Ghidul nostru de azi iti este util daca esti antreprenor in Republica Moldova si vrei sa iti realizezi un magazin online sau detii deja o afacere offline si doresti sa iti extinzi vanzarile pe Internet.

De asemenea, vei gasi informatii utile inclusiv daca ai un business in Romania si vrei sa scalezi, accesand o piata peste granite, incepand cu Moldova.

Conform unui studiu realizat de AmCham Moldova…

… vanzarile de produse tangibile si servicii comerciale prin comert electronic in Moldova au crescut cu 15,2% fata de anul precedent, ajungand la o valoare estimata de 358,6 milioane EUR (fara TVA) in 2023.

Potentialul de crestere este, insa, foarte mare, iar prognozele arata ca, in urmatorii 3 ani, aceasta cifra poate sa creasca de 5 ori. 

Practic, se preconizeaza ca, pana in 2026, una din patru achizitii va fi facuta online, ceea ce va consolida pozitia sectorului eCommerce in economia globala (conform Expert-Grup si BNM).

In cadrul editiei Gomag MeetUp Chisinau din acest an, peste 150 de antreprenori si oameni de marketing ne-au dovedit interesul pentru aceasta piata.

Iar platforma Gomag incepe sa fie folosita de din ce in ce mai multi antreprenori din Republica Moldova pentru a-si expune si promova produsele online. 

Vezi mai jos exemplul Hermina.md!

Odata ce a inceput sa vanda cu Gomag a observat o crestere importanta in vanzari, de peste 70% in 2022 si peste 50% in 2023.

Vrei sa obtii stabilitate financiara si satisfactia de a lansa o idee profitabila? 

Descopera in ghidul de mai jos pasii potriviti de parcurs pentru a deschide un magazin online in Republica Moldova, alaturi de idei validate de marketing pentru piata locala din Republica Moldova.

Cuprins Cum iti faci un magazin online in Republica Moldova

  1. Construieste sau adapteaza planul tau de business
  2. Fa o analiza de piata, pe nisa pe care vrei sa o accesezi
  3. Cum iti faci firma in Republica Moldova + detalii legale
  4. Pune bazele brandului tau online
  5. Alege platforma de eCommerce pentru magazinul tau
  6. Populeaza magazinul cu produse si respecta bunele practici
  7. Fa o lansare spectaculoasa, care sa atraga atentia
  8. Planifica si implementeaza strategia de marketing
  9. Nu uita sa iti fidelizezi clientii

1. Construieste sau adapteaza planul tau de business

Un plan de afaceri solid e categoric primul pas cand vrei sa lansezi un magazin online in Republica Moldova. 

Iar daca detii deja unul in Romania, e cu atat mai critic, pentru ca incerci sa vinzi in Moldova, unde mediul de afaceri are propriile particularitati, sociale, legislative si economice.  

Ce trebuie sa contina planul tau de afaceri?

#1. Analiza pietei si a competitiei

  • Vezi care sunt tendintele in eCommerce din Republica Moldova. Intelege ce produse sunt cerute si care e tiparul de comportament la cumparaturile online. Mai multe despre acest subiect, la punctul 2 din acest ghid :). 
  • Studiaza concurentii din nisa pe care vrei sa intri. Vezi ce produse au, care e structura lor de preturi si cum se promoveaza. Poti invata multe din strategiile lor, dar nu le copia!

#2. Modelul de afacere

  • Poti avea un magazin online propriu (direct to consumer), poti vinde B2B (catre alte business-uri), poti vinde produse cu abonament etc.
  • Stabileste sursele de venit. In afara de vanzarea directa, poti obtine bani din servicii aditionale, abonamente, bundles din produsele existente, mystery boxes, servicii de livrare mai rapida la nivel local etc.

