Multi incep prin a vinde produse handmade pe Facebook sau Breslo. Insa nu strica sa ai si un magazin online, daca vrei sa iti construiesti o afacere profitabila, cu produse handmade.
Vezi tu, ai o piata super plina de produse si handmade by adauga numele aici.
De aceea, pentru multa lume vanzarea de handmade este doar un part time job sau o cale prin care sa obtina bani de buzunar din hobby-ul lor.
Dar se poate mai mult. Poti chiar face profit, cu conditia sa acorzi timp, implicare si atentie pentru crearea unui brand si a unor produse care sa se diferentieze si sa fie atractive in acelasi timp.
Asadar, ti-am pregatit un intreg ghid dedicat vanzarii de produse handmade online. Afla cum sa iti construiesti o afacere puternica, dar si cum sa iti gandesti strategia de promovare a magazinului.
Cuprins ghid Cum vinzi produse handmade online
- Ce tip de produse handmade vrei sa vinzi?
- Cum vinzi produse handmade legal
- Construieste-ti un brand de produse handmade
- Vino cu idei de produse noi, in functie de sezon
- Fidelizeaza-ti clientii si segmenteaza-i pentru achizitii viitoare
- Ofera servicii si optiuni extra pentru cresterea cosului de cumparaturi
Idei de promovare pentru un magazin online cu produse handmade
- Idei pentru campanii de marketing pentru nisa handmade
- Idei de articole pe blog pentru handmade
- Ce postezi in social media cand vinzi handmade
- Campaniile de email marketing – merita sau nu?
- Promoveaza-ti afacerea cu reclame PPC
- Participa la targuri online si offline
- Colaboreaza cu influenceri
Cum gandesti un business online cu produse handmade
1. Ce tip de produse handmade vrei sa vinzi?
- Obiecte de decor si uz casnic – lumanari parfumate, tabureti, perne, farfurii, cani, piese de mobilier, vaze, cosuri si alte obiecte pentru depozitare, semne de carte, calendare, magneti, jurnale, tablouri, papusi, piepteni, cutii de bijuterii etc.
- Obiecte de decor pentru evenimente – aranjamente florale, invitatii, marturii, seturi pentru botez / taierea motului, decor pentru nunta etc.
- Cosmetice – sapunuri, creme, balsamuri, articole de machiaj etc.
- Accesorii si articole de imbracaminte – bijuterii, genti, palarii, esarfe, ceasuri, tricouri, papioane, curele, ii etc.
- Produse alimentare – dulceturi, gemuri, conserve, prajituri, siropuri, uleiuri, bauturi, ceai, miere etc.
- Cadouri – pachete de produse (gift box), obiecte specifice de sezon (martisoare, coronite de Craciun, decor pentru Halloween etc.).
In principiu, te gandesti la ce iti place sa creezi deja si stilul tau personal in care le faci (nu incerca sa copiezi, oricat de frumoase ti s-ar parea modelele pe care le vezi pe net).
Apoi, nu te stradui sa vinzi de toate. Incepe de la o gama mica de produse, sa ai timp sa le creezi in momentul in care iti vin comenzile si marseaza pe obiecte de sezon, cu accent pe promovare intensiva inaintea sezonului.
Dar mai multe despre asta, putin mai jos.
2. Cum vinzi produse handmade legal
Daca vrei sa iti deschizi un magazin online de handmade la modul serios, ai nevoie de o forma juridica.
Si aici intervine un lucru la care trebuie sa fii atent: nu iti poti deschide PFA numai daca ai si o diploma care sa certifice faptul ca ai pregatirea profesionala necesara pentru a produce produsele pe care le vinzi.
Iti recomand sa iti faci din start un SRL.
Apoi, pentru a vinde online, ai nevoie de cod CAEN 4791 – Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. Si de asemenea, de codurile CAEN aferente tipurilor de produse comercializate
Mai departe, in ceea ce priveste alte cerinte legale, acestea depind de tipul de produse pe care le creezi.
