Conform statisticilor, piata de bauturi online a crescut in 2020, fenomen ce continua si in acest an.
Insa exista anumite schimbari la nivelul comportamentului de consum.
Industria bauturilor carbogazoase (sucuri acidulate, apa minerala, energizante) a scazut putin, pe masura ce romanii au devenit tot mai preocupati de sanatatea lor.
Ne-am deschis portofelele mai degraba pentru sucurile naturale, presate la rece, bauturile bio si suplimentele lichide.
Insa nici bauturile alcoolice nu au fost abandonate. Vinul si berea raman bauturile de capatai, si se observa un interes crescut pentru produsele craft, noi, cu ambalaj sustenabil.
Acum, daca vrei sa iti deschizi un magazin online de bauturi – sau ai deja unul, ai nimerit la fix.
Hai sa povestim putin despre cateva idei care te vor ajuta sa iti organizezi afacerea mai simplu, dar si ponturi de marketing pentru promovarea bauturilor pe care vrei sa le vinzi.
Cuprins Ghid Cum sa vinzi bauturi online
- Alege tipul de business
- Analizeaza piata cu atentie, inainte sa alegi care sunt produsele pe care vrei sa le vinzi
- Scoate in evidenta punctele de diferentiere / ce te face unic – Branding
- Gandeste-te daca vrei sa specifici o valoare pentru comanda minima
- Creeaza pachete de produse si creste valoarea cosului
Idei de promovare pentru un magazin online de bauturi
- Idei de postari pentru un blog de bauturi
- Cum sa generezi lead-uri pentru vanzari pe termen lung
- Strategia de fidelizare in nisa bauturi
- Idei pentru campanii de marketing delicioase
- Promoveaza-te cu reclame PPC
- Idei de postari pe Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube etc.
- Promoveaza-te prin parteneri, influenceri si afiliati
Cum sa iti gandesti afacerea cu bauturi online
1. Alege tipul de business
Hai sa incepem mai intai cu tipul de produse.
Ce ti-ai propus sa vinzi?
- Bauturi alcoolice
- Sucuri + apa / apa tonica
- Un anumit tip de bauturi – vin, spirtoase, bere, cocktails etc.
- Bauturi fara alcool
- Sucuri naturale, bio sau o alta caracteristica speciala
- Bauturi doar de la un anumit brand / crama / distilerie
- Bauturi create de tine – vezi legea nr. 521 din 17 iulie 2002
- Oferta de bauturi pentru evenimente si HoReCa
- Poti vinde si accesorii – produse vandute individual in magazin si / sau produse adaugate in pachete, cadouri in cos sau OTO (pentru cresterea valorii cosului de cumparaturi)
Stabileste clar tipologia de produs, pentru ca aceasta influenteaza modelul de business ales.
Si cand ma refer la model de business, spun:
- USP – care este propunerea ta unica de valoare?
- Cine sunt clientii tai principali si secundari?
- Pe ce canale vei vinde? Pe ce canale te vei promova?
- Cum vei intretine relatia cu clientii tai? Ce o va face speciala?
- Ce costuri presupune deschiderea business-ului? Dar cresterea lui?
- De unde obtii veniturile? In ce mod?
- De ce resurse cheie trebuie sa dispui? – angajati, parteneriate cu producatori etc.
- Care sunt activitatile cheie ale magazinului? – vinzi produse individuale? Vinzi pachete? Vinzi abonament?
- Cu ce parteneri colaborezi?
Raspunde la intrebarile de mai sus. Te vor ajuta sa identifici modelul de business. Numai atunci cand il ai in fata ochilor, il vei putea imbunatati.
Observatii:
Pentru a deschide un business cu bauturi online ai nevoie de urmatoarele coduri CAEN:
- 4725 – Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate
- 4634 – Comert cu ridicata al bauturilor
- 4791 – Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet
Aici ti-am pregatit si un link catre legea ce prevede conditiile de distributie si comercializare a produselor accizabile (printre care se numara si bauturile alcoolice sau energizantele).
Citeste si: Cum gestionezi un magazin online cu produse alimentare
2. Analizeaza piata cu atentie, inainte sa alegi care sunt produsele pe care vrei sa le vinzi
Frumusetea lumii de azi e ca iti poti verifica o idee in amanunt, inainte sa o aduci la realitate prost.
Poti verifica firmele competitoare dinainte, sa vezi cum vand si ce experienta ofera.
Poti identifica nevoile la nivelul pietei.
