Cand ne concentram prea mult pe rezultat, tindem sa ne panicam singuri. 

Gandeste-te, de exemplu, la… parasutism. Sansele sa mori intr–un accident cu parasuta sunt extrem de mici. Mai frecvente sunt accidentele pe apa sau in apa.

Cu toate acestea, majoritatea suntem terifiati la gandul unei sarituri din avion de la 3000 de metri, oricat de multe asigurari am primi ca vom trai sa spunem si altora ce-am facut.

Pentru a avea curajul de a sari, trebuie sa nu ne mai gandim la posibilele consecinte si sa ne bazam in totalitate pe proces. 

Trebuie sa avem incredere in instructorul nostru, in pilot, in echipament si in instruirea primita. 

Trebuie sa avem incredere ca, daca respectam procesul, va fi bine.

La fel si in marketing. Orice campanie de marketing are, dincolo de creative si creativitate, un proces standard in spate; niste pasi prin care trebuie sa treci pentru a ajunge la rezultatele dorite.

Partea fantastica atunci cand vinzi cu Gomag, este ca platforma te poate ajuta prin functionalitatile sale sa eficientizezi campaniile de marketing.

Despre acest subiect as vrea sa discutam azi, in raport cu pasii procesului din spatele unei campanii de marketing. Pentru ca, pana la final, sa inveti sa ai incredere in proces… iar apoi sa “sari”.

 

Cuprins Campanii de marketing mai rentabile cu Gomag

  1. Analiza SWOT & Analiza concurentilor
  2. Obiective de campanie bazate pe date 
  3. Mesaje de marketing cu si pentru clienti
  4. Calendar si planificare
  5. Sales Funnel sustinut din magazin
  6. Fidelizarea clientilor
  7. Monitorizarea campaniilor de marketing

1. Analiza SWOT & Analiza concurentilor

Care este primul pas cand vrei sa construiesti o noua campanie de marketing? Exact, stabilesti statusul afacerii tale in raport cu restul pietei. Niciunul dintre noi nu vindem intr-o bula, intr-un vid.

Actiunile si deciziile noastre sunt influentate de o multime de factori, atat interni cat si externi.

Din acest motiv, primul pas al procesului discutat azi este analiza si research-ul, bazate pe date.

Ne uitam in interior la punctele noastre tari si cele slabe, si ne uitam in exterior, la oportunitatile si amenintarile din partea celorlalti – clienti, parteneri, jucatori pe piata, fie ca sunt competitori directi sau indirecti.

In acest pas, e vital sa avem la indemana date legate de business-ul nostru, atat in timp real, cat si in istoric pentru a face comparatii cu anii anteriori, astfel incat sa luam decizii corecte. 

Asa ca ne uitam in rapoartele din Gomag, privitoare la performanta clientilor, a produselor si a vanzarilor. La fel de importante sunt rapoartele legate de performanta agentilor de vanzari – pentru a stii cum sa ne organizam intern si sa delegam sarcinile speciale catre agentii performanti.

analiza-piata-campanie-marketing

De asemenea, in Gomag Insights gasesti rapoarte privitoare la comportamentul utilizatorilor pe site, inclusiv analize comparative cu principalii competitori din piata.

In acest punct, responsabilitatea ta este sa interpretezi datele comasate in scopul organizarii urmatoarei campanii de marketing, si sa stabilesti obiective fiabile pentru aceasta.

Citeste si: Analiza SWOT – cand si cum o faci pentru ca magazinul tau online sa creasca

2. Obiective de campanie bazate pe date

Pentru a avea un obiectiv realist in campania ta de marketing, pornesti de la date.

In functie de rezultatele anterioare si contextul actual al pietei, poti previziona care vor fi cele pentru urmatoarea campanie. 

Cate comenzi ve obtine, cum va evolua numarul de clienti, valoarea medie a comenzii, rata de conversie, ROAS-ul, volumul de lead-uri, venitul, profitul sau ce altceva tintesti.

Tot aceste date, inclusiv cele legate de comportamentul utilizatorilor pe site in diverse scenarii si reactii la anumiti stimuli, iti spun ce poti testa pentru a influenta rezultatele previzionate. In principiu, pentru a le creste.

Asa vei reusi sa iti setezi obiective SMART – specifice, masurabile, actionabile, relevante si incadrate in timp, pentru a avea un reper pretios in desfasurarea campaniei.