De exemplu, ai alte indatoriri daca faci cosmetice handmade, fata de bijuterii, de exemplu. Va trebui sa iti testezi produsele intr-un laborator pentru a obtine certificari, sa notezi ingrediente si alte cerinte pe eticheta etc.
Cum inregistrezi produsele handmade in contabilitate
In principiu, ar trebui sa ai un deviz pentru fiecare produs, din care sa reiasa consumul de materiale. Pentru o anumita cantitate de produse finite vei face bonuri de consum pentru materialele intrate (conform devizelor).
Produsele finite le inregistrezi, in prima faza, la pretul de productie. Apoi, pretul de vanzare rezulta din pretul de productie, plus adaos comercial, cheltuieli de ambalare, marketing etc. (sursa: Avocatnet.ro)
3. Construieste-ti un brand de produse handmade
Handmade by numele tau nu este un nume de brand. Nu te va ajuta sa te diferentiezi in piata, si nici nu va face cautarea produselor tale mai usoara.
Asa ca gandeste-ti un nume memorabil.
O alta componenta de branding este stilul produselor tale – chiar daca nu toate, cel putin cateva dintre produse ar trebui sa fie unice, create intr-un stil pe care clientii sa il asocieze automat numelui tau.
Apoi, gaseste-ti diferentiatorii: ce oferi tu, si doar tu, fata de alti competitori din piata?
- Stil?
- Rapiditate?
- Cantitate?
- Optiuni de personalizare?
- Povestea creatorului / creatorilor?
- Pachete tematice?
- Produse unice?
- Cadouri valoroase in colet?
- Customer support exceptional si remindere?
E ok sa te uiti la ce se mai intampla in piata si sa te inspiri. Insa incearca sa pliezi diferentiatorii in asa fel incat sa devina definitorii pentru brandul tau.
Asa, buticul tau online de handmade va deveni usor de recunoscut si cautat, iar clientii tai se vor intoarce pentru a cumpara de mai multe ori.
4. Vino cu idei de produse noi, in functie de sezon
In nisa handmade, practic, tu iti valorifici hobby-ul. Si e normal sa ai cateva produse preferate, pe care iti place sa le faci.
Insa nu poti prezenta aceleasi produse clientilor, nu cand scopul tau e sa ii fidelizezi (si iti doresti asta, pentru ca asa nu te costa atat de mult sa faci vanzari).
Afiseaza in continuare produsele standard in site, pentru clientii noi, insa vino permanent cu modele si idei de produse noi.
Avantajul e ca ai o multime de ocazii pe parcursul anului. Ai scuza perfecta.
Pentru ca vinzi altceva de Martisor, fata de Craciun, sau poti pregati produse – idei de cadouri diferite pentru fiecare zodie in parte.
Planifica-ti campaniile din timp, astfel incat sa ai produsele sus pe site si in stoc, inainte de inceputul sezonului.
5. Fidelizeaza-ti clientii si segmenteaza-i pentru achizitii viitoare
Nu exista satisfactie mai mare decat sa vezi clienti multumiti care se intorc repetat in site si cumpara. Ei sunt si cei care iti recomanda afacerea catre prietenii lor, facand, practic, promovare pe gratis.
Pentru acesti clienti trebuie sa asiguri, in primul rand, o experienta de neuitat de la prima comanda.
Aceasta este legata atat de relevanta si puterea de atractie a produselor, dar si de cat de usor le este sa iti foloseasca site-ul, sa comande.
Apoi, poti folosi diverse artificii pentru fidelizare:
- Ofera-le atentii surpriza in colet: scrisoare de multumire personalizata, mici cadouri, coduri de reducere sau carduri VIP.
- Le poti oferi puncte de fidelitate, pentru a le folosi la urmatoarele comenzi.
- Recomanda-le produse interesante si care se potrivesc cu cele alese initial – de exemplu, daca fac parte dintr-o anumita colectie ii poti invita sa isi completeze colectia, sau daca sunt create pe o anumita tematica.