#3. Strategia de marketing si vanzare

  • Gandeste-te cum iti vei promova produsele si magazinul. De exemplu, poti include SEO localizat, capanii Facebook si Instagram Ads, influenceri etc. Detalii pe larg la punctul 8 din acest ghid.

promovare-magazin-republica-moldova

  • Metodele de plata pe care le vei practica. Tine cont ca, in afara de platile online cu cardul, multi clienti prefera plata la livrare (ramburs).
  • Sistemul de logistica. Avand in vedere dimensiunile tarii si infrastructura relativ buna, livrarile se pot face rapid. Alege transportatori de incredere si ofera clientilor costuri accesibile.

#4. Aspecte legale si fiscale in Moldova

  • Pentru a vinde legal, trebuie sa iti inregistrezi afacerea. In Moldova, ai mai multe forme din care poti alege. De ex., un SRL iti ofera mai multa protectie juridica, dar vine cu costuri si proceduri mai complexe de gestionat.
  • Asigura-te ca respecti legile privind protectia datelor personale (GDPR localizat) si ca site-ul tau ofera termene si conditii, politica de retur si informatii clare despre livrare si garantii.
  • Respecta legislatia fiscala. Magazinele online au de achitat anumite taxe pe venit, TVA si alte impozite care trebuie declarate si platite regulat. Pentru informatii specifice, iti recomand sa vorbesti cu un contabil local pentru a intelege exact care sunt obligatiile fiscale pe care le ai de suportat.

#5. Planul financiar

  • Fa o lista a costurilor initiale, de la deschiderea firmei, pana la hosting, stocul de produse si marketing-ul necesar pentru lansare.
  • Tine evidenta costurilor operationale (recurente). De ex., abonamentul platformei de eCommerce (daca ai ales o platforma SaaS precum Gomag), mentenanta site-ului (daca nu ai ales Gomag), salarii, depozit, ambalaje, costuri de transport si marketing.
  • Obiective si proiectii financiare. In Moldova, piata online creste constant, dar cu siguranta vei vedea fluctuatii in functie de sezon sau posibile schimbari economice.

#6. Structura echipei si management (resurse, crize, provocari)

  • Poti incepe afacerea pe cont propriu sau impreuna cu un partener, dar pe masura ce afacerea creste, sigur vei avea nevoie de ajutorul unei echipe. Colegii tai se pot ocupa de aspecte variate, de la logistica, la asistenta clientilor, administrativ, marketing etc.
  • Alege furnizorii de produse si partenerii: platforma eCommerce, transportatori, procesatori de plati, agentia de marketing etc.
  • Creeaza si mentine actual planul de rezerva – ia in calcul diverse crize si scenarii, de la schimbari in comportament, la variatii in schimbul valutar, schimbari legislative si economice, dezastre naturale etc. 

Citeste si: Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli

2. Fa o analiza de piata, pe nisa pe care vrei sa o accesezi

Analiza de piata este un pas pe care il omit multi antreprenori. 

Sigur, e posibil sa incepi la ghici, testand diverse bune practici si abordari, insa fara o planificare sistematica, business-ul tau iti poate scapa rapid de sub control.

Dupa o vreme, cand incepi sa stagnezi sau ai o echipa alaturi de care muncesti, analiza de piata devine necesara pentru a te ajuta sa identifici directia potrivita pentru afacerea ta si deciziile menite sa te faca sa cresti.

Doar in acest fel iti poti intelege piata, nisa si clientii.

Hai sa vedem, asadar, cateva aspecte legate de piata si consumatorii din Republica Moldova:

  • Populatie: 3,37 milioane in ianuarie 2024 (DataReportal).
  • Utilizatori de internet: in Moldova erau 2,14 milioane de utilizatori de internet la inceputul anului 2024 (DataReportal).
  • Plati online: Numarul tranzactiilor de plata fara numerar realizate prin intermediul comertului electronic a crescut cu 15,2 la suta in acest an (Expert-Grup si BNM).
  • Utilizatori Social Media: 1,58 milioane de utilizatori ai retelelor sociale, ceea ce reprezinta 46,8% din populatia totala (DataReportal).
  • Nise populare: moda (haine si accesorii), servicii de utilitati (electricitate, incalzire, telefonie), cosmetice si frumusete, telefoane si gadget-uri, produse alimentare, electrocasnice etc. (Statista).
  • Inflatia: preturile medii de consum in luna iulie 2024 comparativ cu luna iulie 2023 (in ultimele 12 luni) au crescut cu 4,8%, inclusiv la produse alimentare cu 4,2%, la marfurile nealimentare cu 6,4% si la serviciile prestate populatiei cu 2,8% (statistica.gov.md).