Citeste si: Obiective SMART: cum le setezi pentru a obtine o afacere de succes

3. Mesaje de marketing cu si pentru clienti

Pasul urmator in procesul campaniei de marketing este sa incepi sa iti gandesti strategia. Care sunt mesajul principal si cele secundare ale campaniei tale?

Mesajele cu fundament emotional capata din ce in ce mai multa tractiune, in primul rand pe canalele social media. Nu mai este suficient sa marsezi pe discount-uri si mesaje de tipul “cumpara acum” – toata lumea o face.

Am observat cu totii acest fapt chiar in recentele campanii de Black Friday.

Discount-urile mari atrag atentia, insa, pentru ca nu vindem cu totii produse pentru nevoie, a fost necesar si un call-to-action emotional care sa sustina decizia de cumparare.

Cel mai eficient mod in care sa gasesti mesajul potrivit pentru campania ta de marketing este sa corelezi contextul campaniei (sezon, ocazie etc.) cu datele pe care le ai despre clientii tai, despre nevoile lor subtile legate de produsele tale.

Cand vinzi cu Gomag, gasesti foarte usor aceste date, direct in platforma. 

In CRM.

Zona CRM – Clienti iti arata istoricul fiecarui client in parte, numarul de comenzi efectuate pana acum, dar si notele adaugate comenzilor in urma confirmarilor sau a discutiilor cu clientii respectivi, precum si tag-urile alocate. 

avatar-client-campanie-marketing

Poti face exportul clientilor si sa corelezi datele pentru a descoperi elementele lor comune – ceea ce te va ajuta sa definesti avatare de client eficiente.

Informatiile pe care le preiei din aceste avatare iti vor spune ce anume ii intereseaza pe clientii tai, ce cuvinte folosesc, care sunt punctele lor dureroase sau cum prefera sa li se comunice – asadar, iti va fi mai usor sa stabilesti mesajele de marketing.

In plus, incepand de la abonamentul Pro ai si zona de Grupuri clienti, prin intermediul careia poti segmenta clientii in functie de ceea ce te intereseaza. 

Ulterior, din Rapoarte poti urmari evolutia clientilor din diverse grupuri si poti comunica diferit catre fiecare grup, astfel incat sa maximizezi impactul mesajelor transmise.

Pentru automatizare, CRM Bot si Email Bot te ajuta mai avansat sa ultra-segmentezi clientii si sa implementezi comunicarea personalizata.

Platforma iti pune la dispozitie toate aceste instrumente pe care, in primul rand, trebuie sa le cunosti. 

Foloseste documentatia si materialele utile de pe YouTube Gomag, unde gasesti toate explicatiile necesare si scenarii gata de aplicat in campaniile tale.

Vezi si: Campania de marketing pentru magazinul tau online. Plan de actiune

4. Calendar si planificare

In procesul campaniei de marketing, 2 elemente vitale sunt calendarul – ce incadreaza implementarea actiunilor in timp, si planificarea campaniei: canale, tactici, buget.

E ideal ca toti cei implicati in campanie sa aiba acces la acest calendar, asadar il poti configura in zona CRM – Calendar din Gomag.

Imparte tacticile de marketing pe zile, ore si responsabili.

In acest fel, asiguri o implementare unitara si eviti sa faci comunicari disparate sau care se contrazic, in acelasi timp. 

Un alt avantaj al atribuirii responsabilitatilor in calendarul din Gomag este ca fiecare agent poate verifica daca mesajul comunicat are baza necesara construita in platforma. 

calendar-gomag-marketing

De exemplu, daca se comunica un anumit discount intr-o anumita zi, se poate verifica zona de marketing pentru regulile de reduceri sau listele de preturi (vezi daca s-a facut setarea si a fost programata in intervalul stabilit).  

Ai un flux complet de comunicare si verificare intr-un singur loc.

Tot acest calendar va depinde de partea de planificare, facuta anterior. 

