Recenziile, continutul generat de utilizatori si sfaturile autentice de tipul “cum sa” cresc rata de engagement a clientilor pe tot parcursul calatoriei lor spre achizitie, si dincolo de ea.

Imagineaza-te si tu in postura de cumparator. La ce te uiti cand vrei sa comanzi un produs? 

Deseori, descrierile si imaginile seamana intre ele. 

Iar daca nu ai mai interactionat inainte cu un anumit brand, prima pornire este sa te uiti atent la numarul de stele ale produsului si la ceea ce zic ceilalti oameni despre experienta de cumparare.

Aprobarea majoritatii te ajuta sa iti formezi o parere pozitiva si sa iei decizia cu mai multa siguranta.

Nu e prima data cand citesti sau auzi despre UGC in comunitatea noastra 🙂 . Insa pentru azi m-am gandit sa dedic un intreg articol acestui subiect, astfel incat sa il discutam pe indelete.

Vezi de ce este UGC o resursa pretioasa, in special cand o scalezi, cum atragi UGC pentru afacerea ta si unde sa il impingi in fata astfel incat sa influentezi decizia de cumparare si sa generezi mai mult profit pentru business-ul tau.

 

Cuprins Cum scalezi continutul generat de utilizatori (UGC)

UGC si de ce este o resursa pretioasa pentru afacerea ta

Continutul generat de utilizatori sau UGC (user generated content) reprezinta orice tip de media creat de clienti pentru brandul tau. In general, ei posteaza acest continut in social media.

UGC face oamenii sa continue sa vorbeasca despre tine, si poate fi folosit pe toate etapele palniei de vanzari, de la awareness, la stadiile de consideratie si decizie.

  • Functioneaza ca o dovada de incredere puternica.
  • Creste rata de engagement a clientilor cu afacerea ta.
  • Dovedeste si consolideaza relatia dintre brand si audienta.
  • Este extraordinar de flexibil – poate fi folosit in diverse scopuri, forme si canale, incepand de la social media, pana la SEO, email marketing, web content, campanii de tip Word of Mouth, landing pages etc.
  • Te costa foarte putin, comparativ cu alte tipuri de bunuri in marketing.

Deseori, business-urile refolosesc UGC ca vizualuri in campaniile de marketing sau direct in site, pentru a sustine decizia de cumparare. 

exemplu-ugc-lookbook-magazin

Alteori, lanseaza campanii exact in scopul culegerii de UGC, cum ar fi concursurile, challenge-urile sau invitatii acompaniate de un hashtag personalizat (vezi #cugomag, de exemplu).

Citeste si: Cum sa ai campanii de marketing mai rentabile cu platforma Gomag

Ce ar trebui sa contina un UGC de calitate

Adevarul statistic e ca oamenii au mai multa incredere in continutul creat de alti consumatori, decat in continutul creat de branduri.

Asadar, ar trebui sa ai o strategie continua de generare UGC, dar si sa te asiguri in acelasi timp ca atragi UGC de calitate.

Ce inseamna asta?

  • Imagine high-def, pe cat se poate, atat pentru imagini, cat si, in special, pentru video-uri. Clientii adora sa vada video-uri si sa le imparta cu cei apropiati, mai ales daca sunt distractive si/ sau emotionale.
  • Voce clara – pentru video. Tine cont, de exemplu, daca inviti oamenii sa creeze UGC pe strada, la un eveniment sau video-urile trimise au sunete de fundal care acopera vocea – exista tool-uri AI pe care le poti folosi pentru a avea un audio curat.
  • Un hook eficient – acesta poate fi o declaratie interesanta, un text provocator peste imagine / video, o poveste etc. Daca ai un UGC in format video, asigura-te ca hook-ul e prezentat in primele secunde.
  • Fata creatorului vizibila clar.
  • Lumina buna, naturala.
  • Continut sincer, neregizat.
  • Plasare de produs – in UGC-uri oamenii pot arata produsul in timp ce este folosit, purtat sau testat, pot arata rezultatele produsului etc.
  • O poveste cu care se poate identifica. Povestile trezesc emotiile, si capteaza atentia viitorilor tai clienti pe continutul tau. Atrage si foloseste UGC cu povesti despre situatii, scenarii sau probleme comune.

Sigur ca nu toate UGC-urile pe care le primesti sau le gasesti contin aceste lucruri. Tu le poti prezenta, insa, cu elemente aditionale care sa le creasca impactul. 

Dar, mai intai, hai sa vedem cum generezi UGC.

Citeste si: Cum convingi audientele reci sa cumpere din magazinul tau online

Cum poti incepe sa atragi UGC pentru magazinul tau

Uite cateva lucruri pe care le poti face:

1. Interactioneaza cu clientii existenti

Clientii tai existenti, fie ca au facut o singura comanda in magazin, fie ca sunt clienti fideli si ai o situatie clara asupra lor, te vor ajuta sa obtii UGC autentic si persuasiv. 