Acestea sunt doar cateva lucruri de care sa tii cont. 

Pentru o privire de ansamblu concreta, specific pentru nisa ta, iti recomand sa realizezi o analiza STEP.

Analiza STEP te ajuta sa identifici factorii din mediul extern care iti vor influenta afacerea:

  • Socio-cultural
  • Tehnologic
  • Economic 
  • Politic

Alaturi de acestia, recomandarea mea este sa acorzi atentie si factorilor demografici si legali. 

Vezi cum anume influenteaza factorii externi afacerea, in mod pozitiv vs in mod negativ, si stabileste modalitati de actiune pentru a valorifica oportunitatile externe sau de a evita amenintarile.

Nu uita sa faci si o Analiza SWOT – cand si cum o faci pentru ca magazinul tau online sa creasca.

3. Cum iti faci firma in Republica Moldova + detalii legale

Date furnizate de Ion Guțu, expert marketing digital.

Pentru a inregistra o firma in Republica Moldova, ai nevoie de urmatoarele documente si pasi:

1. Rezervarea denumirii firmei:

Poti verifica si rezerva denumirea firmei la Agentia Servicii Publice (ASP). Este necesar sa te asiguri ca denumirea nu este deja utilizata de alta companie.

2. Actul de constituire:

In functie de tipul firmei (de exemplu, SRL), vei avea nevoie de actul de constituire (statutul) sau contractul de constituire, care trebuie sa fie redactat conform legislatiei in vigoare.

3. Decizia de constituire:

Daca firma este infiintata de un singur asociat, vei avea nevoie de o decizie a fondatorului. Daca sunt mai multi asociati, se va intocmi un proces verbal al adunarii generale.

4. Dovada sediului social:

Ai nevoie de un document care sa ateste dreptul de folosinta a sediului social – contract de inchiriere, comodat, sau alt document legal.

5. Specimen de semnatura:

Reprezentantul legal al firmei trebuie sa prezinte un specimen de semnatura, care poate fi autentificat la notar.

6. Copia actului de identitate al fondatorului / asociatilor:

Ai nevoie de copia buletinului de identitate al fondatorului sau, in cazul in care sunt mai multi asociati, ale fiecaruia.

7. Declararea beneficiarilor efectivi:

Trebuie sa completezi o declaratie privind beneficiarii efectivi, conform legislatiei pentru prevenirea spalarii banilor.

8. Plata taxei de inregistrare:

Trebuie sa achiti taxa de inregistrare la Agentia Servicii Publice. Suma variaza in functie de tipul firmei si de urgenta procesului.

9. Depunerea documentelor la Agentia Servicii Publice (ASP):

Toate documentele mentionate mai sus trebuie depuse la ASP, fie in format fizic, fie electronic, daca optezi pentru inregistrarea online.

10. Eliberarea certificatului de inregistrare:

Dupa aprobarea documentelor, ASP iti va elibera certificatul de inregistrare, care confirma existenta legala a firmei.

Dupa inregistrarea firmei, mai sunt necesari cativa pasi, cum ar fi obtinerea stampilei, deschiderea unui cont bancar pentru firma, si inregistrarea la Inspectoratul Fiscal pentru obtinerea codului fiscal

De asemenea, daca ai angajati, va trebui sa ii inregistrezi la Casa Nationala de Asigurari Sociale (CNAS) si sa te asiguri ca firma este inregistrata pentru platile aferente contributiilor sociale si de sanatate.

Link inregistrare SRL: https://www.asp.gov.md/ro/servicii/persoane-juridice/21/211 

Link acte necesare: https://www.asp.gov.md/ro/intrebari-frecvente/persoane-juridice/0046 

Pentru a fi in regula din punct de vederele legal, va trebui sa achiti si o taxa locala.