Canale de marketing

Tinand cont de contextul articolului de azi, platforma Gomag iti ofera din start directionale pentru alegerea canalelor potrivite business-ului si campaniei tale:

  • SEO – implicit, prin tab-urile la adaugare produs, pentru metas-uri, URL preluat din denumirea produselor, precum si aplicatiile Schema sau SEO Avansat.
  • Facebook – prin preluarea din setari a link-ului catre pagina de business FB, dar si implementarea usoara a pixelului, astfel incat poti monitoriza corect rezultatele campaniilor Facebook Ads.
  • Instagram – prin InstaApp poti prelua continutul de pe contul tau IG sau prin hashtag. Vor aparea primele cele mai noi comunicari si e important sa fie legate de campania de marketing in curs.
  • TikTok – pentru care ai pixel.
  • Email marketing – pentru care ai integrari cu o multime de furnizori de servicii relevante, dar si automatizari cu Email Bot, email recuperare cos sau email cerere recenzie la un interval stabilit de timp.
  • Google Ads – ai integrari si feed-uri specifice pentru Shopping Ads, remarketing etc.
  • Afiliere – daca ai un volum constant de comenzi si o prezenta solida pe piata, poti colabora cu afiliati prin intermediul integrarii cu 2Performant sau alte platforme de afiliere.
  • Comparatoare de preturi si site-uri de prezentare a ofertelor – pentru care ai integrari dedicate.

Tactici de marketing

Tot in planificare stabilesti ce tactici vei folosi, in functie de canale si audienta:

  • Oferte speciale – doar pentru anumiti clienti (fideli, grupuri, clienti noi), pachete de produse, 1+1, 1+1 la jumatate de pret, cadou peste o anumita limita, transport gratuit la toate comenzile / peste o anumita valoare, la prima comanda in site etc.

pachete-produse-marketing

  • Mesaje de remarketing – pentru clientii care au vizitat site-ul, dar nu au finalizat comanda.
  • Beneficii pentru membri – preview lansare produse noi, dublare puncte de fidelitate pentru un anumit timp, roata norocului.
  • Content marketing – colectare lead-uri cu magnet, blog sales funnel, webinarii de lansare sau evergreen, CTA-uri dinamice.
  • Email marketing – secventa onboarding, secventa lansare campanie, secventa recuperare cos, secventa remindere baza inactiva.
  • UGC – testimoniale, InstaApp, recenzii, rating, video-uri, giveaway sau concursuri pe baza de continut, studii de caz, survey etc.

In general, nu marsezi pe o singura tactica, ci creezi un flux corelat intre canale, imbinand diverse tactici si variind mesajele folosite.

Bugetul de marketing

Bugetul tau va depinde de datele pe care le ai despre campaniile anterioare, de diversitatea canalelor si tacticilor folosite, precum si contextul actual al pietei. 

Asa cum bine stim, in perioadele de varf cum ar fi Black Friday sau campaniile pentru sarbatorile de iarna, deseori performanta reclamelor scade, daca nu ai un buget suficient.

Toti jucatorii investesc masiv in aceste perioade, asa ca exista si o crestere a costurilor pentru aceste servicii – spatiul disponibil pentru reclame, este, pana la urma, unul limitat.

Asadar, ia in considerare diversificare canalelor si suplimentarea bugetului, astfel incat sa te asiguri ca ai sanse sa ajungi la audienta ta.

Citeste si: Planul de marketing 2023 – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare

5. Sales Funnel sustinut din magazin

Toate tacticile si bugetul din lume nu te vor ajuta daca magazinul tau online nu este pregatit pentru a face fata asteptarilor clientilor tai. 

Sales Funnel-ul campaniei tale depinde extrem de mult de cat de bine e optimizat magazinul pentru a vinde oamenilor adusi din marketing.

Asa ca, mai jos, ti-am pregatit un mini-checklist de optimizare pe care iti recomand sa il implementezi si in site-ul tau:

  • Testeaza fluxul de comanda in magazin, pe diverse dispozitive si browsere.
  • Pregateste un landing page pentru campania ta (din Continut > Pagini). 
  • Pregateste regulile de reducere, listele de preturi si codurile de discount, si programeaza-le pentru intervalul in care vrei sa rulezi campania.
  • Programeaza un hellobar pe durata pe care sunt valabile promotiile / campania.
  • Pregateste 1-2 articole pentru teasing si sustinerea campaniei de marketing, pe blog. Echipeaza-le cu formulare de abonare sau formulare de descarcare magnet lead-uri.
  • Activeaza un pop-up de abonare, care sa se afiseze la scroll pe pagina.