Poti afla care sunt caracteristicile comune ale consumatorilor cu cel mai mare potential sa iti devina clienti.
Asa ca, inainte sa investesti bani seriosi in ideea ta, verifica daca e aceasta e fezabila:
- Google Trends – te ajuta si in stadiul initial, dar si de fiecare data cand iti propui sa lansezi o campanie de marketing. Asa identifici interesul oamenilor fata de tipul tau de produs.
- Google Keyword Planner – vei descoperi cuvintele si expresiile pe care le folosesc oamenii pentru a gasi bauturi online.
- Intra in comunitatile de consumatori si pune-le intrebari, cere-le sa iti spuna ce cauta la un magazin online de bauturi si ce le-ar placea sa exista pe piata. Ia aceste raspunsuri cu un dram de sare – pentru ca, de multe ori, nici macar clientii nu stiu precis ce isi doresc 🙂 .
- Schiteaza profilul clientului ideal – stabileste exact care e tipul principal de client catre care te adresezi. Doar asa iti vei putea ajusta ofertele si catalogul de produse. Vei avea si segmente diferite de clienti, de care trebuie sa tii cont, astfel incat sa le faci oferte relevante.
3. Scoate in evidenta punctele de diferentiere / ce te face unic – Branding
- Care sunt produsele vedeta in magazinul tau?
- Sunt paginile acestora optimizate si semnalizate super vizibil?
- Cum te diferentiezi tu de firmele competititoare?
- Care este VALOAREA pe care o oferi?
- Exista nevoie in piata pentru produsul tau? In ce momente? De ce?
Exista deja magazine de bauturi online cunoscute. Nu e ca si cum ai intra intr-o piata complet noua.
Pe de o parte, va trebui sa faci si tu ceea ce fac competitorii – aspecte numite puncte de paritate.
Sunt lucruri cu care clientii sunt deja obisnuiti din partea magazinelor online, si se asteapta sa le primeasca (transport gratuit peste o anumita suma, puncte de fidelitate, plata cu cardul, livrare rapida etc.).
Insa, pe de alta parte, va trebui sa gasesti servicii si idei altfel, pentru a te diferentia.
- Imaginea de brand + simbolurile vizuale – logo, slogan, USP, schema de culori, cultura organizationala, imaginea perceputa.
- Tip de experienta asigurata la cumparare
- Servicii in plus – cadouri in colet, consultanta, cursuri, acces premium la crame / distilerii / restaurante etc.
- Modul de impachetare – eticheta (daca e produs creat de tine sau la indicatiile tale), ambalajul, scoci personalizat, insertii in colet etc.
4. Gandeste-te daca vrei sa specifici o valoare pentru comanda minima
In nisa bauturilor, exista produse cu preturi mici, care nu acopera nici macar costul de transport.
E descurajator pentru client si, pentru tine, o comanda a cate un astfel de produs inseamna pierdere.
Asadar, daca site-ul tau afiseaza un procent mai mare de produse cu pret mic, opreste-te putin si gandeste-te – oare ar trebui sa specifici o valoare minima a comenzii?
Analizeaza-ti costurile si decide.
In platforma Gomag ai la dispozitie o aplicatie specifica pentru comanda minima, pe care trebuie doar sa o setezi.
5. Creeaza pachete de produse si creste valoarea cosului
1 + 1 la pret redus. O selectie de vinuri de la o anumita crama. O selectie de bauturi pentru o anumita ocazie (Craciun, pranzul miresei, botez etc.). Bauturi + frapiera sau desfacator.
Iti poti gandi pachetele de produse cum doresti, si le poti afisa strategic.
Ori folosesti aplicatia pachete de produse pentru a recomanda clientului o oferta mai buna in paginile de produs (si atunci, pretul total nu trebuie sa fie prea mare fata de pretul produsului vizualizat initial).
Ori folosesti aplicatia Bundle si creezi un nou produs tip pachet, de sine statator in magazin.
Acestea sunt variante de upsell care cresc valoarea cosului de cumparaturi in magazin. Si nu sunt singurele:
- Cadouri surpriza pe diverse praguri ale valorii cosului – poti oferi inca un produs sau accesorii (tirbusoane, desfacatoare, pahare, voucher pentru o iesire la un restaurant sau o degustare).
- One-Time Offer – poti alege produsele in functie de categorii sau prezinti produse universal folosite.
- Discount la cantitate – mai ales cand faci vanzari B2B sau ti se cere o oferta pentru un anumit eveniment.