Conform Clasificatorului Activitatilor din Economie din Moldova – CAEM, comertul online se incadreaza in punctul 47.91 – „comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet”.

Costul autorizatiei este stabilit de consiliile locale. 

De notat ca in acest sens nu exista niciun fel de regulamente sau acte normative si autoritatile locale actioneaza in acest caz exclusiv la propria discretie.

De aceea costul autorizatiei se deosebeste foarte mult de la o localitate la alta si variaza de la 1800 lei moldovenesti anual (la Orhei) pana la 8500 lei (la Chisinau). 

Reiesind din informatiile si documentele primariilor si consiliilor locale, care sunt in acces deschis, in majoritatea raioanelor si oraselor din Moldova nici nu exista o asemenea taxa.

4. Pune bazele brandului tau online

Odata ce ai facut planul de afacere, analiza si ti-ai creat firma, e momentul sa decizi cum va arata si cum va fi perceput business-ul tau.

Cu alte cuvinte, ai nevoie de un brand care sa fie usor de recunoscut, sa fie atractiv si memorabil pentru clientii tai.

Aspecte principale pentru constructia brandului tau online in Moldova:

Misiunea afacerii tale – motivul pentru care ea exista si problemele pe care le rezolva.

Clientii tai ideali – variaza in functie de varsta, locatie geografica, interese, obiceiuri, venit etc. De exemplu, tinerii din mediul urban pot fi mai atrasi de un brand modern si inovator, in timp ce consumatorii din mediul rural pot cauta produse traditionale, accesibile.

Identitatea vizuala – logo, nume, paleta de culori, design-ul site-ului. Pont! Domeniul web se ia de la stat cand vrei extensia .md, de pe acest site https://nic.md/ro/, cu tarif anual 450 lei moldovenesti.

Povestea brandului – foloseste storytelling pentru a formula povestea Despre Noi a magazinului. 

branding-magazin-republica-moldova

UVP (unique value proposition) – condenseaza intr-un paragraf sau o fraza ce face unic, in mod specific, afacerea ta pentru a acoperi nevoile sau a rezolva problemele audientei.

Prezenta online unitara – asigura-te ca publici mesaje uniforme pe canalele de marketing alese.

Dovezi de credibilitate – certificate, premii, distinctii, testimoniale de la clienti, UGC (continut generat de clientii tai), recomandari de la lideri de opinie.

Citeste si: Brand si logo magazin online – 10 sfaturi care te vor ajuta sa faci alegeri bune

5. Alege platforma de eCommerce pentru magazinul tau

Platforma eCommerce pe care o alegi pentru magazinul tau online iti poate economisi timp, bani si resurse pretioase, sau iti poate face viata un chin.

Ea influenteaza modul in care merge afacerea ta, dar si experienta utilizatorilor in site. 

Exista numeroase optiuni dintre care poti alege, asa ca recomandarea mea este sa tii cont de aceste intrebari esentiale pentru a lua decizia potrivita pentru tine.

#1. Care este raportul calitate-investitie al platformei?

Ai nevoie de o platforma flexibila, care sa iti ofere solutii atat cand esti la inceput, cat si pe masura ce cresti. 

De exemplu, la Gomag gasesti abonamente accesibile incepand de la 1 euro / primele 3 luni, daca ai un buget foarte redus, pana la abonamente Enterprise pentru un catalog urias de produse si necesitatile unui business cu volume mari.

Abonamentele includ sute de functionalitati, de la gestionarea produselor, la CRM nativ pentru administrarea clientilor, instrumente de marketing native cum ar fi reguli de reducere, oferte unice sau puncte de fidelitate, constructor de pagini (landing page, sales page, blog nativ gratuit), pop-ups, hellobar, dar si GoBots, singurele instrumente de automatizare native intr-o platforma eCommerce romaneasca.

Investind intr-un singur abonament ai acces, de asemenea, la 19 teme variate dintre care poti alege (echipate cu editor tema gratuit + editor CSS), mentenanta asigurata si gazduirea continutului magazinului. 