In primul rand, arunca o privire pe paginile tale social media si vezi daca au postat ceva, ti-au trimis continut pe chat sau au folosit hashtag-ul de brand pentru a face postari despre produsele sau experienta de cumparare in magazinul tau.

Daca ai activitate de ceva vreme, s-ar putea sa fi surprins 🙂 .

folosire-ugc-decizia-de-cumparare

Pont! Nu uita de angajatii tai! Ei pot fi primii promotori ai business-ului, creand materiale de tip UGC pentru brandul tau.

2. Genereaza oportunitati cu concursuri sau giveaways

Sa te bazezi ca vei obtine continut organic de la clienti, fara sa ii incurajezi tu, nu e o strategie prea buna. 

Asadar, sfatul meu este sa creezi continuu oportunitati pentru a invita oamenii sa iti ofere UGC. 

De exemplu, poti organiza concursuri sau giveaways pe canalele social media, iar mecanismul de campanie sa se bazeze pe UGC cu produsele lor preferate, in diverse contexte furnizate de tine.

3. Foloseste hashtag-uri personalizate pentru a atrage UGC, dar si pentru a-l promova

O alta cale prin care poti incuraja UGC-urile este sa pui la dispozitia clientilor tai un hashtag personalizat, fie de brand, general, fie legat de o anumita campanie (de sezon, de exemplu).

Poti transmite #-ul in scrisoarea de multumire ce insoteste coletele care ajung la clienti, il poti specifica in email-urile tranzactionale, post-comanda, in postarile social media etc.

De asemenea, poti organiza o provocare pentru o anumita perioada de timp, iar cei care accepta provocarea vor trebui sa dovedeasca finalizarea actiunilor din aceasta prin postari cu #-ul tau, de exemplu.

afisare-ugc-instaapp-gomag

4. Consolideaza o comunitate pentru brandul tau

Cea mai eficienta metoda prin care sa iti asiguri un flux constant de UGC, este sa te bazezi pe suportul comunitatii tale. Iar pentru a face asta, ai nevoie, in primul rand, sa ai comunitatea respectiva.

Indiferent ca e vorba de un grup pe Facebook, pe WhatsApp, Telegram, Discord etc., locul in care aduni si gestionezi oamenii interesati de brandul tau, poate fi valorificat la maximum, in diverse scopuri.

Desigur, nu exista comunitate fara implicare personala si o strategie continua de interactionare, insa eforturile tale vor fi rasplatite prin actiunile si loialitatea membrilor grupului tau.

5. Lucreaza cu o agentie

In cazul in care iti doresti UGC care sa arate profesional si asupra caruia sa ai control, ai posibilitatea sa lucrezi cu o agentie specializata, care ofera astfel de servicii. 

De exemplu, in acest caz agentia te poate ajuta sa ajungi la creatori relevanti sau sa creeze continut profi pe baza unor scenarii.

6. Acceseaza serviciile creatorilor specializati

Daca iti doresti un volum mare de UGC si asupra caruia sa fii aproximativ in control, poti interactiona cu creatori specializati. 

Materialele create impreuna cu acesti oameni au avantajul ca vor ajunge la o audienta gata formata si (potential) calificata, iar tu ai control asupra momentului in care vor fi postate sau ce contin acestea.

Pentru a ajunge la acesti creatori, ii poti cauta manual sau poti folosi platforme dedicate, cum ar fi 2Performant, FameUp etc.

exemplu-ugc-video

7. Creeaza o lista de recomandari pentru creatorii tai

In cazul in care e vorba de lucrul cu creatori sau agentii, aceasta lista poate fi una concreta si extra detaliata, inclusiv cu informatii despre obiectivul campaniei, CAB produse, exemple si referinte, asa DA, asa NU etc.

Dar, in cazul in care vrei sa trimiti anumite ghidaje clientilor tai, impacheteaza-le intr-o poveste sau intr-o provocare, astfel incat sa nu dai impresia ca sunt instructiuni. 

De exemplu, le poti spune ce # sa foloseasca, le poti transmite tipul de continut si format preferat (ex. Video de unboxing) etc.

Indiferent cum alegi sa atragi si generezi UGC, asigura-te ca ai permisiunea implicita sau explicita a clientilor sa le folosesti continutul in marketing!

Faptul ca il vezi sau contine produsele tale, nu inseamna ca ai si permisiunea sa il refolosesti!! 

Rezerva 1-2 minute sa intrebi direct clientii si ia-ti masuri de siguranta sa poti dovedi ca ai acordul lor.

