Se intampla tuturor, fie ca suntem pregatiti sau nu pentru orice situatie. Fluturasii in stomac. Momentul in care palmele incep sa transpire. Ti se intampla cand e nevoie sa faci un lucru – mai ales daca stii ca acel lucru te va ajuta sa fii mai bun, mai profesionist.

Stiu ca deja te-ai gandit la unele situatii in care ti-e incomod sa faci o anumita actiune. Poate fi vorba de marele vis pe care vrei sa il indeplinesti intr-o zi. Poate sa iti lansezi o afacere. Poate momentul in care trebuie sa suni o persoana sau sa concediezi un angajat ce nu respecta regulamentul firmei. Sau sa creezi o strategie prin care sa iti dezvolti afacerea actuala.

Ideea e ca toti antreprenorii se lovesc de actiuni si situatii inconfortabile. Insa fiecare, tratata cu atentie si determinare, te duce mai aproape de indeplinirea obiectivului tau.

Astazi ti-am pregatit un articol cu 10 lucruri incomode care te vor duce spre succes, situatii si momente pe care inveti pe parcurs cum sa le gestionezi pentru a deveni un antreprenor mai bine pregatit, mai hotarat si mai profesionist.

1. Vorbitul in public

Daca tot am mentionat fluturasii in stomac. Ca si antreprenor te vei confrunta cu o multime de situatii in care va trebui sa vorbesti in public si sa pari hotarat si increzator, chiar daca numai tu stii cat de emotionat esti. Poate fi vorba de vorbitul pe scena, un toast sau momentul in care un speaker important asteapta intrebari din partea audientei iar tu chiar vrei sa afli raspunsul la o intrebare de care esti interesat.

Insa nu trebuie sa iti fie rusine daca te confrunti cu o astfel de situatie. Teama de a vorbi in public este comuna si are chiar un nume al sau: glosofobie.

N-am de gand sa dezbat acum motivele pentru care apare aceasta frica; fiecare stie care sunt acestea si cum se manifesta. In schimb, am sa iti ofer cateva ponturi pentru a trece peste teama de a vorbi in public:

  • Nu incerca sa joci alt rol, fii tu insuti. Spune propriile ganduri, propriile glume si recunoaste ca esti emotionat. Audienta va rade, tu vei rade si toata lumea va fi mai relaxata.
  • Nimeni nu te asculta pentru a rade de tine. Toti sunt acolo pentru a te asculta, sunt interesati de ceea ce spui. Altfel s-ar ridica si ar pleca.
  • Chiar daca simti adrenalina in vene, incearca sa iti controlezi viteza de vorbire si ritmul de respiratie. Pentru a trece de primele momente (care sunt si cele mai grele) incearca sa respiri cat mai regulat si sa iti incepi discursul vorbind rar. Nu-ti fie frica de pauze, ti se par mai lungi decat sunt de fapt. Daca ai si slide-uri, te poti ajuta de acestea pentru a mentine fluenta discursului.
  • Exerseaza. Vorbeste acasa in fata oglinzii pentru a-ti observa limbajul corpului, inregistreaza-te si asculta-te si vorbeste ori de cate ori ti se face o invitatie. Pe parcurs, totul va deveni mai usor.
vorbitul in public

sursa: Giphy.com

 

2. Primirea complimentelor

Imagineaza-te in urmatoare situatie (in care probabil te-ai aflat cel putin o data pe parcursul vietii tale):

Muncesti din greu si obtii rezultate extraordinare. Si esti constient de asta asa ca te apreciezi singur, discret. Dar in momentul in care cineva iti complimenteaza munca, nu esti capabil sa legi doua cuvinte. Asa ca te balbai, incerci sa respingi complimentul sau pur si simplu nu spui nimic.

Opreste-te acum. De azi inainte, daca cineva iti face un compliment uite cum sa reactionezi:

  • Da-ti seama ca intr-adevar persoana respectiva iti face un compliment.
  • Las-o sa termine ce are de spus.
  • Trage aer in piept.
  • Zambeste si spune-i multumesc.
  • Si gata. Nu incerca sa dai explicatii sau sa te subestimezi. Doar multumeste-i si continua conversatia pe subiectul de care sunteti interesati.

Din pacate, nu exista nicio disciplina care sa ne invete cum sa acceptam un compliment. Din acest motiv, prea multe persoane ajung sa isi nege propriile rezultate sau sa creeze situatii inconfortabile pentru un lucru absolut normal.

acceptarea complimentelor

sursa: Giphy.com

 

3. Trezitul devreme

Trezitul devreme si munca la primele ore ale diminetii ar trebui sa faca parte din rutina ta de zi cu zi. Acum e momentul perfect pentru a-ti pune gandurile si planurile in ordine, inainte ca haosul de peste zi sa iti strice starea de spirit.

Trezitul devreme este o reteta folosita de multi antreprenori de succes, si nu degeaba. Daca vrei sa fii productiv in fiecare minut in drumul tau spre succes, iti recomand ca de maine sa iti setezi alarma la 4-5 dimineata. Si nu glumesc.