#2. Are integrari, de preferat incluse, cu furnizorii de servicii din Moldova?

Pentru a functiona cum trebuie, magazinul tau online ar trebui sa poata fi integrat usor cu furnizorii locali de servicii, cum ar fi procesatori de plati sau transportatori. 

In acest sens, la Gomag ai integrari gratuite cu Victoria Bank si MAIB pentru plati, si FAN Courier Moldova, care ofera servicii de expedieri pe intreg teritoriul Moldovei (exceptand zona stanga a Niprului).

integrari-gomag-vanzari-republica-moldova

Tot la noi gasesti template-uri de facturi pregatite conform necesitatilor legale locale, dar si configurari specifice acestei piete, de la moneda, pana la tip de transport pentru creare reguli, TVA etc.

#3. Are functionalitati specifice de marketing care sa faca promovarea usoara?

    • SEO integrat: Gomag iti permite sa optimizezi fiecare pagina a magazinului pentru motoarele de cautare, cu metas manual sau automat, prin aplicatia SEO Avansat. Aceste optimizari te ajuta sa atragi trafic organic din cautarile Google sau Yandex (care este inca folosit de unii consumatori din Moldova).
    • Campanii de email marketing: Integrarea nativa cu solutii de email marketing, cum ar fi theMarketer, iti permite sa comunici recurent cu clientii, sa trimiti newslettere si sa rulezi automatisme si campanii de oferta cu impact.
    • Recuperare cos abandonat: email-ul automat de recuperare te ajuta sa iti cresti rata de conversie. Practic, asa poti contacta clientii care au adaugat produse in cos, dar nu au finalizat comanda.
    • Program de fidelizare: cu Gomag poti oferi puncte de loialitate, discounturi personalizate, si invitatii pentru prieteni. Acestea te ajuta in procesul de fidelizare a clientilor, dar si pentru implementarea unui sistem de recomandari. 
    • Google Analytics & Google Search Console
    • Feed-uri, inclusiv custom, pentru canalele locale de marketing.
    • Pixeli de monitorizare
    • Rapoarte de eCommerce si trafic, heatmaps si alte instrumente de monitorizare prin Gomag Insights.
    • Generator de descrieri de produs, pe baza de AI, cu Gomag Prompt.

#4. Iti ofera suport?

E cu totul alta poveste cand platforma ta de eCommerce este un adevarat partener de business, cu care poti interactiona frecvent, astfel incat sa afli raspunsuri la intrebari, nelamuriri sau necunostinte. 

Stresul de care te elibereaza este enorm.

De aceea, la Gomag primesti asistenta atat pe email cat si telefonic (pentru anumite abonamente), si ai acces la o documentatie masiva care iti explica, pas cu pas, cum sa setezi si cum functioneaza fiecare functionalitate in parte.

De asemenea, noi punem mare pret pe partea de comunitate. 

In grupul eCommerce cu Gomag suntem peste 17.5 mii de membri, antreprenori, experti, colegi din echipa Gomag, dar si furnizori de diverse servicii si produse, cu care poti face networking si de la care poti afla solutii validate pentru provocarile cu care te confrunti.

Daca nu ai facut-o pana acum, te invitam in grup, alaturi de noi!

#5. Iti permite sa lansezi rapid, asa incat sa si incepi sa obtii vanzari repede?

Cu cat mergi live mai curand, cu atat va intra si profitul mai rapid in buzunarele tale. Iar acest profit poate fi reinvestit in afacere, astfel incat sa se tot multiplice in repetate randuri.

Ai nevoie de o platforma care te lasa sa lansezi intr-o perioada scurta de timp. 

Cu Gomag, de exemplu, dupa ce iti setezi contul si iti organizezi magazinul, poti lansa in termen de cateva zile, sau chiar mai rapid – totul depinde de complexitatea proiectului tau.

Interfata prietenoasa a panoului de administrare iti permite sa faci setarile cu usurinta, fara sa ai nevoie de cunostinte tehnice avansate. 

