De ce este nevoie sa iti raspunzi la cateva intrebari inainte de a incepe un business? Deoarece de la idee si pana la a face pasul in sine e cale lunga si, deseori, raspunsurile pe care le identifici joaca un rol major in succesul (sau esecul) proiectului tau.

Poate esti plictisit la actualul job, nu te simti satisfacut si vrei o provocare reala. Sau poate visezi la un altfel de stil de viata, care sa te scoata din monotonie. Sau poate iti doresti sa faci bani si sa te retragi inainte de pensie in locul favorit. Sau poate ti-a venit o idee geniala care rezolva problemele unui grup imens de oameni.

Indiferent de motivatia din spatele deciziei tale, inainte de a incepe un business este nevoie sa privesti situatia obiectiv, in ansamblu si sa iti dai seama daca viata de antreprenor ti se potriveste sau nu.

In articolul de astazi am selectat 10 intrebari esentiale ale caror raspunsuri te vor ghida in drumul tau spre succes.

1. Chiar esti pregatit pentru stilul de viata antreprenorial?

E foarte probabil ca momentan ai un job de la 9 la 5, un salariu stabil in fiecare luna si un anume stil de viata pe care ti l-ai format de-a lungul anilor. Daca te gandesti sa iti lansezi primul tau business, fii pregatit pentru o schimbare completa a stilului tau de viata.

Si poate, aceasta schimbare, nu este neaparat pozitiva. Din afara, antreprenorii sunt vazuti ca oameni bogati, care isi petrec jumatate din an in Caraibe iar restul intr-o casa de vacanta personala. Adevarul e mult mai diferit.

Renunta la impresia gresita ca antreprenoriatul este o solutie rapida de a deveni bogat, care iti va rezolva toate problemele. Lansarea unui business presupune munca grea, determinare, invatare continua, mult timp si sacrificii. Inainte de a face acest pas fii atent la felul in care gandesti si vezi daca esti pregatit pentru aceasta schimbare.

antreprenor-business

2. Esti sigur ca te adresezi unor potentiali clienti cu probleme si bani reali?

Poate ai o idee de care esti mandru si esti sigur ca toata lumea iti va iubi produsele sau serviciile. Insa oamenii nu cumpara pentru ca le place un produs, daca in final, nu au nevoie de el, rational sau mai degraba emotional.

Solutia ta trebuie sa fie potrivita pentru a raspunde unor probleme reale ale publicului tinta. Nu incerca sa faci roata patrata; chiar daca e ceva nou, nu e si functional; atata timp cat nu ofera beneficii si nu este de folos clientului, produsul tau te duce la faliment.

Mare atentie daca oamenii care au nevoie de produsul tau, au si banii necesari pentru a-l cumpara. Sfatul meu este sa te consulti cu antreprenori si angajati din domeniul in care vrei sa intri si sa descoperi provocarile ascunse.

3. Esti pregatit pentru esecuri?

Oricat de minunata ar suna meseria de antreprenor, tine cont de faptul ca vei avea de-a face cu o multime de riscuri. Care este toleranta ta la risc?

Foarte multi antreprenori tineri esueaza deoarece nu sunt receptivi la criticism sau la mici pierderi, asa ca renunta foarte usor. De exemplu, poate ai ideea de a construi o aplicatie de jocuri pe care vrei sa o vinzi la Apple, dar produsul final ajunge sa fie respins. Daca ai capacitatea de a trece peste si sa construiesti o aplicatie mai buna, care sa raspunda nevoilor utilizatorilor, nu renunta.

Nu te atasa de fiecare proiect pe care il manageriezi si invata sa accepti opiniile de calitate ale oamenilor din domeniu.

antreprenoriat-risc

4. Piata in care vrei sa intri este in crestere?

Nu te baza pe presupuneri. Tine minte ca in business sunt la mijloc banii tai sau ai altora, de care raspunzi. Inainte de a-ti lansa business-ul analizeaza piata cu atentie si gandeste pe termen lung. Daca motivatia ta este sa faci o multime de bani si sa te retragi dupa 3 ani in vila ta luxoasa, am o veste proasta: cel mai dificil sa iti mentii si cresti afacerea este chiar in acesti ani, timp in care va fi nevoie sa investesti inteligent toate resursele necesare. Altfel pierzi.

Cauta si achizitioneaza, daca este cazul, analize realizate de firmele specializate pe studiul calitativ si cantitativ al pietei, vezi rapoartele cu evolutia pietei in timp, cauta in Google rapoarte si studii etc. Repet, nu te baza pe presupunerile tale sau ale cunoscutilor, pentru ca s-ar putea sa construiesti o reteta spre esec usturatoare.

5. Cum stai cu firmele concurente?

Cat de aglomerata e piata tinta? Exista zeci si sute de firme care devin automat concurentii tai in momentul in care intri pe piata?

Tine cont de faptul ca multi dintre competitorii tai au o vechime, autoritate si o baza fidela de clienti care se intorc in site-urile respective pentru a cumpara de fiecare data cand au nevoie de produsul sau serviciul pe care vrei sa il vinzi si tu. Ca si incepator, iti va fi extrem de greu sa ii depasesti si sa atragi un volum consistent de clienti.

