Conform unui studiu Boston Consulting Group, se preconizeaza ca eCommerce-ul va ajunge sa reprezinte 41% din vanzarile retail la nivel global pana in 2027, o crestere fenomenala de la doar 18% in 2017.

Si in Romania suntem pe crestere, cu o estimare de 8.8% in 2024, conform unui raport ECDB. 

Venitul din eCommerce in luna august a acestui an a fost de 481 milioane de dolari, iar in ultimele 12 luni, ponderea veniturilor lunare a fost cea mai mare in noiembrie 2023 (11.7% din veniturile totale ale anului).

Toate aceste cifre si statistici nu ar fi posibile fara apetitul crescut al romanilor pentru cumparaturi online. Statista ne spune ca pana in 2029, numarul de consumatori pe piata de eCommerce in Romania va ajunge la 8.63 milioane.

Cumparatorii, romani sau de alte nationalitati, nu ajung, insa, in magazinele online asa, din senin. 

Comerciantii care reusesc sa ii atraga depun eforturi continue pe zona de marketing, astfel incat afacerea lor sa obtina vizibilitate si sa castige increderea publicului.

Daca, de exemplu, ai deschis de curand sau urmeaza sa iti faci un magazin online, in articolul de azi vei descoperi un mini checklist de marketing dedicat pentru tine. 

Acesta e format din experienta noastra, dar si a celor peste 4.200 de antreprenori care vand activ cu Gomag, unii de peste 10 ani de zile.

Checklist-ul ia forma Customer Journey sau a unui sales funnel, daca vrei sa il privesti din perspectiva ta, astfel incat sa iti fie usor sa intelegi modul in care tacticile de promovare influenteaza directia si deciziile clientilor tai.

 

Cuprins Mini checklist de marketing in eCommerce pentru incepatori

Calatoria consumatorului in eCommerce: de la indiferenta, la loialitate

  1. Marketing in faza de recunoastere
  2. Marketing in faza de interes 
  3. Marketing in faza de achizitie 
  4. Marketing in faza de loializare 
  5. Marketing in faza de sustinere 

Calatoria consumatorului in eCommerce: de la indiferenta, la loialitate

Exista nenumarate site-uri pe net care vand produse similare cu ale tale. E greu sa convingi oamenii sa vina in magazinul tau si sa iti consulte oferta, si deseori, pare imposibil sa ii transformi in clienti.

De aceea e crucial sa ii intelegi in profunzime, sa stii care este profilul lor si ce ii intereseaza.

customer-journey-faze

O harta a calatoriei clientilor reprezinta seria de pasi pe care vizitatorii si clientii tai ii fac pana la si dupa interactiunea cu magazinul tau. Cu cat ai mai multe punct de contact cu clientii, cu atat harta devine mai complicata si mai necesara.

O harta completa si actualizata a clientilor tai te va ajuta sa monitorizezi interactiuni specifice intre clienti si afacerea ta, sa vezi care sectiuni ale acestui proces trebuie optimizate si sa creezi o experienta mai buna, astfel incat oamenii sa cumpere mai mult.

Sigur, pentru a putea crea aceasta harta, ai nevoie si de avatare ale clientilor tai ideali, profile ce incadreaza informatiile importante, comune, despre clientii tai si te ajuta sa targetezi publicul cu mesajul potrivit, la momentul potrivit.

Hai sa vedem, asadar, ce tactici si actiuni de marketing poti face la inceput, in fiecare pas din Customer Journey, astfel incat sa maximizezi impactul mesajelor tale.

Citeste si: Bazele vanzarilor online: 47 de lucruri pe care vrei sa le stii

1. Faza de recunoastere 

In aceasta faza, oamenii constientizeaza ca au o dorinta de a cumpara ceva. 

Aceasta dorinta fie a fost constientizata de mai mult timp, astfel ca realizeaza o cautare din proprie initiativa, fie este constientizata in momentul in care vad o anumita informatie: o reclama, o postare, o imagine, un video etc.

Ceea ce vrei sa faca oamenii in acest pas e nu doar sa isi recunoasca interesul sau dorinta de cumparare, dar si sa devina constienti de existenta business-ului tau ca posibil loc din care sa faca achizitia.

De cele mai multe ori, e nevoie de minim 5 puncte de contact cu omul pana se intampla asta.

De aceea, ai nevoie aici de o serie de elemente de marketing cu care potentialii clienti sa interactioneze:

Reclame platite, targetate pe audienta larga – poti folosi Google Ads sau Meta Ads sau ce canale frecventeaza publicul tau tinta. 

Scrie constant pe blogul de companie – publica informatii utile si relevante, nu te fixa doar pe caracteristicile sau functiile produselor tale. Scrie pe subiecte despre care oamenii cauta informatii sau care le pot trezi interesul (povesti, statistici unice, continut primit de la clienti, ghiduri cum sa).

Creeaza bannere pentru awareness – le poti folosi in site, dar si in social media sau ads. Pune pe ele diferentiatorii firmei tale si ce te face memorabil – un discount gras, o denumire creativa, un slogan istet etc.