Iar daca urmezi pasii din documentatie si din ghidurile / video-urile pe care ti le punem la dispozitie, esti live cat ai zice… ”antreprenor in Republica Moldova”.

Bun.

Daca platforma raspunde pozitiv la toate intrebarile de mai sus, recomandarea mea este sa incerci platforma cu mana ta. 

La Gomag, de exemplu, ai timp 15 zile sa testezi platforma gratuit, fara obligatii, astfel incat sa te asiguri ca e exact ceea ce ai nevoie.

Ce mai poti face pentru a te asigura ca ai ales corect, este sa discuti personal cu alti clienti ce folosesc platforma. 

Poti contacta clienti ai platformei din Moldova sau din Romania, sa auzi pareri reale, pe bune sau poti sa urmaresti video-uri realizate cu antreprenorii respectivi.

Citeste si: 10 lucruri pe care trebuie sa le stii despre platforma ta Gomag

6. Populeaza magazinul cu produse si respecta bunele practici

Ai ales platforma, tema preferata si ai facut configurarile initiale ale magazinului? 

Perfect, e momentul sa il populezi si aranjezi, astfel incat produsele tale sa iasa in evidenta si sa convinga pur si simplu clientii sa scoata cardul din portofel.

In continuare ti-am pregatit un mini-checklist pentru acest aspect, astfel incat sa iti fie foarte usor sa il aplici in magazinul tau:

🟦 Descrieri de produse detaliate si atractive

  • Fiecare produs are o descriere completa si detaliata, pe formula BAC (beneficii, avantaje, caracteristici).
  • Descrierea este scrisa intr-un limbaj familiar pentru publicul tinta din Moldova.
  • Pont! Vezi cum functioneaza Gomag Prompt pentru tine. Iti oferim gratuit primele 10 generari, din prima luna de abonament.

🟦 Imagini clare, de calitate pentru produse

  • Fiecare produs are imagini clare, la rezolutie inalta, din mai multe unghiuri, inclusiv cu produsul in context.
  • Imaginile sunt originale (pe cat se poate) si evidentiaza detaliile produsului.

pagina-produs-magazin-moldova

🟦 SEO pentru fiecare produs

  • Fiecare produs are titluri si descrieri optimizate SEO, ce includ cuvinte cheie relevante.
  • Imaginile de produs au denumiri descriptive, nu cele ramase din aparat.

🟦 Structurarea clara a categoriilor de produse

  • Produsele sunt organizate in categorii logice, usor de navigat.
  • Subcategoriile sunt bine definite si vizibile in meniul principal.

🟦 Filtre si optiuni de sortare

  • Ai disponibile filtre relevante (pret, culoare, dimensiune etc.) pentru ca utilizatorii sa gaseasca rapid produsele dorite.

🟦 Preturi si stocuri corect gestionate

  • Preturile sunt actualizate si afisate corect, inclusiv pentru promotii sau reduceri.
  • Preturile si stocurile sunt actualizate frecvent.
  • Stocurile sunt gestionate automat, iar clientii sunt informati in timp real despre disponibilitatea produselor.

🟦 Metode de plata si livrare specifice

  • Sunt afisate toate metodele de plata, inclusiv optiuni locale (ex. plati online prin procesatori locali, ramburs).
  • Detaliile despre livrare sunt clare si explica timpul si costurile estimate.

🟦 Checkout simplu si usor de parcurs

  • Procesul de checkout are optiuni de cont sau finalizare comanda ca vizitator, fara cont.
  • Ai optiuni de crestere a valorii comenzii prin afisarea unei oferte unice in checkout.

🟦 Recenzii si evaluari ale produselor

  • Exista o sectiune de recenzii si evaluari pentru fiecare produs.
  • Incurajezi clientii sa lase recenzii prin email sau alte metode.
  • Moderezi recenziile clientilor si oferi raspunsuri acolo unde e nevoie.