Daca totusi competitorii sunt numerosi dar tii neaparat sa intri in piata respectiva, pentru a reusi vino cu o solutie mult mai buna, pune accent pe calitate si servicii aditionale ireprosabile. Asigura utilizatorilor o experienta de neuitat si atunci sansele de conversie si vanzare cresc.

business-competitie

Citeste si: A Fi Sau A Nu Fi Antreprenor: 5 Intrebari Fundamentale

6. Care sunt costurile ascunse ale solutiei tale?

Multe idei si solutii duc la esec pentru ca au in spate costuri si procese ascunse. De exemplu, masinile electrice sunt foarte prietenoase cu mediul, incarcarea bateriilor e simpla si se poate face chiar de la o priza obisnuita, insa pretul ridicat al acestora si lipsa statiilor speciale de incarcare ii face pe oameni sa le evite.

Asigura-te ca intelegi toate costurile din spatele solutiei tale, provocarile de marketing, canalele de vanzare si problemele culturale.

7. Ai analizat piata complet?

Analiza pietei tinta nu se limiteaza la identificarea competitorilor si a posibilitatilor de crestere. Inainte sa iti lansezi afacerea vezi daca piata iti ofera oportunitati de marketing. Pentru ca, pana la urma, n-are niciun sens sa vinzi produse pe care nu le cauta nimeni.

Foarte important, gandeste-te inca pe de acum catre cine vrei sa vinzi, care este profilul clientului ideal al viitoarei tale afaceri. Vezi unde se afla publicul tinta, de ce are nevoie rational si emotional si cum ii vei raspunde acestor nevoi.

analiza-piata

8. Ai o viziune realista asupra costurilor care iti revin?

Viitorii antreprenori pasionati de ideile lor au obiceiul de a construi planuri fanteziste de business, supraestimand castiguri rapide si subestimand costurile necesare.

Pentru a evita sa faci si tu aceasta greseala construieste de inceput un plan obiectiv, bazat pe date solide si in special estimari financiare in raport cu nevoile si obiectivele afacerii tale, pe care sa te poti baza pe termen lung. Nu strica sa ceri si parerea unui expert dupa ce termini de construit planul de business.

9. De ce vrei sa iti lansezi propriul business?

Este foarte important sa stii care este motivatia din spatele acestei schimbari. Ce te determina sa incepi propria afacere? Te-ai saturat de stresul de la job-ul actual si iti inchipui ca o sa ai o vacanta continua daca devii un antreprenor? Din pacate, mai mult ca sigur stresul va fi mult mai mare acum.

Vrei sa faci gramezi de bani si sa scapi de toate problemele? Nici aceasta nu este o motivatie suficienta; uneori chiar poate reprezenta o bariera in fata succesului. Cand tot ce urmaresti este sa castigi bani, pui pe locul doi experienta clientilor tai sau cheltui necontrolat finantele firmei pe lucruri frivole.

Da, daca te simti nesatisfacut sau plictisit la actualul loc de munca, e foarte probabil ca deschiderea unei afaceri va fi o provocare si te va motiva sa dai tot ce ai mai bun pentru a reusi. Insa nu iti inchipui ca de cealalta parte a gardului iarba e mai verde. Meseria de antreprenor vine cu o multime de riscuri si provocari, asa ca fii constient din start de ce iti doresti sa devii unul.

10. Ce abilitati ai / esti pregatit pentru invatare continua?

Multi iti deschid afaceri in propriul domeniu de expertiza dar nu de putine ori, am intalnit antreprenori de succes care si-au lansat afaceri in nise complet diferite fata de ceea ce faceau inainte. Dupa cum vezi, experienta nu este intotdeauna obligatorie pentru a incepe un business, insa clar, iti ofera un avantaj.

Indiferent de grupul in care te incadreaza ideea ta de afacere, analizeaza-ti bine abilitatile si vezi ce cunostinte te vor ajuta sa iti duci ideea spre succes.

Cel mai important, insa, este sa fii deschis la invatare si sa cauti in permanenta carti, materiale, articole, bloguri, podcasturi etc. educative care te vor ajuta sa completezi informatiile pe care le-ai acumulat pana acum. Pe langa acestea, iti recomand sa apelezi si la cursuri, sa mergi la evenimente din domeniu si sesiuni de coaching.

Citeste si: Cele 10 Tipuri De Antreprenori

Multi sunt pregatiti sa renunte la job-ul obisnuit in speranta ca antreprenoriatul le va oferi oportunitatea unui stil de viata bogat, liber si comod. Din pacate, adevarul e mult diferit.

Inainte de a-ti lansa propriul business incearca sa raspunzi cat mai obiectiv la intrebarile de mai sus. Profita de faptul ca acum ai la dispozitie o multime de rapoarte si instrumente de analizare a pietei tinta, a comportamentului si nevoilor publicului targetat si de planificare a unui business. Nu munci incercand sa perfectionezi un produs pe care, in final, oamenii nici macar nu il vor cumpara. Testeaza din timp si nu ramane blocat la o singura idee.

Tu ce lucruri crezi ca trebuie luate in considerare obligatoriu inainte de lansarea unei afaceri? Te invit sa completezi lista de mai sus cu sfaturi pentru cititorii blogului nostru 🙂

Cosmin Daraban