- Da-le acces in premiera la editiile de produse noi – le poti trimite noutatile pe email, cu preturi mai bune sau cu mesajul ca sunt primii care au acces la acest continut, pentru un timp limitat.
- Cere-le testimoniale si video-uri sau fotografii cu produsele comandate, iar apoi foloseste aceste materiale pentru a-i lauda public pe canalele tale social media.
Citeste si: Cum Te Ajuta Un Program De Fidelizare A Clientilor
6. Ofera servicii si optiuni extra pentru cresterea cosului de cumparaturi
Preturile produselor handmade sunt diverse, in functie de materialele folosite, tehnica, brandul si gradul de dificultate al creatiei.
Insa indiferent de preturile pe care le practici, nu strica niciodata sa faci recomandari suplimentare, pentru a creste valoarea cosului de cumparaturi.
Aplica macar una dintre ideile de mai jos, in functie de strategia si preturile tale:
- Recomanda produse similare, cu un pop-up pentru cosul de cumparaturi – se activeaza imediat ce clientul a adaugat un produs in cos.
- Alege produse pentru One-Time Offer – se afiseaza in pagina de finalizare comanda, la un pret unic pe site (pe care nu il mai pot gasi in alte pagini). In functie de ce produse vinzi, alege produse specifice pentru categorii sau produse de mici dimensiuni, pentru a nu creste costurile de livrare.
- Creeaza pachete de produse tematice in site, unice sau ca recomandari suplimentare.
- Ofera discount-uri si preturi personalizate pentru cumparaturile la cantitate
- Ofera consultanta contra-cost (de exemplu, pentru evenimente) sau ambalare tip cadou – poti folosi aplicatia Produs Configurabil din Gomag.
Idei de promovare pentru un magazin online cu produse handmade
1. Idei pentru campanii de marketing pentru nisa handmade
Sigur, campaniile tale depind de ce produse vinzi si branding. Insa in continuare vei gasi cateva idei aplicabile indiferent de tipologia de produs:
- Maximizeaza impactul evenimentelor – identifica perioada in care e “sezonul tau” si scoate cat mai mult profit atunci. Poate vinzi produse care merg mai bine la evenimente cum sunt nunti, aniversari, banchete si botezuri. Sau poate de Craciun. Sau poate la inceput de primavara. Pregateste-ti un stoc pentru perioada ta si investeste in reclame + continut legat de sezon.
- Segmenteaza-ti ofertele – trimite preturile cele mai bune catre clientii fideli pe email, ofera un alt pret pentru cei care te urmaresc in social media si ofera impulsuri pentru ca oamenii sa intre pe site si sa comande de acolo (eventual facand plata cu cardul).
- Sa ai continuu o campanie de abonare utilizatori noi – foloseste un lead magnet (cod de reducere la prima comanda, catalog de produse etc.) si o serie de onboarding cu acces pe produsele bestseller din magazin.
- Organizeaza campanii de reduceri doar pe timp de weekend – nu in fiecare weekend, ci ocazional, cand se asteapta mai putin.
- Organizeaza campanii de tip challenge – poate fi un challenge legat de cumpararea produselor tale, sau stil de viata (bio, declutter, cumpar din Romania etc.)
Pont! Nu uita sa faci SEO pentru buticul tau online de handmade. Urmeaza sfaturile din articolul Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!
2. Idei de articole pe blog de handmade
- Studii de caz bazate pe UGC – cum folosesc clientii tai produsele
- X Idei de cadouri de [ocazie] pentru [tip de personalitate / job / grad de rudenie]
- Tutoriale – cum sa faca ….[tehnici / produse / tips & tricks] – poate ai impresia ca oamenii se vor apuca sa isi faca singuri produsele. Dar adevarul e ca rar avem timpul sau cheful necesar pentru a ne apuca sa cream produsele de care avem nevoie.