Citeste si: Cum sa deschizi un magazin online cu Gomag – Ghid pas cu pas pentru creare magazin

7. Fa o lansare spectaculoasa, care sa atraga atentia

Procesul de pregatire a lansarii magazinului tau online in Republica Moldova ar fi bine sa inceapa dinainte sa fii gata cu site-ul, propriu-zis.

De ce?

Deoarece in acest fel poti crea sentimentul de anticipare si pregatesti terenul, astfel incat in ziua lansarii oamenii sa fie gata incalziti si pregatiti sa cumpere de la tine.

Iata cateva idei pe care le poti folosi pentru o lansare spectaculoasa a magazinului tau online:

  • Creeaza conturi de business pe Facebook si Instagram si incepe sa faci postari de teasing – imagini si video din ”spatele cortinei”, numaratoare inversa, sneak peek.

lansare-magazin-online-republica-moldova

  • Constuieste un landing page in care sa aduni adrese de email in asteptarea lansarii. De exemplu, poti oferi abonatilor un cod exclusiv la prima achizitie online, sau altfel de beneficiu pe care si l-ar putea dori.
  • Pregateste campania de lansare – gandeste-te la o oferta exclusiva de tipul primele 50 de comenzi cu extra discount, transport gratuit pentru primele x comenzi, coduri promotionale valabile doar in prima saptamana, giveaway, tombola cu cadouri prin alegerea unor comenzi la nimereala etc.
  • Ofera vouchere prietenilor, familiei si cunoscutilor si roaga-i sa le posteze pe paginile lor sau in comunitatile lor – practic, ii transformi in proprii tai influenceri.
  • Colaboreaza cu influenceri cu impact pe nisa ta si nu uita sa le ceri recenzii si testimoniale pentru a popula, in prima faza magazinul, cu aceste dovezi de incredere.
  • Pluseaza la capitolul vizibilitate cu campanii platite pe Google si Meta.
  • Organizeaza un eveniment offline, mai ales daca ai produse care se potrivesc sa fie testate (moda, cosmetice, electronice etc.). Daca nu dispui de un buget suficient pentru a face asta, organizeaza un eveniment online, live din depozit, de exemplu.

Citeste si: To DO List cand vrei sa iti lansezi un magazin online (sau un produs)

8. Planifica si implementeaza strategia de marketing

Date furnizate de Ion Guțu, expert marketing digital.

Sfaturi de marketing local pentru promovarea magazinelor online.

In Republica Moldova nu exista TikTok Ads, insa TikTok-ul are 1.58 milioane de utilizator locali, asa ca reprezinta un instrument foarte bun de a te promova. 

Cea mai accesibila metoda pentru cei care isi lanseaza sau doresc promovarea unui magazin online este prin intermediul influencerilor. 

Colaborarile cu influencerii sunt diferite. Pot incepe de la 250 euro per video si, in functie de popularitatea sa – cu cat are mai multi followeri – cu atat si pretul creste. 

Unii influenceri iti pot cere si 1000/1500 euro pe un reel. Vezi aici o lista cu top 20 influenceri pe TikTok din Moldova!

Atentie!

Inainte de orice colaborare sau actiune de marketing, tu ar trebui sa ai pixelul setat in magazinul tau. 

Astfel, dupa ce atragi un trafic imens de noi utilizatori, tu ii poti prinde in codul de tracking si poti face campanii de social media pentru ei. 

De exemplu, o astfel de campanie super eficienta este cea pentru vizualizarea catalogului dinamic de produse al magazinului tau – prin Gomag, conectarea se face extrem de usor, la nivel de API.

diferentiatori-magazin-online-moldova

Email marketing, tehnica de baza pe piata locala din Republica Moldova

De exemplu, poti activa un popup cu o oferta speciala doar pentru clientii care detin un cont. Daca acest popup este vazut de un client nou, il poate motiva sa isi creeze un cont si sa isi salveze datele personale.

Tu obtii in acest mod adresa si datele sale de contact, si poti reveni pe email cu oferte personalizate sau secvente de email menite sa il faca sa cumpere in repetate randuri.

Rivosmart este partener theMarketer si te poate ajuta sa setezi toate automatizarile necesare de email marketing.