Pune-ti telefonul cat mai departe de pat, pentru a nu fi tentat sa amani alarma de zeci de ori. Sari din pat si fa-ti exercitiile, apoi fa-ti planul pentru ziua respectiva si ia micul dejun.

Pentru mai multe sfaturi legate de rutina de dimineata, citeste si articolul nostru 30 De Minute Pentru Succesul Magazinului Tau Online.

trezitul devreme

sursa: ReactionGifs.com

 

4. Exercitiile fizice

Cred ca in majoritatea articolelor noastre de weekend am tot repetat importanta exercitiilor fizice pentru antreprenori. Si mai repet o data: ai nevoie de miscare pentru a pastra un echilibru fizic si emotional eficient.

Daca, dupa cat te-am batut la cap, ai inceput sa faci exercitii, poti sa treci la urmatorul subcapitol. Daca inca nu te-am convins, continua sa citesti.

In primul rand, ai nevoie de o motivatie puternica pentru a incepe si a continua sa faci miscare. Poate vrei sa slabesti. Sau poate vrei sa iti pui gandurile in ordine – si te asigur, miscarea este cadrul perfect in care sa iti limpezesti gandurile. Poate ai 2 copii, un catel si cel putin 2 telefoane care vibreaza aproape incontinuu iar miscarea este unicul moment in care poti fii singur. Gaseste un motiv puternic pentru care sa te tii de miscare.

Nu te plange ca nu ai timp sa faci miscare. N-ai lasa nicio zi fara sa faci dus sau sa te speli pe dinti, nu-i asa? Atunci de ce sa nu tratezi si exercitiile fizice la fel?

Gaseste sportul potrivit pentru tine. Poate nu iti place sa alergi dar adori sa pedalezi. Sau poate iti place sa joci tenis, nu sa faci abdomene. Sau poate iti place sa dansezi (sa stii ca se pune ca exercitiu fizic). Fa doar tipul de exercitii fizice de care esti atras si in acest fel, nu iti va fi greu sa te tii de treaba.

exercitiile fizice

sursa: Giphy.com

5. Lucrul cu (multe) date si numere

Fie ca e vorba de bugetul firmei, de profit sau de metricile urmarite pentru a identifica gradul de performanta a afacerii tale, muna ta de antreprenor va presupune si lucrul cu numere. Iar daca nu ai fost niciodata prieten cu matematica, cu siguranta este un lucru incomod.

Insa cel mai important lucru pe care trebuie sa il stii pentru a lucra cu numere si date este sa tii seama intotdeauna de context. Incepe prin a invata care sunt metricile de performanta ce iti reflecta munca. Invata sa recunosti trendurile si joaca-te cu baze de date in Excel. Imprieteneste-te la catarama cu Google Analytics si angajeaza-ti un contabil.

Pe parcurs, acumuland experienta, vei vedea ca totul e mai usor decat pare.

lucrul cu date si numere

sursa: ReactionGifs.com

6. Primirea si oferirea criticilor negative

Fie ca primesti critici sau tu critici pe cineva, ambele sunt situatii inconfortabile, pe care trebuie sa le gestionezi profesionist.

Hai sa vedem prima situatie. Chiar daca te astepti la acest gen de feedback, primul instinct este sa te protejezi, sa ripostezi sau sa nu asculti pana la sfarsit. Asa ca trebuie sa incepi sa fii constient de asta. La fel ca si acceptarea unui compliment, totul incepe cu o gura sanatoasa de aer si ascultarea interlocutorului pana la sfarsit. Daca acest moment are loc in timpul unei sedinte si ai o agenda la indemana, noteaza-ti ce auzi. Si pune intrebari pentru a te asigura ca ai inteles bine ce ai de facut pentru a indrepta lucrurile.

In cazul in care tu esti cel care critica, e si mai inconfortabil. Poate fi vorba de un coleg, un partener sau un prieten. In orice caz, nu incerca sa indulcesti pastila, altfel risti sa nu fii luat in serios.

Daca nu stii cum sa iti abordezi direct interlocutorul, spune-i ca munca sa nu da rezultatele asteptate si apoi explica-i de ce se intampla astfel.

De asemenea, incearca sa oferi critici constructive. De exemplu, daca cineva are o atitudine nepotrivita la serviciu, nu e suficient sa ii spui asta. Argumenteaza-ti criticile, aratandu-i un exemplu concret in care a dat-o in bara si spune-i de ce trebuie sa isi revizuiasca modul de comportare. Persoana care primeste criticile ar trebui sa iasa din discutie cu idei de imbunatatire, nu simtindu-se ca ultimul om de pe pamant.

acceptarea si oferirea criticilor negative

sursa: Imgur.com

7. Recunoasterea unei greseli

Stii momentul acela in care realizezi ca ai facut neintentionat o greseala? In care te blochezi si nu-ti vine sa crezi ce tocmai s-a intamplat? Incomod sau inconfortabil nu sunt suficiente pentru a descrie situatia.