- Inspiratie – cum sa foloseasca produsele tale pentru decor sau ingrijire personala [in functie de produse]
- Arata pas cu pas cum ai creat anumite produse – poti folosi poze sau chiar si video
- Roundup cu produsele bestseller din magazin
- Sau poti avea un blog de lifestyle, in care sa postezi si despre activitatile de zi cu zi, sursele de inspiratie sau sfaturi de viata
- Idei de decor sau ingrijire – ghiduri, liste de sfaturi, ponturi de sezon.
- Trenduri [an] – idei de cadouri, culori si stiluri pentru acest an
- Fa teasing pentru produsele noi pe care urmeaza sa le lansezi sau pentru campaniile de marketing aflate in pregatire
- Serii de sfaturi pentru pregatirea a diverse evenimente
- Interviuri cu influenceri sau repostezi interviurile pe care le-ai dat tu
- Idei de craft simple care pot fi invatate si folosite de catre copii
- Articole de sezon – idei de urari, felicitari descarcabile, plannere pentru anul nou etc.
Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori
3. Ce postezi in social media cand vinzi handmade
- Work in progress – fotografiaza sau filmeaza in timp ce creezi anumite produse
- Posteaza spatiul de lucru ca estetica
- Posteaza produsele in context – un fundal compus sau intr-un anumit decor
- Creeaza video-uri making of si dupa ce produsul este finalizat
- Reposteaza continut primit de la clienti
- Organizeaza concursuri
- Pune intrebari – ex., de ce proiect sa ma apuc in continuare? Sa folosesc materialul A sau materialul B?
- Posteaza-ti ofertele promotionale – discount-uri, campanii cu timp limitat, produsele noi exclusive pentru clientii fideli etc.
- Challenge – o postare pe zi intr-un anumit stil sau cu un anumit subiect, pentru un interval de timp stabilit.
- Arata audientei ce te inspira – oameni, locuri, scene etc.
- Nu uita sa iti adaugi produsele in Facebook Shop si sa folosesti Instagram Shopping
- Posteaza produsele in decor de sezon
- Ofera sfaturi rapide sau tips & tricks pentru handmade sau de viata
- Posteaza sau reposteaza continut de la influencerii cu care colaborezi
- Posteaza de la targuri offline si online
Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media
4. Campaniile de email marketing – merita sau nu?
Sigur ca merita. Mai ales daca respecti cele 3 reguli de baza:
#1 Sa comunici constant catre baza ta.
#2 Sa conferi un statut mai ridicat abonatilor.
#3 Sa iti segmentezi clientii din baza.
Foloseste email-ul pentru a trimite regulat newslettere, dar si pentru a atrage atentia cand se intampla ceva iesit din comun.
- Recupereaza cosurile abandonate, cu aplicatia Recuperare cos din Gomag – trimite un email de recuperare catre clientii logati in cont.
- Cere recenzii si continut (poze, video-uri, mentiuni pe FB si IG) – trimite un email de cerere review la un interval setat dupa comanda.
- Creeaza cel putin 2 serii de onboarding – una pentru abonatii la newsletter, dar care nu au cumparat pana acum. Si una pentru clientii care tocmai au cumparat. Practic, dupa ce ai trimis email-ul de confirmare comanda, trimite-le si un mesaj de bun venit in familia magazinului si care sunt beneficiile daca isi salveaza datele contului.
- Trimite email-uri atunci cand ai campanii de reduceri – cel putin 2: unul pentru anuntarea campaniei si unul de reminder, inainte de finalul campaniei.
- Aloca clientii in grupuri de clienti sau adauga-le tag-uri – ii poti selecta ca audienta daca, de exemplu, vrei sa le faci o oferta pentru ca au cumparat de o valoare mare in ultimele X zile sau au un anumit nume (de ex., sa isi faca un wishlist pe care sa il arate prietenilor sau au un discount special de aniversare, daca ii cheama Andrei, Andreea, Andi etc.).