Foloseste social media cu postari organice – mergi cel putin pe Facebook si Instagram, insa nici TikTok nu e de lepadat. Tipuri de postari care merg bine: video si poze de la clienti, produsele si fete umane in acelasi cadru, raspunde la intrebari ale clientilor, posteaza o serie de poze cu produsele etc.

Asigura-te ca ai un magazin online functional – simpla existenta a unui domeniu cu o denumire curata si memorabila poate face minuni la credibilitate.

marketing-awareness-recunoastere

Foloseste materiale video pentru a-ti transmite mesajele de marketing – e suficient si daca le faci cu telefonul. Nu iti fie teama sa iti arati fata sau sa faci video cu angajatii tai; asa umanizezi brandul.

Foloseste publicitate outdoor, la nivel local – nici macar nu trebuie sa investesti in flyere sau panouri, daca nu vrei sau nu ai buget pentru asta. E suficient sa pui un colant pe masina personala sau stickere cu firma ta pe masinile sau obiectele familiei, prietenilor si angajatilor tai (cu acordul lor, desigur). Acestea nu sunt atat de scumpe.

Colaboreaza cu influenceri pentru a-ti creste vizibilitatea – poti gasi micro-influenceri sau iti poti invita prietenii sa te promoveze pe canalele lor social media, oferind vouchere sau alte beneficii.

Organizeaza concursuri sau giveaways – acestea sunt o metoda confirmata de a atrage atentia. Ai grija, insa, sa alegi premii relevante la tipul tau de magazin, sa nu atragi doar cautatorii de chestii gratis.

Fa SEO pentru magazinul tau – folosirea adecvata a cuvintelor cheie si continutul cuprinzator te face mai vizibil in motoarele de cautare.

Creeaza profilul Google My Business pentru afacerea ta.

Citeste si: Cum convingi audientele reci sa cumpere din magazinul tau online


2. Faza de interes 

In faza de interes, oamenii incep sa ia in considerare magazinul tau, in sensul ca intra in magazin, cauta prin pagini si poate chiar pornesc procesul de achizitie sau completeaza formulare.

Se intampla, de asemenea, sa te compare cu ofertele competitorilor sau sa intre in comparatoare de preturi.

Numarul de puncte de contact depinde de tipul tau de produse, de stadiul in care se afla cu nevoia pentru produs (daca e urgent, sau daca urgentezi tu), de comoditatea achizitiei si o multime de alti factori.

In general, ai 7 puncte de contact. 

Acestea sunt cateva dintre elementele principale de marketing cu care oamenii interactioneaza:

Pregateste temeinic paginile de produs – aici se intampla magia, oamenii vad detalii despre produsele tale si decid ce vor sa faca mai departe.

Pregateste un landing page de oferta sau prezentare – tot timpul ar trebui sa ai unul in magazin, fie ca ai o oferta sezonala, ai promotiile lunii, produse la reducere, pachete de produse, bundle-uri, marci speciale etc. Ai grija sa il faci super vizibil in magazin, prin hellobar, bannere, sau pop-up CTA.

marketing-interes-customer-journey

Asigura-te ca ai pagini de categorie optimizate – multi oameni intra intr-un magazin nehotarati ce sa cumpere anume, sau ce sa cumpere pe langa produsul initial de care sunt interesati. Atrage-i in paginile de categorie si invita-i sa petreaca mai mult timp in site-ul tau.

Capteaza lead-uri – chiar daca oamenii nu vor face achizitia acum, nu ii lasa sa plece fara sa iti dea cel putin adresa de email. Convinge-i sa se aboneze la newsletter (cu Gomag ai formular de abonare evergreen in toate paginile magazinului). Poti, de exemplu, sa activezi un popup de abonare.

Foloseste un lead magnet – poate fi promisiunea unui voucher, un ghid util, un catalog relevant etc.

Citeste si: Cum sa creezi un lead magnet care functioneaza [Mega Ghid]

3. Faza de achizitie 

In faza de achizitie oamenii fac multiple actiuni: adauga produse in cos, parcurg procesul de finalizare comanda, ajung pe pagina de multumire, asteapta confirmare din partea ta, asteapta pachetul, incearca produsul, produsul se potriveste sau nu.

Aici ai aproximativ 13 puncte de contact cu clientul.

Vezi elemente de continut si marketing pe care le folosesti in faza de achizitie:

Optimizeaza pagina de cos – poti adauga un banner cu un cod de reducere, poti activa recomandari de produse generale, poti seta o suma pentru transport gratuit si crea o regula din platforma astfel incat oamenii sa vada cat mai trebuie sa cumpere pentru a atinge pragul respectiv.

Activeaza o oferta OTO – prezinta un produs din site sau un pachet misterios la un pret unic, chiar in pagina de finalizare comanda. Astfel, oamenii sunt mai predispusi sa creasca valoarea comenzii.

marketing-achizitie-decizie

Fa remarketing, inclusiv pe cos daca e posibil – in cazul in care ies din magazin fara a finaliza comanda, incearca sa le atragi din nou atentia si sa ii conduci in site.