Citeste si: 4 Strategii prin care sa iti cresti vanzarile in magazinul online

Unde si cum folosesti UGC in strategia ta

Exista mai multe moduri in care poti incepe sa folosesti UGC in marketing.

In primul rand, poti folosi UGC exact asa cum l-ai gasit, prin distribuire sau screenshots. 

ugc-postare-review

De asemenea, poti adauga elemente noi, explicative si relevante in UGC-uri, in cazul in care acestea pot fi optimizate sau vrei sa le refolosesti intr-un nou canal.

  • Creeaza materiale noi dintr-un singur UGC – pregateste video-urile in diverse formate, taie materialul in mai multe bucati, schimba orientarea, ajusteaza proportiile etc. Gandeste-te sa le refolosesti pe multiple canale, si in multiple scopuri.
  • Editeaza materialele primite – cei mai multi oameni care fac UGC pentru tine nu vor fi profesionisti. Alege ce trebuie sa tai, sa blurezi sau sa elimini din cadre. Asa cum spuneam mai sus, filtreaza audio-ul sau inlocuieste-l cu altceva, mai relevant.
  • Calibreaza materialele – le poti optimiza folosind filtre sau ajustari de culoare, pentru a se potrivi cu restul vizualurilor folosite in strategia ta.

Unde sa afisezi UGC pentru a consolida impactul magazinului tau online?

  • Reposteaza UGC pe canalele tale de social media. Pont! De fiecare data cand repostezi, include un call-to-action si invita-ti urmaritorii sa iti trimita propriul lor UGC.
  • Preia UGC publicat pe Instagram cu hashtag-uri personalizate folosind InstaApp si afiseaza-l in paginile relevante din magazinul tau online.
  • Adauga UGC in pagini statice din magazin cu galeria de imagini, pentru a crea un hub de incredere pentru afacerea ta.

galerie-imagini-ugc

  • Adauga UGC in pagina de testimoniale din magazin, dar si in pagina Despre noi.
  • Foloseste UGC in bannerele din magazin, inclusiv in bannerele din checkout, pe post de testimonial.
  • Incorporeaza UGC – poze, video-uri sau testimoniale – in articolele de blog, pentru a adauga extra credibilitate si a creste rezultatele SEO. La fel si in paginile de produs relevante!
  • Foloseste UGC in reclamele platite, in special social media ads.
  • Adauga UGC in newslettere si email-urile tranzactionale.
  • Trimite UGC catre afiliatii tai, pentru a le spori impactul materialelor folosite pentru promovarea afacerii tale.

Citeste si: 365 de idei pentru afaceri mici si medii [marketing & vanzari]

Tips & Tricks pe subiectul UGC in business

  • Intelege ce face cel mai bine produsul sau serviciul tau si identifica senzatia sau emotia care poate fi legata de brandul tau. Incurajeaza oamenii sa creeze in raport cu aceasta senzatie / emotie – continutul lor va fi, astfel, mai puternic.
  • Fa parteneriate cu oameni sau branduri care au valori similare cu ale tale, pentru a genera noi oportunitati pentru UGC.
  • Daca folosesti #, da tu startul cu multiple postari ce vor functiona ca exemple pentru creatorii si clientii dispusi sa iti ofere UGC.
  • Exemple de materiale UGC: review / haul, demo de produs, problema / solutie, trenduri / estetica, unboxing, vlog, stil de viata, ce am comandat vs. ce am primit, 3 motive sa cumperi…, voiceover etc.

Citeste si: Cei 10 pasi in ciclul experientei de achizitie a clientului

Acum e randul tau. Folosesti puterea continutului generat de clienti in strategia afacerii tale?

Propulseaza-ti mesajele si campaniile la urmatorul nivel cu UGC. Testeaza sfaturile primite astazi, astfel incat sa iti imbunatatesti planul de actiune si sa obtii mai mult pentru afacerea ta.

Nu uita sa folosesti la maximum instrumentele pe care Gomag ti le pune la dispozitie pentru a valorifica UGC, cum sunt InstaApp, Galerie Imagini, modulele pentru testimoniale si recenzii, si sectiunile extra in constructia landing page-urilor.

PS. Vrei sa incepi sa vinzi si tu cu Gomag? Alatura-te celor +4.200 de magazine active pe platforma. 

E super usor sa incepi: deschide un demo gratuit pentru 15 zile, iar dupa ce te apuci de crearea propriu-zisa a magazinului, alege cel mai potrivit abonament pentru tine.

Pana pe 31 iulie 2024 avem si o oferta speciala pentru magazinele care aleg sa migreze la Gomag. 

Ai 1000 euro credit din partea noastra, ca sa migrezi cu abonamentul Elite sau Enterprise, anual sau pe 2 ani. 

Vezi detalii aici!

Cosmin Daraban