Citeste si: 3 Secvente de email follow-up de care are nevoie afacerea ta
5. Promoveaza-ti afacerea cu reclame PPC
- Marseaza pe vizual – ruleaza reclame pe Facebook, Instagram, Google Display Ads. Identifica acele canale care iti aduc rezultate si pe restul ruleaza in principal reclame de brand awareness si trafic.
- Foloseste Google Shopping Ads pentru produsele la care ai stoc – ai feed pregatit in platforma, trebuie sa il adaugi in Google Merchant Center.
- Creste bugetul de PPC inainte si in timpul sezonului tau profitabil.
- Foloseste video ads, dar realizate in asa fel incat sa aiba continut valoros, ca si cum ar fi video-uri native (tutoriale, lifestyle, moodboard)
- Exclude cuvintele cheie negative pentru campaniile de search – de exemplu, daca se cauta cuvinte cheie de brand (papusi barbie) sau olx, emag, second hand etc.
- Atrage traficul catre pagini pregatite pentru vanzare – landing pages optimizate cu testimoniale, culori contrastante, video-uri de produs, continut. NU spre homepage!
- Imparte-ti campaniile si ad group-urile si fa-le mai specifice folosind liste mai scurte de cuvinte cheie – asa iti vei optimiza cheltuirea bugetului.
- Foloseste potrivirea exacta sau putin mai restrictiva – nu plati pentru cuvinte cheie care te costa mult, dar nu iti aduc vanzari.
- Targeteaza la nivel local pentru livrari mai rapide si atunci cand esti in apropiere de finalul sezonului sau extra sezon.
6. Participa la targuri online si offline
Raiul vanzarilor de handmade e la taraba – suntem obisnuiti sa gasim produse dragute si unicat la un targ, in general, pe marile bulevarde sau centrul orasului, in mall-uri sau la balciuri.
Mai nou, au loc si targuri online dedicate pentru handmade (si nu numai).
Asa ca du-ti produsele peste tot unde poti. Vorbeste chiar si cu magazinele din orasul tau si intreaba daca le-ar placea sa iti expuna produsele. In afara sa iti spuna nu, n-ai nimic de pierdut.
Nu renunta nici la vanzarile prin Facebook, sau pe Breslo sau orice alt canal unde se pot face vanzari.
Ideea e doar sa iti prioritizezi canalele de desfacere, astfel incat sa iti concentrezi eforturile pe cele care iti aduc cele mai multe vanzari.
7. Colaboreaza cu influenceri
O strategie excelenta de brand awareness este sa colaborezi cu influenceri sau cu alti creatori de produse (din zone conexe), astfel incat sa va promovati reciproc.
De exemplu, daca tu faci aranjamente florale pentru nunti si evenimente, poti colabora cu sali de eveniment, creatori de marturii sau invitatii sau saloane de rochii de mireasa.
La fel, daca vinzi vesela handmade, poti colabora cu anumite restaurante, cu vanzatori de produse alimentare handmade sau designeri de interior.
Totul depinde de tipul de produs si de strategia pe care o alegi.
De asemenea, ofera-le prietenilor tai si clientilor coduri de reducere pe care sa le posteze la liber pe profilele lor.
Practic, ii transformi in mini influenceri ce povestesc despre produsele tale, poate cu o poveste mai personala decat ar face-o alt influencer / celebritate.
Repet, daca vinzi doar de hobby, sporadic, nu ai nevoie neaparat de o forma juridica – poti vinde chiar si pe un site al tau, pe Facebook, Breslo si asa mai departe.
Dar daca vrei sa iti faci un business din vanzarea produselor tale handmade, iti trebuie o forma juridica, sa iti platesti taxele si sa iti gestionezi clientii, respectand toate prevederile legale care te privesc.
Cauti o platforma puternica pentru magazinul tau online de produse handmade? Testeaza platforma Gomag! Deschide magazinul cu 15 zile gratuite, in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.