In acest caz, treci peste soc si ia masuri rapid pentru a-ti rezolva eroarea. Daca este reversibila (de exemplu, ai facut o greseala gramaticala absurda si repetitiva in descrierea produselor) si ai norocul sa iti dai seama ce s-a intamplat, corecteaza-o imediat.

Pe de alta parte, exista alte tipuri de greseli, mai greu de tratat. De exemplu, esti la un cocktail cu un investitor si, din greseala, versi bautura pe hainele acestuia. Sau trimiti email de test catre intreaga lista de email-uri deoarece ai uitat sa bifezi o anumita casuta in tool-ul de marketing automation.

In cazul in care greseala nu poate fi corectata imediat, ai nevoie de un plan de actiune. Vezi cum afecteaza aceasta relatia cu cei in fata carora ai gresit si cere-ti imediat scuze. De asemenea, incearca sa oferi o recompensa, daca este posibil.

recunoasterea greselilor

sursa: Giphy.com

8. Rezolvarea conflictelor

Aici ai doua situatii: fie trebuie sa rezolvi conflictul intre doi angajati, de care pana la urma esti responsabil, fie te afli tu in conflict cu un angajat, partener etc. Iar cel mai confortabil e sa nu rezolvi problema si sa il barfesti in fata altora. Insa aici nu discutam situatiile confortabile iar evitarea gestionarii conflictului nu este o treaba prea productiva.

Exista doua alternative care impedica rezolvarea conflictului: fie una dintre parti nu este dispusa sa faca un compromis, fie ambele parti implicate sunt prea inflexibile.

Insa, datorita pozitiei tale, este necesar sa descoperi problema din spatele conflictului si sa asculti cu atentie ambele parti implicate. Intotdeauna exista un motiv pentru aceste dispute, fie el rational sau nu.

Identifica motivul conflictului si gestioneaza-l calm, pana cand persoanele implicate inteleg ca e timpul sa isi dea mana si sa treaca peste.

rezolvarea conflictelor

sursa: Giphy.com

9. Deconectarea

Tehnologia a ajuns sa fie refugiul multor oameni, locul in care se ascund pana si de ei insisi. Problema apare in momentul in care nu te mai poti duce nicaieri fara smartphone. Iesirile la restaurant cu prietenii au ajuns ocazii in care iti fotografiezi farfuria, apoi o postezi pe Facebook si Instagram, mai dai un scroll pe ici pe colo si te trezesti ca nu ai schimbat cu persoana din fata ta nici macar doua vorbe.

Conform unui chestionar realizat de Time, cu peste 5000 de respondenti, 84% au afirmat ca nu pot petrece o zi fara telefonul mobil in timp ce 20% au afirmat ca isi verifica telefonul la fiecare 20 de minute.

Problema nu e frecventa cu care folosim smartphone-ul. Problema e consecintele utilizarii asupra nivelului nostru de concentrare. Daca iti verifici telefonul noaptea, inainte de somn, iti va fi mai greu sa dormi. Iar cand il folosesti non-stop, cu siguranta ai observat ca ti-e mai greu sa gandesti clar.

Prin urmare, te invit sa faci un experiment. Pentru 2 saptamani, stabileste un interval de timp in care sa nu folosesti telefonul mobil sau orice alt tip de ecran. De asemenea, cand te intalnesti cu cineva sau mergi la restaurant, pune-ti telefonul pe silentios si abtine-te sa te uiti la orice notificare.

deconectarea

sursa: Giphy.com

10. Comunicarea cu ceilalti

Voi aborda doar subiectul discutiilor de complezenta. Fiecare are o formula prin care le intretine. Unii incep cu vremea, in timp ce altii sunt interesati de mersul lucrului la locul de munca.

Secretul aici este sa te implici. Daca cineva te intreaba cum esti sau ce faci, evita sa spui “bine” sau, mai rau, “ocupat”. In schimb, povesteste entuziasmat despre ceea ce faci la momentul respectiv, fie ca e vorba de un nou proiect, o noua idee sau de ceea ce ai de gand sa mananci la masa de pranz. Si daca tu esti cel care intreaba, nu o face doar de dragul de a intreba ci asculta-ti interlocutorul cu atentie.

Nu e nimic mai frustrant decat sa te interesezi pe fuga ce fac altii si dupa sa pleci, inainte de a-si termina propozitia sau sa ii intrerupi si sa incepi sa te plangi de ce faci tu.

Citeste si: 10 Moduri In Care Creezi Un Echilibru Intre Cariera Si Viata Personala

In articolul de astazi ai descoperit 10 lucruri incomode care te vor duce spre succes si pe care trebuie sa inveti sa le stapanesti, pentru a fi un antreprenor mai bun. Analizeaza-ti propriul comportament si rezolva lipsurile, acolo unde le identifici.

Daca ti-a placut acest articol, cu siguranta iti vor placea si urmatoarele. Aboneaza-te la blogul nostru daca nu ai facut-o pana acum si iti vom trimite periodic cele mai interesante noutati, direct pe email.

Tu prin ce situatii incomode ai trecut si cum le-ai gestionat? Cum te-au facut acestea sa fii un antreprenor mai bun?

Cosmin Daraban