- Pop-up cu recomandari de produse la adaugarea in cos – poti alege produse vedeta sau produse complementare (si atunci sunt afisate produse cross-sell cu cel adaugat in cos).
Citeste si: 6 Modalitati Prin Care Poti Creste Valoarea Medie A Comenzilor
Idei de promovare pentru un magazin online de bauturi
1. Idei de postari pentru un blog de bauturi
- 10 inventii care schimba lumea berii
- X retete de cocktail pentru a face fata zilelor de vara (poti crea o serie reteta de cocktail a lunii, cu tot felul de combinatii)
- Top X greseli pe care le faci la gratar (si nici macar nu iti dai seama)
- Cum alegi cadoul perfect pentru prietenul [atribut]
- Alege o directie principala legata de brandul tau, putini sunt atat de pasionati incat sa citeasca intr-una despre bauturi. Poti alege subiecte adiacente – organizarea de evenimente (nunti, decor), activitati de sezon, food connaiseur, vacante in toata lumea, interviuri, stil de viata eco / bio etc.
- X beneficii pe care le are [produs] in [context]
- Ghidul [produs] – tot ce trebuie sa stii despre cum sa il alegi pe cel mai bun
- Mituri despre [produs] si de ce sa nu le mai crezi
- Cum se face: [tip de cocktail sau bautura amestecata] la tine acasa
- Review-uri funny in care diferite tipuri de consumatori isi spun parerea, dupa gusturile lor
- Bundle de fotografii frumoase gratuite pe care le pot folosi ca wallpapere, in proiectele lor etc.
- Citate despre bautura
- Profil de crama: [povesti legate de diverse crame / distilerii, intamplari extraordinare, tur virtual al cramei etc.]
- Top 10 [tip de produs] pe care trebuie sa le degusti in 2021
- Sfaturi pentru pastrarea vinului acasa
- Sfatul expertului: cum sa alegi [bautura] pentru [ocazie]
- X destinatii de vis pentru iubitorii de bere
Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori
2. Cum sa generezi lead-uri pentru vanzari pe termen lung
Sfaturile de mai inainte, ideile de blog, sunt un prim pas in procesul de atragere lead-uri.
Vezi tu, marketing-ul prin continut te ajuta enorm pe tot parcursul palniei de vanzari: sa atragi trafic, sa convingi oamenii sa iti dea date de contact (nume, adrese de email, numar de telefon) si da, sa vinzi.
In nisa bauturilor online, e vital nu doar sa atragi interesul oamenilor, ci si sa il mentii, astfel incat sa nu se lase distrasi de rafturile cu bauturi pe care le vad de fiecare data cand isi fac cumparaturile la supermarket.
Nu e o munca usoara ceea ce faci tu. Te lupti cu oferta supermarket-urilor, a restaurantelor si pub-urilor, dar si cu consumul de produse realizate acasa: vin, tuica, bere, palinca etc.
Prin urmare, trebuie sa actionezi cat mai rapid, pentru ca intervalul de atentie si interes de care dispui e foarte, foarte mic.
Uite cateva metode de generare lead-uri sau cresterea numarului de abonati, pe langa blog:
- Ofera vouchere cu exit pop-up
- Ofera servicii si produse pe care le e greu sa le gaseasca in alta parte
- Ofera puncte de fidelitate (pe care le pot folosi ulterior pentru reduceri)
- Adauga testimoniale de la clienti langa formularul de captare date
- Ofera un ghid, checklist, planner, programari pentru consultanta sau experienta sau alt tip de material valoros
Citeste si: 30 De Trucuri Prin Care Sa Obtii Mai Multi Abonati
3. Strategia de fidelizare in nisa bauturi
Un magazin online de bauturi are potential sa isi fidelizeze clientii – produsele sunt consumabile, asadar comenzile se fac in mod repetat.
De asemenea, iti doresti clienti atat de multumiti incat sa recomande magazinul din proprie initiativa catre prietenii si cunoscutii lor.
Uite cateva metode de fidelizare cand vinzi bauturi online:
- Impresioneaza-ti clientii de la prima comanda – fa follow up, ofera-le recomandari si consultanta, asigura-te ca impachetarea si livrarea e impecabila.
- Creeaza un program de fidelizare – ofera recompense si stimuli pentru viitoarele comenzi: puncte de fidelitate, cadouri in colet, cadouri in cos, card VIP, beneficii in plus pentru clientii cu cont.
- Ofera voucher 1+1 – reducere atat pentru clientul care a comandat initial, cat si un cod de reducere pe care sa il ofere unui prieten.
