este sa vanda, sa schimbe un lucru care ii deranjeaza si sa ofere celorlalti (si lor insisi) o solutie. Cunostintele de marketing, programare si timpul de care ai nevoie pentru a invata nu iti platesc facturile.

Iar timpul e si asa scurt, ca sa il mai investesti in aspecte pe care oricum le poti externaliza cu incredere spre o persoana sau o echipa.

Evident, conteaza foarte mult si pe cine alegi. Ca sa iti dau un exemplu pozitiv, Florin Neag, CEO-ul BeWater, una dintre afacerile de succes din portofoliul Gomag, ne-a declarat intr-un interviu ca in 2016 cifra sa de afaceri s-a dublat pana la 120 000 euro, cu un aport de 70-80% doar din partea echipei SilkWeb & Gomag. Poti vedea interviul integral aici.

Astfel de rezultate trebuie sa le urmaresti si tu, in conditiile pe care le-ai auzit si la interviul cu BeWater.

Implicarea, dedicarea si comunicarea cu oamenii catre care externalizezi sunt vitale dar necesita mai putin timp, lasandu-ti la dispozitie zile intregi pentru a te ocupa de ceea ce conteaza cu adevarat pentru tine si ceea ce iti place.

gomag-meetup-bucuresti-echipa

7. Incepe de jos si lasa ganditul magic deoparte

Acest pas este dedicat visatorilor.

Uneori visatul la lucruri grandioase iti stimuleaza imaginatia insa visatul ca vei crea urmatorul Facebook sau eMag in doi timpi si trei miscari iti va face mai mult rau decat bine.

Poate ai inceput deja sa te gandesti la cine vor fi partenerii tai (branduri mari de tot), cat de perfect sa fie logo-ul magazinului tau online, cum sa arate cartile tale de vizita pentru a nu fi aruncate la gunoi imediat ce le inmanezi etc. etc.

Te impiedici in lucruri prea mici, chestiile extra care, de fapt, nu te ajuta sa iti duci afacerea mai departe.

Incepe de jos si mergi cu pasi mici: de la crearea magazinului, la lansarea acestuia si strategii practice de crestere.

Ocupa-te de logistica, dedica timp pentru a vorbi personal cu clientii si nu iti imagina deja cum stai confortabil in scaunul tau de birou super scump, la un computer prea scump pentru ceea ce iti permiti, privind de sus la angajati, parteneri, clienti si tot ceea ce te inconjoara.

Nu visa sa fii sef, pentru ca sefi isi doresc toti sa fie. In schimb, fa tot ce iti sta in putiinta sa fii un lider, un om care conduce in timp ce are in minte grijile si sperantele celor care depind de el.

Asa, ai cele mai mari sanse sa ajungi sus, impreuna cu afacerea ta si cei care conteaza pe tine.

8. Imprastie vorba despre afacerea ta

Daca vrei sa iti transformi propria pasiune in profit, atunci vestea despre afacerea ta trebuie sa ajunga la urechile cator mai multi oameni.

Fara marketing si promovare, e ca si cum ti-ai face o afacere si ai tine-o ascunsa de ochii tuturor.

Nu asa merge treaba. Castiga bani promovandu-ti afacerea printr-o abordare la 360 de grade. Foloseste marketing digital, SEO si Ads pentru vizibilitate in motoarele de cautare, Facebook si alte platforme acolo unde se afla audienta ta, aduna adrese de email si convinge proprietarii acestora sa cumpere printr-o strategie inteligenta de email marketing.

Alege o platforma eCommerce puternica pentru site-ul tau si o echipa in spatele acesteia, pregatita sa iti sustina obiectivele.

Si imbunatateste-ti site-ul mereu.

Nu ramane in acelasi loc pentru ca aspectele formidabile acum din site-ul tau, pot deveni desuete in cateva saptamani.

Online-ul te va ajuta extrem de mult sa iti cladesti si sa iti cresti afacerea. Profita de acest lucru.

Citeste si: 10 Intrebari La Care Sa Raspunzi Inainte De A Incepe Un Business

Ti se pare greu? Ti se pare usor? Sa iti transformi propria pasiune in profit nu e floare la ureche dar nici un lucru imposibil. Urmeaza formula din articolul de azi si parcurge cei 8 pasi pe care ti i-am indicat.

Creeaza-ti o afacere online pe care sa o sustii atat cu ajutorul strategiilor online cat si offline si pune-ti pe primul loc obiectivele.

Vrei sa iti pui ideea de afacere online in aplicare? Te invit sa incerci gratuit platforma eCommerce Gomag – iti vei gestiona magazinul online chiar daca ai zero experienta, deoarece nu mai ai nevoie de ajutorul unui programator.

Astept sa ne suni si sa ne vorbesti despre ideea ta. Te vom ajuta sa iti cladesti o afacere puternica, acea afacere la care visezi si pe care pana acum nu ai indraznit sa o aduci la realitate.

Cosmin Daraban