popups-tactici-marketing

  • Pregateste secventele de email de lansare si reminder catre baza ta cu adrese de email.
  • Automatizeaza-ti email-urile cu autorespondere predefinite si GoBoti.
  • Asigura-te ca pui la dispozitie clientilor metode usoare prin care sa ia legatura cu tine in caz ca au nevoie: date de contact, live chat, WhatsApp.
  • Adauga testimoniale in landing page si paginile de produs.
  • Asigura-te ca ai codul de tracking Google Analytics in site, precum si pixelii pentru canalele pe care vrei sa rulezi reclame.
  • Activeaza metode de crestere a valorii cosului: pachete de produse, cadouri in cos, One-Time Offer, popup la adaugarea in cos, limita pentru transportul gratuit etc.

oto-campanie-marketing

Citeste si: Optimizarea unui site web cu Gomag: ghid compact, de la A la Z

6. Fidelizarea clientilor

Un pas vital al campaniilor de marketing si pe care il ignora multi antreprenori este zona de fidelizare.

Odata ce clientii au realizat comenzi in site-ul tau, e cel mai potrivit moment sa le mentii atentia si sa ii atragi in comunitatea ta de clienti fideli.

Aceasta parte a procesului incepe cu autoresponderele post-comanda, pe care le poti optimiza realizand o secventa de comunicare: mesaj de confirmare, mesaj de multumire (email & SMS), mesaj de cerere testimonial, mesaj de oferta cross-sell sau cod de discount special, si asa mai departe.

Atrage oamenii si prin promisiunea unor beneficii exclusive, in functie de planul tau de business si miscarile concurentilor (clientii se pot astepta la anumite beneficii, cand toti jucatorii unei industrii le ofera).

Poti oferi, implicit, puncte de fidelitate, dar si niveluri de beneficii in functie de valoarea comenzilor cumulate, acces la experiente speciale, sau servicii dedicate.

Desigur, nu uita sa acorzi atentie modului de impachetare si a insertiilor din colet, si stimuleaza constant oamenii sa iti ofere recomandari, recenzii si continut creat de ei (pe care le vei refolosi pentru a consolida credibilitatea magazinului tau).

Citeste si: Principalele strategii de fidelizare a clientilor in eCommerce

7. Monitorizarea campaniilor de marketing

Nu in ultimul rand, in procesul campaniei tale de marketing, ai partea de monitorizare a evolutiei acesteia.

Practic, in functie de obiective, vei stabili niste KPIs, indicatori de performanta care iti spun cum a mers campania, ce a fost bine si ce nu. Apoi, discuti si cu oamenii din echipa ta, pentru a lua reactii la cald, identificate in randul colegilor si clientilor tai.

Toate aceste date sunt inestimabile pentru completarea cu succes a campaniei (pentru ca poti face ajustari in timp real – nu e nimic batut in cuie), dar si pentru organizarea urmatoarelor campanii, pe termen scurt si lung.

Aici te ajuta, din nou, rapoartele Gomag, experimentele si rapoartele cu Gomag Insights, dar si datele din Google Analytics, zonele de monitorizare pe canalele alese etc.

rapoarte-platforma-gomag

Foloseste-le, nu le ignora, pentru ca altfel risti sa iti risipesti bugetul si resursele investite.

Citeste si: Cum folosesti rapoartele Gomag pentru a planifica strategia de crestere

In spatele campaniilor tale de marketing se afla exact acest proces despre care am discutat pana acum.

E acelasi, standard, de fiecare data. 

Sigur, conteaza mult cum valorifici creativitatea si resursele de care dispui, insa daca nu respecti procesul, pliat la afacerea ta, campania devine haos pentru ca nu ai niciun punct de reper.

Mai mult, azi ai vazut in amanunt cum te ajuta Gomag pe tot parcursul procesului, pentru a-ti eficientiza lucrul si a face campanii mai rentabile.

Foloseste-te la maximum de functionalitatile disponibile – cele mai multe sunt incluse in abonamentul tau, asa ca nu e nevoie sa faci investitii suplimentare!

PS. Vrei sa vinzi cu Gomag, dar stai inca pe ganduri? Ia decizia in mod informat – ai 15 zile la dispozitie sa incerci platforma gratuit si sa compari abonamentele. Alege abonamentul potrivit tie, incepand de la 7 euro pe luna!

Cosmin Daraban