SMS Marketing – trucuri pentru promovarea in Moldova

Nativ, pentru piata locala nu exista inca o integrare cu SMS prin Gomag sau vreo alta solutie dedicata, dar poti gestiona acest proces prin cativa pasi simpli.

Gomag iti permite sa descarci lista ta de clienti, inclusiv segmentat: in functie de ce tip de clienti sunt acestia, cu 1 cumparatura sau clienti care au cont, dar nu au cumparat si asa mai departe. 

Dupa ce descarci lista, intra pe SMS.md si creeaza un cont – inregistreaza-te cu label de companie, pentru ca oamenii sa primeasca SMS exact de la numele companiei tale, nu de la un numar de telefon afisat. 

Labelul este oficial inregistrat la operatorii de telefonie mobila. Ulterior, la un cost standard de 0,04 banuti poti trimite SMS-uri clientior tai cu ofertele pe care le ai. 

In acest fel, implici in strategia ta instrumentul cu cea mai mare rata de deschidere in momentul de fata – SMS-ul. 

Baza de date iti ramane tie, si nu e nevoie sa colaborezi cu companii terte. 

Citeste si: Planul de marketing 2024 – Calendar pentru 366 de zile de postari, continut si idei de promovare

9. Nu uita sa iti fidelizezi clientii

Ne apropiem usor de finalul acestui ghid, dar nu inainte de a discuta despre strategia care face pereche achizitiei de clienti noi. 

Fidelizarea clientilor te va ajuta, pe termen lung, sa iti economisesti resurse serioase, dar si sa atragi mai usor oamenii in magazin, ba chiar sa ii transformi in ambasadori ai brandului tau.

Bune practici pentru strategia de loializare pe piata de eCommerce din Moldova

🟩 Instruieste-ti angajatii si asigura-te ca afacerea ta ofera un suport excelent, pentru ca un serviciu de asistenta deschis si prietenos chiar poate face diferenta.

🟩 Gandeste detaliile unui program de fidelizare specific. Poti oferi puncte de fidelitate automat, sau mai poti oferi praguri de cadouri in functie de valoarea comenzilor, acces intr-o comunitate exclusiva, vouchere speciale pentru clientii fideli, acces in premiera la oferte si lansari de produse noi etc.

🟩 Cere feedback constant. Trimite un email de cerere review dupa fiecare comanda, pentru a-ti asigura un loop continuu de recenzii. Foloseste testimonialele si UGC peste tot in site, dar si in postari sau reclame platite.

🟩 Segmenteaza-ti clientii. Foloseste functia Grupuri clienti din Gomag pentru a imparti clientii in… well, grupuri, in functie de interese, istoric, valoarea comenzilor, tag-uri, tipologie etc.

🟩 Personalizeaza comunicarea. Mentioneaza in email-uri numele clientului, data ultimei comenzi, produse complementare la ce a cumparat anterior etc.

🟩 Fii un brand la valorile caruia se pot raporta usor – de ex., poti organiza campanii de responsabilizare sociala, poti promova sustenabilitatea, poti lupta pentru conservarea traditiilor locale etc.

Citeste si: Cum scalezi continutul generat de utilizatori (UGC) pentru afacerea ta

Vrei sa iti faci un magazin online in Republica Moldova? 

Cauti metode de promovare adaptate la piata locala din Moldova? Sau vrei sa iti extinzi vanzarile peste hotare, incepand cu publicul de peste Prut?

Multumesc ca ai parcurs ghidul Gomag de azi! 

Ceea ce iti pot promite dupa ce ai ajuns in acest punct e ca, daca incepi pas cu pas sa implementezi practic ceea ce ai citit, ai toate sansele sa ajungi la o afacere online de succes, pe piata din Moldova.

Nu uita ca ideea de a face ceva nu e suficienta, iar executia e sfanta.

Incepe acum, iar daca te lovesti de provocari pe parcurs, poti pune oricand intrebari in comunitate, iar noi iti vom raspunde 🙂 .

Spor la implementat si spor la vanzari!

Cosmin Daraban