Fii creativ(a) in mail-urile de confirmare – ramai memorabil si calmeaza anxietatea clientului cu un email de comanda finalizata si alte email-uri sau SMS-uri despre statusul comenzii.

Pregateste experienta de unboxing – adauga insertii in colet, mici cadouri sau o scrisoare de multumire personalizata.

Citeste si: Cum sa vinzi online: Ghid de marketing si vanzare online + Checklist-uri

4. Faza de loializare 

In faza de loializare, clientul are toate sansele sa revina in magazinul tau pentru a cumpara, pentru ca deja te cunoaste si a interactionat cu tine, fie din proprie initiativa, fie ca il inviti tu.

Fa vizibile datele pentru asistenta clientilor – poti avea un live chat, poti adauga un numar de telefon sau de WhatsApp, poate ai o zona FAQ in magazin sau un program de consultanta pre si post achizitie.

Ofera clientilor puncte de fidelitate – si promoveaza acest lucru. Poti mentiona avantajele programului tau de fidelizare in postari social media, in email-uri, in newslettere (si incearca sa trimiti constant newslettere, nu doar din an in Black Friday).

marketing-fidelizare-clienti

Asigura-te ca ai o politica de retur detaliata – poti adauga aici inclusiv scenarii pentru ce se poate face si ce nu.

Activeaza email-uri de recuperare a cosului abandonat – poti face asta automat, din platforma.

Citeste si: Cum scalezi continutul generat de utilizatori (UGC) pentru afacerea ta

5. Faza de sustinere

In faza de sustinere, clientii devin ambasadori ai brandului tau. Ei revin regulat in magazin pentru a cumpara, te recomanda cercului lor de cunostinte sau sunt promotori vocali in comunitatea ta.

In aceasta faza e important sa initiezi ocazional puncte de contact, astfel incat sa le mentii interesul si sa ii transformi, la modul ideal, in super fani.

Ce poti face, asadar, din punct de vedere al promovarii?

Cere automat review-uri la fiecare interactiune – putini oameni lasa recenzii natural, chiar daca sunt multumiti. Cere tu activ feedback si foloseste-l peste tot: in magazin, in postari, in reclame, in email-uri etc.

Afiseaza numarul de clienti multumiti.

✅ Trimite vouchere surpriza catre toti clientii dupa ce au facut o achizitie.

marketing-ambasadori-brand

✅ Trimite vouchere speciale pentru ambasadorii de brand.

✅ Implementeaza un program de parteneriat, astfel incat sa obtii referrals de la clienti. Poti folosi, de exemplu, functia Invitatii pentru prieteni, din aplicatia Gomag pentru fidelizare.

Comunica mereu informatii utile pe newsletter – email-ul nu este foarte scump si are un impact puternic.

Personalizeaza abordarea – pe langa personalizarea cu numele clientului, in mail-uri de exemplu, poti folosi alte elemente, precum tipul de produse preferate (in functie de istoric si categoriile din care a cumparat anterior), perioada de la ultima comanda, data ultimei comenzi etc.

Citeste si: Cum sa elimini obiectiile in fiecare pas din sales funnel

Asa cum ai vazut in mini checklist-ul de azi, actiunile de marketing au diferite scopuri: 

… sa iti aduca vizibilitate, sa atraga trafic, sa transforme oamenii in lead-uri, sa ii faca sa cumpere, sa ii fidelizeze si chiar sa ii transforme in ambasadori ai magazinului tau.

Tine cont de acest lucru atunci cand iti gandesti strategia.

Rareori se intampla ca procesul de achizitie sa fie direct si linear. Oamenii intra, ies, isi pierd interesul, redevin interesati, sunt distrasi si asa mai departe. Fiecare actiune de marketing pe care o faci va aduce rezultate diferite. 

customer journey exemplu

Insa nu va face minunea de a genera automat o comanda. Dupa cum ai vazut, uzual trebuie sa existe multiple puncte de contact intre tine si client, pana se ajunge la achizitie.

Pregateste-te, de asemenea, cu un magazin online bine echipat, astfel incat acesta sa faca automat treaba unui agent de vanzari. In caz contrar, ai mari sanse sa irosesti traficul si banii investiti in marketing.

De aceea, nu uita sa folosesti la maximum aplicatiile si modulele din platforma. Pe langa cele mentionate in articol, ai sute de alte functionalitati care iti vor face viata mai usoara 🙂 .

Spor la vanzari!

PS. Inca nu vinzi cu Gomag, dar esti in cautarea unei platforme solide pentru afacerea ta? Vino alaturi de noi! Deschide sau migreaza magazinul pe platforma Gomag si propulseaza-ti business-ul exact acolo unde doresti.

Ai timp 15 zile sa testezi platforma gratuit, iar abonamentele variaza in functie de necesitatile tale. Incepe acum!

Cosmin Daraban