- Ofera beneficii extra pentru clientii fideli – produse in exclusivitate, produse cadou cu cod transmis pe email la comenzi peste o anumita valoare, acces prioritar la degustari / vizite la crame, fabrici etc.
- Transforma-ti clientii in afiliati si influenceri – incurajeaza-i sa creeze cadre cu produsele tale si reposteaza continutul lor pe paginile tale social media, email si in site.
Citeste si: Cum Te Ajuta Un Program De Fidelizare A Clientilor
4. Idei pentru campanii de marketing delicioase
In primul rand, cand gandesti campanii de marketing pentru magazinul tau de bauturi, asigura-te ca alegi o directie principala.
In mod standard, te poti lega de gustul sau brandul produselor. Insa nu uita ca in nisa ta merg bine combo-urile emotionale.
Bautura este doar prietenul de nadejde al eroului (clientului): senzatiile de lux, relaxare, bucurie, confort etc. De exemplu, la ce te duce cu gandul o poza cu masa de cina surprisa in golden hour, pe o terasa de-asupra marii?
Pentru majoritatea asocierea e cu romantismul sau cat de instagramabila e scena sau relaxare si stare de bine.
Poti sa mai scoti in evidenta contexte precum:
- Vacante in locuri mai mult sau mai putin exotice
- Experiente culinare de lux sau alt context
- Cum sa intretii flacara in casnicie
- O seara de quiz cu prietenii
- La gratar
- Omul altfel (la bere craft te gandesti si tu? 🙂 )
- Noptile lungi din studentie
- Boost de energie sau creativitate
- Relaxare dupa o zi luuunga
- Consumul responsabil de alcool
Oh, limita e cerul. Si primesti puncte in plus daca sari peste stereotipuri (de genul femeile beau vin si prosecco sau muncitorii beau bere si mananca mici).
5. Promoveaza-te cu reclame PPC
Iti recomand Google Ads si Facebook Ads, dar ai grija sa respecti regulile, altfel campaniile tale nu vor porni:
- Ai grija ce audienta targetezi – nu incerca sa te promovezi catre toata lumea, indiferent de varsta (18+).
- Creativele nu trebuie sa contina imagini explicite – sticle de alcool, consum excesiv, nuditate sau alte asocieri intre consumul produselor si relatii sexuale, afirmatii medicale sau orice iti mai trece prin minte ca ar fi beneficii ale alcoolului.
- Foloseste Google Shopping Ads – incarca feed-ul de produse din platforma in Merchant Center.
- Foloseste video ads pentru brand awareness si generare de lead-uri (YouTube, Facebook)
- Tine cont ca nu poti face remarketing pe Google cu bauturi alcoolice
6. Idei de postari pe Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube etc.
- Prezinta ofertele si preturile saptamanale – poti crea si pachete sau asocieri intre aniversari si anumite oferte la bauturi
- Imagini estetice cu produsele in context – mancare + bauturi, vacante + bauturi, produse pe un fundal care arata bine etc.
- UGC – continut generat de clienti, cu unboxing, imagini si video cu produsele in context.
- Imagini de la birou / depozit, pregatirea comenzilor, activitati in echipa.
- Retete vizuale pentru bauturi amestecate
- Interviuri cu producatori, experti, clienti etc. – text, video sau live-uri.
- Construieste o comunitate – poti crea chiar si un grup de Facebook pentru amatori sau profesionisti, legat de arta consumului unei anumite tipuri de bauturi sau organizarea de evenimente, de exemplu.
- Posteaza meme-uri, quiz sau intrebari – foloseste continut cu potential sa genereze interactiune si tag prietenilor in comentarii.
- Posteaza tips & tricks, sfaturi si idei in format video, pe un canal de YouTube al magazinului.
Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media
7. Promoveaza-te prin parteneri, influenceri si afiliati
Cu cine poti colabora ca magazin online de bauturi?
Pai gandeste-te: restaurante, hoteluri, sali de eveniment, cunoscatori, sommelieri, celebritati cu o anumita audienta (poate cunoscatori sau amatori de diverse tipuri de bauturi), saloane de frumusete sau cluburi de socializare / networking.
Creeaza parteneriate cu astfel de organizatii si promovati-va reciproc.
Nu uita nici de marketing-ul afiliat. Foloseste o platforma de afiliere pentru a ajunge mai rapid la specialistii potriviti pentru a te promova.
Cauti o platforma puternica pentru magazinul tau online de bauturi? Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.